advies gevraagd: MacMini als mediaserver (Plex e.d.)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
goedenavond Mac-tweakers,

Huidige situatie:

Macbook Pro Retina - hier haal ik NZB's binnen die middels NZBVortex keurig netjes afgehandeld wordt alvorens mijn MacBook ze doorstuurt naar mijn TimeCapsule.
Vanaf mijn TimeCapsule stream ik de content naar de AppleTV 4. Hier gebruik ik de app Infuse Pro voor.
Het verplaatsen van de films vanaf mijn Macbook naar de TimeCapsule is redelijk traag.

Wat ik graag wil (en dus graag wat hulp bij zou willen hebben van jullie):

Ik wil een 2e handse Mac Mini gaan aanschaffen en deze puur gebruiken als media server, zodat ik ook Plex gebruiken.
Ik wil graag mijn MacBook blijven gebruiken om content(films) te downen, maar dus direct kunnen opslaan op de MacMini en vanaf daar streamen naar mijn AppleTV 4.

Heeft iemand thuis mijn boven aangegeven set up? Zo ja, hoor ik graag hoe ik dit zo eenvoudig mogelijk kan instellen allemaal.

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Het verplaatsen van grote bestanden zorgt vaak voor de vertraging. Ik zou het downloaden gewoon via de Mac Mini gaan doen dan. Nou ken ik NZBVortex niet, maar met bv SABnzbd kan je gewoon de watched folder (nieuwe nzb's) aan een andere Mac koppelen. Ook kan je om disk trashing te voorkomen kiezen om downloaden te pauzeren tijdens nabewerken. Zo is het goed te doen om zowel te downloaden of nabewerken als content te serveren aan je AppleTV

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:42:

Ik zou het downloaden gewoon via de Mac Mini gaan doen dan.
Dit is ook inderdaad mijn bedoeling. Echter, ik wil graag het speurwerk naar de nzb's vanaf mijn MacBook Pro doen, en dus de Mac Mini puur als download''tank'' en mediaserver gebruiken, die ik middels mijn WiFi verbind.

Even wat duidelijk uitgelegd vanaf mijn kant: m'n MacBook Pro Retina wil ik dus als scherm gebruiken voor de Mac Mini en zo de content downloaden en op de Mac Mini laten opslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Speuren naar nzb's, opslaan en dan in een shared directory op de Mini plaatsen :) de Mini doet het verdere werk

[ Voor 15% gewijzigd door GerardVanAfoort op 03-02-2016 20:00 ]

NRG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:22
Ik heb nu een MacMini rechtsreeks aan mijn tv hangen. Daar staat Plex Server op en draait ook de client. Maar dat was een oplossing in een wereld waarin er geen Plex app was voor de Apple TV.

Nu er een client op de Apple TV kan draaien zou ik geen Mac Mini meer kopen maar Plex server draaien op een NAS. Dat kan op een QNAP bijvoorbeeld. Die NAS systemen zijn er goedkoper dan een MacMini en als je toch films en series gaat opslaan heb je die harde schijf ruimte straks hard nodig ;).

Oh en er is een NZB download client speciaal voor de NAS gemaakt. NZB's inladen en de NAS doet het werk voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Noxa schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:03:
Ik heb nu een MacMini rechtsreeks aan mijn tv hangen. Daar staat Plex Server op en draait ook de client. Maar dat was een oplossing in een wereld waarin er geen Plex app was voor de Apple TV.

Nu er een client op de Apple TV kan draaien zou ik geen Mac Mini meer kopen maar Plex server draaien op een NAS. Dat kan op een QNAP bijvoorbeeld. Die NAS systemen zijn er goedkoper dan een MacMini en als je toch films en series gaat opslaan heb je die harde schijf ruimte straks hard nodig ;).

Oh en er is een NZB download client speciaal voor de NAS gemaakt. NZB's inladen en de NAS doet het werk voor je.
wow! dan ga ik me eens verdiepen in die QNAP NAS en de NZB client daarvan...thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 21:44
Als je gaat werken met SabNzbD kan je kijken op je Macbook naar SabNzbX.

SabNzbX is een programma wat een Nzb stuurt naar SabNzbD.

Voorbeeld, ik download met mijn NAS maar gebruik mijn mbr voor het uitzoeken, als ik een NZB download word hij automatisch geopend door SabNzbX welke hem doorstuurt naar mijn SabNzbD welke via een portmapping altijd actief is.

Hierdoor maakt het niet uit waar ik ben maar word de NZB automatisch doorgestuurd naar de NAS en die begint te downloaden.

Edit: ik zie dat je gaat kijken naar een NAS, persoonlijk zou ik dan kijken naar een Synology NAS.

[ Voor 9% gewijzigd door Daros op 03-02-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Daros schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:06:
Als je gaat werken met SabNzbD kan je kijken op je Macbook naar SabNzbX.

SabNzbX is een programma wat een Nzb stuurt naar SabNzbD.

