• Drexz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 17:25
Ik heb op dit moment een Dune HD Smart D1. Tot nu toe altijd een prima ding, maar helaas!? is steeds meer media in H.265 en dat kan hij niet afspelen. Het gaat om een mediaspeler in de slaapkamer.

Ik had nog een raspberry pi 2 liggen, maar ik kwam er al snel achter dat die het ook niet trekt.

Mijn vraag is wat is een goede (het liefst ook beetje betaalbare) toekomst gerichte speler anno 2016?

Zou je liever voor zelfbouw gaan of toch liever een kant en klare speler nemen (zoals bijv de Dune)?

Naast het afspelen van media bestanden (video/muziek) hoeft het apparaat wat mij betreft niet zoveel te kunnen. Voor netflix/youtube/npo heb ik een (2013) chromecast en dat werkt verder prima.

De opties die ik nu kan bedenken:
- Nieuwe Dune (of ander merk) mediaspeler kopen die wel H.265 aan kan. Met het nadeel dat deze over een paar jaar het volgende formaat (H.266?) weer niet kan afspelen.

- Zelf iets bouwen (bijv met een intel Nuc). Nadeel is dan weer dat het waarschijnlijk vrij prijzig zal zijn. Verder wil ik in de slaapkamer liever geen keyboard en muis hebben liggen. (heb ik een losse cec adapter nodig?)

- Via de raspberry pi 2 iets streamen of via VNC afspelen (zal waarschijnlijk ook niet erg prettig werken).

Hopelijk hebben jullie goede ideeën ;)

ik heb overigens in de titel 2016 BBG gezet, omdat er misschien meer mensen een mediaspeler/htpc zoeken en dan alles in 1 topic kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Drexz op 03-02-2016 17:09 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om h265 nog even te laten voor wat het is, en nu voor een betaalbare optie gaan die verder wel alles netjes ondersteund. h.265 is nu eenmaal nog niet zo breed ondersteund, en je hebt vrij stevige hardware nodig daarvoor. Volgens mij zit je nog steeds vast aan een GTX960 als je hardware-decoding wil toepassen. Je kan je afvragen of je dat wel in een htpc wil plaatsen aangezien die niet met passieve koeling leverbaar zijn. Dat betekent dus extra fans en dus extra geluidsproductie (nog even buiten de kosten om gerekend). Een NUC met een Broadwell CPU zou volgens de specificaties overigens ook h265 hardwarematig moeten kunnen decoden, maar dat schijnt toch nog niet op het niveau te zijn van bijvoorbeeld h264 dus in hoeverre je daar op moet vertrouwen durf ik je niet te zeggen. Mijn advies zou dan ook zijn om als het mogelijk is even een jaartje te wachten. Dan zal de ondersteuning aanzienlijk breder zijn.

iRacing Profiel

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29
De nieuwe Skylake chips kunnen toch ook h.265?

• kroegtijger
GENETX schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:04:
De nieuwe Skylake chips kunnen toch ook h.265?
Dat klopt. Skylake is dan ook de opvolger van Broadwell en over het algemeen worden dergelijke functionaliteiten eerder uitgebreid dan geschrapt. Zo ook in dit geval.

iRacing Profiel

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

Broadwell doet dit al gedeeltelijk. Maar 10bit hevc bestanden werken beter on Skylake.
Dus een i3 skylake icm kodi (jarvis) zal prima moeten werken voor alle hevc content.
Er wordt steeds meer en meer in hevc gepost (scheelt toch ruimte). En dat zal alleen maar groeien.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• kroegtijger
DarkSide schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:21:
Broadwell doet dit al gedeeltelijk. Maar 10bit hevc bestanden werken beter on Skylake.
Dus een i3 skylake icm kodi (jarvis) zal prima moeten werken voor alle hevc content.
Er wordt steeds meer en meer in hevc gepost (scheelt toch ruimte). En dat zal alleen maar groeien.
:Y Dat is inderdaad waar ja. Dan kan je met een NUC dus al prima uit de voeten en kan je voor relatief vrij weinig geld al klaar zijn. Beetje geheugen, CEC-adapter en een SSD'tje erbij (of USB-stick zou zelfs nog kunnen) en je bent klaar

iRacing Profiel

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik zou het zeer op prijs stellen als Tweakers.net in de inleiding van deze BBG even de aannames en onduidelijkheden omtrent "4K" en "H.265" voor eens en altijd helemaal duidelijk maakt. "4K" is meer dan alleen een resolutie, met een lage bitrate heb je alsnog lagere kwaliteit dan bijvoorbeeld een FHD Bluray. En H.265 is leuk maar ook dat moet dan volledig ondersteund worden. En dan zit je nog met 4:4:4 weergave etc.

