Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifivraag van Noob :-(

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jernij
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 15:38
Dag mensen,

Ik heb in mijn tuinhuis een aansluiting voor internet (een utp?kabel vanaf mijn modem). Hier kan ik inpluggen en een kabel in mijn laptop en ik heb internet.
Is het ook mogelijk om hier wifi mee te krijgen? Met een wireless range extender? (komt niet van mezelf :p)
Bedankt voor de antwoorden alvast.

Alle reacties

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:51
hoi, goede vraag, ik weeet niet of dit mogelijk is met een Range extender, wat ik wel weet is dat je een (oude) router kan gebruiken, met wifi functies, deze hoef je alleen maar aan te sluiten op de internetkabel in je tuinhuis (in een van de wat normaal als uitgang word gebruikte poorten), en hiermee komt er meteen al een wifi netwerk met de verbinding die je thuis hebt liggen, om dit een stapje beter te maken moet je naar de configuratie van je router (configuratie van de router in het tuinhuisje) en maak je de SSID (netwerk naam) en Passkey/password (wachtwoord) precies het zelfde en dan is je laptop/mobiele telefoon of ander wifi apparaat slim genoeg om de juiste te kiezen ;), hierdoor als je vanuit je huis naar het tuinhuisje loopt hoef je niet eens wat te doen (en merk) je niet eens dat je van netwerk bent gewisseld en gewoon nogsteeds internet hebt

• jernij
mcelias5 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 18:59:
hoi, goede vraag, ik weeet niet of dit mogelijk is met een Range extender, wat ik wel weet is dat je een (oude) router kan gebruiken, met wifi functies, deze hoef je alleen maar aan te sluiten op de internetkabel in je tuinhuis (in een van de wat normaal als uitgang word gebruikte poorten), en hiermee komt er meteen al een wifi netwerk met de verbinding die je thuis hebt liggen, om dit een stapje beter te maken moet je naar de configuratie van je router (configuratie van de router in het tuinhuisje) en maak je de SSID (netwerk naam) en Passkey/password (wachtwoord) precies het zelfde en dan is je laptop/mobiele telefoon of ander wifi apparaat slim genoeg om de juiste te kiezen ;), hierdoor als je vanuit je huis naar het tuinhuisje loopt hoef je niet eens wat te doen (en merk) je niet eens dat je van netwerk bent gewisseld en gewoon nogsteeds internet hebt
Dat werkte prima toen ik nog ziggo had. Nu ik vodafone heb,werkt dit niet meer....
De router in het tuinhuis heeft wel een andere naam dan mijn "hoofd" router/modem.
Ik kan het wifi wel vinden en er mee verbinden, maar er zit geen internet achter als je begrijpt wat ik bedoel :-)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Begrijp ik nu uit bovenstaande reactie dat je inderdaad een router 'over' hebt? Dat zou moeten werken - mits je onderstaand topic doorneemt:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:51
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:03:
[...]

Dat werkte prima toen ik nog ziggo had. Nu ik vodafone heb,werkt dit niet meer....
De router in het tuinhuis heeft wel een andere naam dan mijn "hoofd" router/modem.
Ik kan het wifi wel vinden en er mee verbinden, maar er zit geen internet achter als je begrijpt wat ik bedoel :-)
werkt het wel nog steeds als je je laptop aansluit, het kan zijn dat de kabel er aan de kant van het huis nog niet in zit, in principe heeft de proviver hier geen invloed op ;), even checken of de kabel er in zit, even weer testen met een laptop, desnoods instellingen reseten op de router in het tuinhuisje :)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Geen range extenders, wifi repeaters, powerline adapters of dat soort rommel gebruiken als er een goede UTP kabel ligt.

Zoals mcelias5 al aangeeft: verbind de UTP kabel op een wifi router's LAN (niet internet) poortje en zet DHCP uit. Dan heb je wifi en kan je ook nog een losse kabel gebruikt in de resterende LAN poorten.