Voorbeeld, ik download met mijn NAS maar gebruik mijn mbr voor het uitzoeken, als ik een NZB download word hij automatisch geopend door SabNzbX welke hem doorstuurt naar mijn SabNzbD welke via een portmapping altijd actief is.

Hierdoor maakt het niet uit waar ik ben maar word de NZB automatisch doorgestuurd naar de NAS en die begint te downloaden.
nog een mooie tip! ook hartelijk dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:13
Je kunt ook nog de Mac mini aan de TV sluiten. Skip je de AppleTV en dus ook eventuele netwerk problemen. Zelf wordt bij mij Serie automatisch gedownload door Sonar die het daarna weer door stuurt naar plex. Ik laat mijn iPad ook syncen met series die ik aan het kijken ben zodat daarop ook de laatste afleveringen op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:00:
Speuren naar nzb's, opslaan en dan in een shared directory op de Mini plaatsen :) de Mini doet het verdere werk
in een shared directory plaatsen..... you lost me there ;)

Ik zal eens Googlen hoe dat in zn werk gaat! thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Geert1976 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:06:
[...]

wow! dan ga ik me eens verdiepen in die QNAP NAS en de NZB client daarvan...thanks! _/-\o_
Ze zijn er zelfs met directe HDMI aansluiting zie ik nu (nooit meer in verdiept). Maar die zijn relatief duur zo te zien. Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Het probleem zit em er alleen in dat de nas veel te sloom is om ook een beetje aan transcoding te kunnen doen. Als je die mini toch al hebt zou ik die gebruiken om het server gedeelte af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
supersnathan94 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 09:29:
Het probleem zit em er alleen in dat de nas veel te sloom is om ook een beetje aan transcoding te kunnen doen. Als je die mini toch al hebt zou ik die gebruiken om het server gedeelte af te handelen.
Doet de Apple TV dat niet voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
wel als je plex gebruikt ja. Ik was vergeten dat de 4 sideloading ondersteund XD.

In mijn geval gaat het om een 1st gen en een 3rd gen. Die doen dat allebei niet. Verder ben ik bezig om alles zo in te richten dat ons komplete netwerk draait binnen een open directory zodat ik met iedere mac in huis kan inloggen op hetzelfde account. Ik ben nog een beetje aan het uitvogelen hoe dit het mooiste werkt, maar icm iSCSI ben ik al een heel eind. Plex is dan opzich leuk, maar ik wil alles binnen iTunes hebben staan en dus moet ik transcoding verplaatsen zodat de server alles binnen krijgt, shit omzet naar MP4 of mov en dan shared via thuisdeling/iTunes server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik laat Sabnzbd op een apart systeem (bv macbook of imac) downloaden en uitpakken. Vervolgens kopieer ik de films naar de NAS.

Ik gebruik een macmini met Plex server voor het transcoderen, die wijst dus naar de NAS voor de directory. De macmini hangt wel aan de TV via HDMI maar afkijken van de films doe ik via de Plex client op de Sony Playstation 4 (gratis). Dit om gedoe te voorkomen met besturing van de plex client op de mac mini; Ik vermoed dat de videochip en engine van de playstation 4 beter is dan de mac mini HDMI, waardoor een betere beeldkwaliteit.

Het is belangrijk de folders van de NAS op te nemen bij "voorkeuren' > "users" > "Login items" en wel VOORDAT de plex server module opstart (die neem je dus op onderaan het lijstje bij de login items).

ps ik gebruik ook nog de audio uitgang van de mac mini voor Itunes, via de remote app zo lossless muziek afspelen vanaf de NAS > mac mini > optical in receiver idem via gesharede folders van de NAS voordat Itunes opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:13
Ik kan nzbs.org (en er zijn vast wel meer sites) kopellen aan mijn SABNZBd/NZBGet. Ik zoek dus net zoals jij wilt naar een nzb op mijn Macbook klik op de website stuur naar SABNZBd/NZBGet en hij wordt op mijn MacMini gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:17
Wat hier draait is een mini uit 2011 in de meterkast icm een synology ds412+

De NAS regelt icm couchpotatoe en sickbeard en headphone respectievelijk mijn films, series en muziek.

Op de NAS draait ook spotweb samen met sabnzbd welke ik door poortnummers kan bereiken. 2x per dag haalt de NAS de nieuwe headers op en zoekt dan meteen of er iets tussen staat in mijn lijsten en gaat dat downloaden

Met intervallen update hij de plex server die op de mini draait welke ik benader op een Apple TV 3 door een DNS aanpassing

Al met al weinig zelf doen en best optimaal resultaat

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
supersnathan94 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:27:
wel als je plex gebruikt ja. Ik was vergeten dat de 4 sideloading ondersteund XD.
Even voor de goede orde: de Plex App op Apple TV 4 doet geen transcoding, dus je hebt CPU kracht nodig op een andere plek, 99 van de 100 NAS-sen kunnen dit niet aan. Sideloading heeft er weinig mee van doen.

Een macmini zou het aan kunnen, mits de CPU dit trekt (bijv minimaal een i3, zeker als je er naast staat te parren/rarren)
Pagina: 1