pvc pijp geluidsdicht afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dumphlum
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12-2025
Sinds kort heb ik een nieuwe buurman. Helaas is die een stuk luidruchtiger dan de vorige. Op sommige momenten lijkt het zelfs alsof hij in mijn woonkamer aan het praten is.
Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er een open verbinding naar zijn woonkamer is via een pvc-pijpje waar een draad van het centrale bellensysteem doorheen gaat. Die heb ik tijdelijk afgesloten door er zo'n gele oordop in te steken. Het geluid is hierdoor een stuk minder geworden. Voor een meer permanente betere oplossing ben ik opzoek naar iets waarmee ik dat buisje op een fatsoenlijke manier geluiddicht kan maken.

Ik zat zelf aan purschuim te denken maar weet niet zeker of dat voldoende geluiddempend is.
Iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 12:02
Volgens mij wil je iets wat zo veel mogelijk gewicht heeft. Nou is het al een belachelijk iets dat er een gat in een muur met de buren gemaakt is, dus je zou er gewoon heel veel muurvuller in kunnen proppen? Dat heeft aardig wat massa.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 13:58

Bestla

Viking Kvinne

Als je het definitief afdopt/vult ,en de draad moet vervangen worden, dan heb je een probleem.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Woon je in huurhuis of koophuis?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik had in mijn huurwoning een soortgelijke situatie. Ik woon op de bovenste verdieping en de buizen in mijn meterkast komen vanuit de meterkast van de onderburen. Geluid heb ik geen last van, maar ik merkte wel dat door de afzuiging er onderdruk in mijn woning werd gecreëerd. Dit had als gevolg dat er lucht vanaf de onderburen (flinke paffers :r ) werd aangezogen en via mijn meterkast de woning in kwam. De hal stonk bij tijd en wijlen dus naar sigarettenrook, terwijl ik nog nooit een sigaret heb aangeraakt.

Ik heb de buizen (gele PVC-pijp waar kabel van intercom in zat, buis waar COAX-kabel uit kwam) dichtgepropt met stukjes bubbeltjesfolie (had ik nog liggen van een webshop pakketje) en nu is het over.

Purschuim zou ik niet doen, dat is een vrij destructieve oplossing. Prop het ook gewoon dicht met een doek/bubbeltjesfolie zoals ik heb gedaan.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2016 09:26 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
http://www.kurk24.nl/

Kurk... werkt perfect :)

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 04-02-2016 09:08 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37
Nog simpeler: prop er wat steenwol in. Dat is een erkende vorm van geluidsisolatie en niet destructief. Het laat zich ook makkelijk een stuk langs een draad proppen. Bereid een strook voor van de juiste breedte en duw die erin. Niet te dik (dan isoleert het minder) en niet de dun (dan gaat het geluid er langs) zodat het precies de buis over een flink stuk afsluit.

Voor de wat minder serieuze toepassingen zoals ruimte langs kabeldoorvoeren van kruipruimte naar meterkast en kruipruimte naar woonkamer, prop ik er ook wel stukjes spons in om tocht / luchtverplaatsing te voorkomen (ja, zelfs inbouwdozen met schakelmateriaal lekken soms lucht). Spons vergaat op zich wel over tijd i.t.t. steenwol.

[ Voor 68% gewijzigd door Rukapul op 04-02-2016 09:54 ]

Pagina: 1