Wellicht ook leuk om eens een ultralowbudget oplossing mee te nemen in de vorm van de Raspberry Pi2. Met alles erop en eraan (behuizing, kabeltjes) en een 5400RPM externe USB drive van een paar TB met evt Bluetooth dongle voor music streaming ben je voor €150 klaar (€80 voor een 2TB hdd, €50 voor RPI met kabels en behuizing, €10 voor Bluetooth) en kan je zelfs H.265 tot 720P afspelen (OSMC, OpenElec), prima voor TV Series. En op de RPi kan je ook gewoon de verschillende populaire downloadtools op knallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 04-02-2016 15:08 ]

• Drexz
kroegtijger schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:14:
Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om h265 nog even te laten voor wat het is, en nu voor een betaalbare optie gaan die verder wel alles netjes ondersteund. h.265 is nu eenmaal nog niet zo breed ondersteund....

Mijn advies zou dan ook zijn om als het mogelijk is even een jaartje te wachten. Dan zal de ondersteuning aanzienlijk breder zijn....
Mijn huidige spelertje doet alles tot h.265 prima, dus nu iets bouwen zonder h.265 ondersteuning is niet echt nodig.

Even wachten is natuurlijk wel een goede optie, misschien hebben over een paar maanden meer setups default h.265 hardware ondersteuning.
kroegtijger schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:50:
[...]

:Y Dat is inderdaad waar ja. Dan kan je met een NUC dus al prima uit de voeten en kan je voor relatief vrij weinig geld al klaar zijn. Beetje geheugen, CEC-adapter en een SSD'tje erbij (of USB-stick zou zelfs nog kunnen) en je bent klaar
Dit is wel een optie :) ik zou een heel goedkope SSD kunnen kiezen omdat alle content op andere machines staat en via het netwerk bereikbaar zijn.

Bedankt voor het meedenken!
Jazco2nd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:05:
Ik zou het zeer op prijs stellen als Tweakers.net in de inleiding van deze BBG even de aannames en onduidelijkheden omtrent "4K" en "H.265" voor eens en altijd helemaal duidelijk maakt. "4K" is meer dan alleen een resolutie, met een lage bitrate heb je alsnog lagere kwaliteit dan bijvoorbeeld een FHD Bluray. En H.265 is leuk maar ook dat moet dan volledig ondersteund worden. En dan zit je nog met 4:4:4 weergave etc.

Wellicht ook leuk om eens een ultralowbudget oplossing mee te nemen in de vorm van de Raspberry Pi2. Met alles erop en eraan (behuizing, kabeltjes) en een 5400RPM externe USB drive van een paar TB met evt Bluetooth dongle voor music streaming ben je voor €150 klaar (€80 voor een 2TB hdd, €50 voor RPI met kabels en behuizing, €10 voor Bluetooth) en kan je zelfs H.265 tot 720P afspelen (OSMC, OpenElec), prima voor TV Series. En op de RPi kan je ook gewoon de verschillende populaire downloadtools op knallen.
Ik weet niet of je mijn 1e post hebt gelezen, maar dit is dus een vraag van mijn kant, er is geen 2016 BBG voor zover ik weet. Dit zou wel heel welkom zijn mocht iemand van tweakers meelezen ;)

Ik heb ook duidelijk in mijn 1e post staan dat een PI2 nou juist NIET geschikt is voor h.265. Ja misschien 720p content, maar vrijwel alles is tegenwoordig minimaal in full HD.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Drexz schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:34:

Ik weet niet of je mijn 1e post hebt gelezen, maar dit is dus een vraag van mijn kant, er is geen 2016 BBG voor zover ik weet. Dit zou wel heel welkom zijn mocht iemand van tweakers meelezen ;)

Ik heb ook duidelijk in mijn 1e post staan dat een PI2 nou juist NIET geschikt is voor h.265. Ja misschien 720p content, maar vrijwel alles is tegenwoordig minimaal in full HD.
Negeer mijn post maar, ik las BBG in de titel en had je laatste zin niet gezien |:(

Wellicht nog wel een nuttige toevoeging: Vero2
https://osmc.tv/2015/12/introducing-the-new-vero-2/

Voordeel is dat je 3 jaar lang gegarandeerd bent van software updates. En het kan gewoon H.265 fullHD afspelen. Er komt ook ondersteuning voor een uitgeklede Android met licentie om Netflix te gebruiken, kan je dus vanuit Kodi schakelen naar Android voor je Android-only streaming apps.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 04-02-2016 15:39 ]

• Drexz
Jazco2nd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:38:
[...]

Negeer mijn post maar, ik las BBG in de titel en had je laatste zin niet gezien |:(

Wellicht nog wel een nuttige toevoeging: Vero2
https://osmc.tv/2015/12/introducing-the-new-vero-2/

Voordeel is dat je 3 jaar lang gegarandeerd bent van software updates. En het kan gewoon H.265 fullHD afspelen. Er komt ook ondersteuning voor een uitgeklede Android met licentie om Netflix te gebruiken, kan je dus vanuit Kodi schakelen naar Android voor je Android-only streaming apps.
Bedankt daar ga ik even naar kijken :)
Pagina: 1