Er is een sticky post die stap voor stap aangeeft hoe je dit verder miet instellen ( AP, Accesspoint )

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• jernij
Thralas schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:04:
Begrijp ik nu uit bovenstaande reactie dat je inderdaad een router 'over' hebt? Dat zou moeten werken - mits je onderstaand topic doorneemt:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Ja, die is over, maar werkt sinds de overstap niet meer.... Die howto, tja....
Dan zou ik moeten inloggen op de router in het tuinhuis en dan? Ik kom er gewoon niet uit, wat kan een mens zich soms dom voelen haha

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin dan met wat je wel weet, dan kunnen we je allicht helpen: wat voor router heb je exact op overschot (merk+model)?

Oslik blyat! Oslik!

• jernij
mcelias5 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:05:
[...]

werkt het wel nog steeds als je je laptop aansluit, het kan zijn dat de kabel er aan de kant van het huis nog niet in zit, in principe heeft de proviver hier geen invloed op ;), even checken of de kabel er in zit, even weer testen met een laptop, desnoods instellingen reseten op de router in het tuinhuisje :)
Als ik de laptop aansluit op de poort heb ik wel internet ja

• jernij
dion_b schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:07:
Begin dan met wat je wel weet, dan kunnen we je allicht helpen: wat voor router heb je exact op overschot (merk+model)?
een könig, ga zo wel ff in het tuinhuis zitten dan :-)
zal nog een poging wagen, thanks

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:12:
[...]

een könig, ga zo wel ff in het tuinhuis zitten dan :-)
zal nog een poging wagen, thanks
Wat is er aan de term "exact" onduidelijk? Welke König dan? Zo'n ding heeft een modelnaam of op z'n minst een typenummer.

We willen je graag helpen, maar zo gaat het echt niet. Bovendien lukt het je zelf waarschijnlijk ook niet omdat je niet nauwkeurig bent... tijd om bij te draaien, anders gaat het echt niet lukken. Je hoeft geen kennis te hebben, alleen exact datgene wat je leest aan ons (of aan Google) te vertellen.

Oslik blyat! Oslik!

• jernij
dion_b schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:14:
[...]

Wat is er aan de term "exact" onduidelijk? Welke König dan? Zo'n ding heeft een modelnaam of op z'n minst een typenummer.

We willen je graag helpen, maar zo gaat het echt niet. Bovendien lukt het je zelf waarschijnlijk ook niet omdat je niet nauwkeurig bent... tijd om bij te draaien, anders gaat het echt niet lukken. Je hoeft geen kennis te hebben, alleen exact datgene wat je leest aan ons (of aan Google) te vertellen.
ik heb het modem daar liggen en wou niet onbeleefd zijn door lang geen antwoord te geven, moest nog kids naar bed brengen en ga nu naar het tuinhuis, oi oi oi

• jernij
ok, een konig cmp- winrout 10

• jernij
Ik neem aan dat deze router aan het internet moet hangen om te configureren?

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:24

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Om het simpel te houden kun je een Extender kopen van asus zoals de pricewatch: Asus RP-N53 N600

Deze kun je op twee manieren gebruiken.

1) wifi extender
Deze kan een bestaand signaal oppakken en met een sterker signaal doorsturen. Groot nadeel hiervan is dat wanneer het signaal bijvoorbeeld nog maar 30mbit is wanneer het bij de extender binnenkomt, dan stuurt het 30mbit door. De snelheid gaat nooit omhoog, alleen naar beneden.

2) Access point
Er zit een aansluiting op voor een internetkabel. Plug de kabel in, loop de wizard van Asus door en je hebt je wifi draait. Kabel heeft vrijwel geen verlies van snelheid, dus ook lekker snelle WiFi.

Voordeel van die Asus extender is dat hij simultaan 2,4 en 5GHz uit kan zenden, dus je hebt een dubbel wifi netwerk.
Ze kosten ook maar 5 tientjes als je een n-netwerk hebt. Het dubbele als je voor ac wil gaan.

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:45:
Ik neem aan dat deze router aan het internet moet hangen om te configureren?
Nee, een router heeft een interne webserver die via het interne netwerk is bereiken als je met een internet browser het standaard IP adres van de webserver intikt : 192.168.1.1

Handleiding :
http://www.sunelectronics.gr/extra/manuals/CMP_WNROUT10.PDF

Het IP adres 192.168.1.1 kan je echter alleen bereiken als je computer ook een 192.168.1.XX IP adres heeft.

