Toon posts:

Oscilloscoop projectje--> aarde aan oscilloscoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://drive.google.com/...sRGltU3c/view?usp=sharing

Hallo allemaal,

Voor een hobby project wil ik de golfvorm meten van een medisch apparaat dat ik heb besteld . Bij dit apparaat zitten twee actieve (oor)electroden. Om de golfvorm te meten op de elektrode heb ik een digitale oscilloscoop gekocht, met twee krokobekkies(zwart/rood).

So far so good, behalve dan dat ik totaal geen elektrotechnische kennis heb. De rode clip heb ik aan koperplaatje vastgemaakt, welke ik tussen 1 van de 2 electroden heb zitten. Ik vraag me nu af waar ik de zwarte aarde kroko op moet plaatsen. Ik heb een prachtige anglo/chinese handleiding waaruit ik niet kan opmaken waarop ik de aarde moet plaatsen en ook uit andere scope handleidingen kan ik niet opmaken waar ik in deze situatie de aarde moet plaatsen.

Het medisch apparaat zelf werkt trouwens op 3 batterijen en heeft een behuizing van plastic.

Alvast 11 maal dank! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2016 17:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-10 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Foto's? En anders aan de - van het batterij compartiment.

[ Voor 78% gewijzigd door Damic op 03-02-2016 16:02 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik vrees dat het meten aan de electrode heel lastig zal worden gezien dat vast een heel gevoelig laag signaal zal zijn.
Als de electrodes maar 1 aderig aangesloten zijn zal je de aarde aan de draad van de 2e electrode moeten koppelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oeps:kleine edit Damic:) .... toch geen batterijen, anders was dit een mooie oplossing geweest. Om het verhaal iets completer te maken. Het apparaat is aan te sluiten op een smartphone (te bedienen met een app).

Het is idd een laag signaal Memphis: van 0 tot 60 milliampère. Dus als ik het goed begrijp zou ik dus de aarde gewoon op de 2e electrode kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha gewoon de 2de elektrode dan :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je bang bent dat de aarde van de scoop het signaal weg trekt kan je de scoop beter ontkoppelen van de aarde. een kort verlengsnoertje zonder een aarde draad kan dit oplossen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Reactie op bericht van Memphis:
Ik heb heel veel gemeten met een oscilloscoop.
Vanaf het allereerste moment dat je zo'n apparaat in handen krijgt, ben je er inderdaad van bewust dat hij standaard tegen de aarde meet. En dat er signaalbronnen zijn die hoe dan ook een meting op die manier niet toelaten. Hoe begrijpelijk ook, toch moet je er soms anderen even op wijzen, maar dat even terzijde, het mag duidelijk zijn dat dit ongewild naar de aarde trekken grote schade kan aanrichten. Iemand die zich hierin vergist wens ik toe dat hij niet gewond raakt door een hevige kortsluiting, want die kans is niet denkbeeldig.. Inderdaad is dan bovenstaande oplossing met zo'n verlengsnoertje een middel. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van een scheidingstrafo 230/230 V. Maar een betere (veiliger) methode is aparte meetprobes die in de benodigde galvanische scheiding voorzien. Met name als je in circuits zit die rechtstreeks verbonden zijn met de netspanning. Zulke probes bestaan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal! Ik ga eens op zoek naar een verlengsnoertje en/of de genoemde 'bijzondere smaak' meetprobe. Nog enig idee wat de naam is van zo'n specifieke probe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:24
Of een scope gebruiken met geïsoleerde ingangen. Dit zijn vaak de modellen die ook op accu werken, ideaal voor dit soort metingen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Natuurlijk, althans als je nog eentje aan wilt schaffen. Dan is dit zeker het overwegen waard.
O.a. Fluke heeft ze ook in combinatie met een multimeter.
Maar als je er al een hebt, een "klassieke" dan koop je, althans als amateur, voor de gevallen die hier worden genoemd er niet eentje bij. Ik heb ervaring met zo'n klassieke Tektronix scoop dus geaard, dat wil zeggen dat de standaard-probes altijd meten tegen de aarde. Maar voor speciale gevallen zijn er diverse accessoires bij zoals een probe voor hogere spanningen en geïsoleerde probes (dus vrij van de aarde). En die accessoires zijn aanmerkelijk goedkoper dan een nogal geavanceerde (denk aan geheugen) nieuwe scoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 05-02-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

wesleytjuh schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:42:
Of een scope gebruiken met geïsoleerde ingangen. Dit zijn vaak de modellen die ook op accu werken, ideaal voor dit soort metingen.
Zoals de scoop waarmee de ts werkt, dat is er 1 op batterijen, zolang ie geen lader insteekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de carnavals intermezzo. Bedankt allemaal voor de tips, de kans dat ik mezelf en andere objecten opblaas is significant afgenomen;)

Nu nog op zoek naar de juiste meetapparatuur. Mocht er iemand toevallig in Helmond wonen en beschikken over een van de de genoemde scopes, dan kom ik graag langs met het apparaat en een fles wijn/bierpakket :)
Pagina: 1