Als je computer een andere IP range krijgt toegewezen vanuit je nieuwe router (bijv 192.168.2.XX) , dan kan je niet standaard de webserver van je andere router benaderen. Om dit toch mogelijk te maken, dan kan je tijdelijk je computer een vast nieuw IP-adres geven (bijv. 192.168.1.12). Op het moment dat je dit doet, zul je geen internet verbinding meer hebben, totdat je het IP-adres van je computer weer op automatisch zet en dus weer bijv een 182.168.2.XX IP krijgt toegwezen

[ Voor 51% gewijzigd door Breezers op 03-02-2016 20:26 ]

• jernij
uur geprobeerd, maar heb geen internet en kom er niet echt uit.... of echt niet :-)
Heb de router ingesteld, maar nog steeds geen internet.... ik denk dat het aan het modem van vodafone ligt :-(

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:49:
uur geprobeerd, maar heb geen internet en kom er niet echt uit.... of echt niet :-)
Heb de router ingesteld, maar nog steeds geen internet.... ik denk dat het aan het modem van vodafone ligt :-(
Aangezien je niet zegt WAT je hebt ingesteld en wij geen glazen bol hebben, wordt het lastig in iets zinnigs te zeggen nu.

Wellicht moet je eens aan en kennis/buurman-vrouw/vriend-in die wat meer kennis heeft in je nabije buurt vragen om eens te komen kijken ?

Als je bekabeld wel internet hebt en alle stappen volgt, dan is er weinig dat fout kan gaan en zou het gewoon moeten werken, ongeacht het Vodafone router

Hier heb je ook nog een stappenplan van Vodafone :

http://forum.vodafone.nl/...-eigen-router/td-p/249798

[ Voor 21% gewijzigd door Breezers op 03-02-2016 21:03 ]

• jernij
Heb ik al eens gedaan, zei dat ook al... het router werkt als wifi punt, maar zonder internet

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:01:
Heb ik al eens gedaan, zei dat ook al... het router werkt als wifi punt, maar zonder internet
Wat heb je wel/niet gedaan ??

Ik snap echt niet wat je nu allemaal zegt... Ga eerst eens nadenken en nauwkeurig informatief opschrijven wat je hebt, wat je weet, wat je hebt gedaan etc, want hier is geen touw aan vast te knopen

• jernij
Breezers schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:58:
[...]

Aangezien je niet zegt WAT je hebt ingesteld en wij geen glazen bol hebben, wordt het lastig in iets zinnigs te zeggen nu.

Wellicht moet je eens aan en kennis/buurman-vrouw/vriend-in die wat meer kennis heeft in je nabije buurt vragen om eens te komen kijken ?

Als je bekabeld wel internet hebt en alle stappen volgt, dan is er weinig dat fout kan gaan en zou het gewoon moeten werken, ongeacht het Vodafone router

Hier heb je ook nog een stappenplan van Vodafone :

http://forum.vodafone.nl/...-eigen-router/td-p/249798
Dankje!

• jernij
Breezers schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:06:
[...]

Wat heb je wel/niet gedaan ??

Ik snap echt niet wat je nu allemaal zegt... Ga eerst eens nadenken en nauwkeurig informatief opschrijven wat je hebt, wat je weet, wat je hebt gedaan etc, want hier is geen touw aan vast te knopen
Een ander er naar laten kijken.

• Breezers
Je hebt op die 2e router een WAN poort en daar moet geen kabel in, de kabel vanaf je Vodafone router moet dus op de LAN poort. Klopt dat ?

• jernij
Breezers schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:10:
Je hebt op die 2e router een WAN poort en daar moet geen kabel in, de kabel vanaf je Vodafone router moet dus op de LAN poort. Klopt dat ?
klopt, nu viel me nog iets op aan de vodafone router. De poort waaruit de kabel naar mijn tvkastje gaat, knippert het groene lampje, maar de poort waaruit de kabel naar het tuinhuis gaat, knippert niet. Ik weet niet of het een betekenis heeft?

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 09:59
Is het probleem niet heel simpel ? de kans is namelijk groot dat beide routers hetzelfde ip gebruiken..., en ja dan krijg je geen internet op je 2e router, is simpel op te lossen door op de 2e router het ip adres aan te passen (na b.v. 192.168.1.2) en vervolgens hierop DHCP uit te schakelen, je kan dan op poort 1 (niet de wan poort) de kabel aansluiten die vanaf je vodafone router komt, deze zal vervolgens ook de dhcp aanvragen afhandelen.

• jernij
LightStar schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:20:
Is het probleem niet heel simpel ? de kans is namelijk groot dat beide routers hetzelfde ip gebruiken..., en ja dan krijg je geen internet op je 2e router, is simpel op te lossen door op de 2e router het ip adres aan te passen (na b.v. 192.168.1.2) en vervolgens hierop DHCP uit te schakelen, je kan dan op poort 1 (niet de wan poort) de kabel aansluiten die vanaf je vodafone router komt, deze zal vervolgens ook de dhcp aanvragen afhandelen.
Dat heb ik gedaan

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:17:
[...]

klopt, nu viel me nog iets op aan de vodafone router. De poort waaruit de kabel naar mijn tvkastje gaat, knippert het groene lampje, maar de poort waaruit de kabel naar het tuinhuis gaat, knippert niet. Ik weet niet of het een betekenis heeft?
Het knipperen betekent dat er aan de andere kant van de kabel een apparaat staat die constant in een verbinding vraagt. Als jij dit niet ziet, dan is je kabel kapot of los, netwerkpoort waar de kabel in zit kapot of de router kapot/uitgeschakeld. Kortom: aan de overkant is dan geen apparaat verbonden

• jernij
Breezers schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:22:
[...]

Het knipperen betekent dat er aan de andere kant van de kabel een apparaat staat die constant in een verbinding vraagt. Als jij dit niet ziet, dan is je kabel kapot of los, netwerkpoort waar de kabel in zit kapot of de router kapot/uitgeschakeld. Kortom: aan de overkant is dan geen apparaat verbonden
ok, die van de tv knippert snel (elke sec), maar die andere (heb even iets langer gekeken) knippert langzaam (eens in de 5 sec)

• LightStar
Oke, dan zou het normaliter moeten werken, vlans staan goed in de vodafone router ?

• jernij
LightStar schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:26:
[...]

Oke, dan zou het normaliter moeten werken, vlans staan goed in de vodafone router ?
wat is goed?

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:24:
[...]

ok, die van de tv knippert snel (elke sec), maar die andere (heb even iets langer gekeken) knippert langzaam (eens in de 5 sec)
Over de TV verbinding gaan actief netwerk pakketjes die activiteit is een snel knipperende led. Als er geen activiteit is dan knippert deze langzaam of constant

• jernij
Stop de persen! Het werkt...Staat alleen nog wel zo'n uitroeptekentje bij het wifisignaal

• jernij
Het signaal is nog onbeveiligd, wijzig ik dit in de router?

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:33:
Klopt

• LightStar
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:33:
Ja in je 2e router ;)

• jernij
.
haha ja, nu nog vinden waar ;-)
en dat uitroepteken betekent?

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:29:
Stop de persen! Het werkt...Staat alleen nog wel zo'n uitroeptekentje bij het wifisignaal
Uitroepteken kan ook betekenen dat je wel verbinding hebt met de router via Wifi (dus zou je ook in de instellingen hiervan moeten kunnen komen) maar hoeft niet te betekenen dat je ook internet verbinding hebt. Dan krijg je de melding beperkt toegang oid

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Als ik even mag inbreken,

Ts: heb je ook de mogelijkheid om in je hoofd router in te loggen?

En de dhcp start en end range hier te posten?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:36:
[...]
.
haha ja, nu nog vinden waar ;-)
en dat uitroepteken betekent?
De handleiding staat gewoon in eerdere post hierboven en is standaard 192.168.1.1 via browser maar dat kan dus dwarsliggen met de Vodafone router die op hetzelfde IP adres kan zitten

• jernij
Ik heb internet (wifi) via de router met uitroepteken, ik heb 2 verschillende ip's
En ja ik kan in mijn hoofdrouter inloggen en dat wss wijzigen ja

• Breezers
jernij schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:41:
Ik heb internet (wifi) via de router met uitroepteken, ik heb 2 verschillende ip's
En ja ik kan in mijn hoofdrouter inloggen en dat wss wijzigen ja
Top ! Dan ben je er bijna d:)b

Pagina: 1