Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zoek advies en ervaringen voor het volgende dillema:

Mijn huidige stereo versterker (NAD C356 BEE) wil ik vervangen door een receiver, omdat ik graag wat apparaten wil reduceren en een apparaat wil wat out-of-the-box ook internet radio, spotify, bluetooth etc. kan ontvangen en wat te bedienen is met een smartphone. Qua stereo versterkers heb ik weinig (betaaldbaars) gezien op dat gebied, dus vandaar mijn uitwijk naar surround receivers.

De speakers die momenteel bij deze set staan zijn KEF Q4s, niks extreems bijzonders, maar deze wil ik op termijn vervangen door wat grotere en betere zuilen.

Ik ben aan het twijfelen tussen de Marantz NR1606 en de Marantz SR5010. De eerste heeft minder aansluiting (geen probleem) en minder vermogen. Het scheelt een beetje geld, maar niet extreem.

Omdat ik twijfels heb bij de stereo kwaliteit voor muziek bij receivers, denk ik er aan om een (evt. 2e hands) power amp er achter te zetten.

Iemand ervaring met een van deze receivers? Of alternatieven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hier staan een aantal ervaringen met receivers:

http://tweakers.net/categ...ers-en-receivers/reviews/

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
S1NN3D schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:10:
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.
Okay, excuses en bedankt voor de correctie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59
PageFault schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:51:

Omdat ik twijfels heb bij de stereo kwaliteit voor muziek bij receivers, denk ik er aan om een (evt. 2e hands) power amp er achter te zetten.
Dat eerste is een punt waar al vele topics over vol zijn geschreven. De meest gehoorde theorie hier is dat een stereoversterker en een surroundreiver gelijk klinken mits alle DSP maar uit staat. Op HT Forum is de mening weer heel anders. Verschil tussen een technisch forum en eentje met vooral gevoel. Maar mocht er verschil in zitten ga je met een extra power amp daar geen verschil in brengen. Een stereoversterker met HT Pass Through wel maar dat is puur gebaseerd op het idee dat de voorversterker van de stereoversterker beter is dan uit de receiver. Niet de eindtrap.

Alternatieven zijn er genoeg, tientallen merken receivers die gaan doen wat jij wilt. Op het eind hangt het af van je budget en specifieke eisen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Dank voor je antwoord. Een extra power amp gaat mij dus voor muziek niet heel veel helpen denk je?

Budget is beperkt rekbaar, maar zat een beetje aan max. euro 1600 te denken.

Ik zie op veel fora problemen met bijv. de HDMI boards van Onkyo (nog steeds). Zijn er andere merken die ook van dit soort hardnekkige kwalen hebben?

De reviews op tweakers helpen beperkt, maar er zit veel nuttige info bij. Veel modellen zijn natuurlijk wat ouder, dus hopelijk lijken de nieuwe modellen kwalitatief op de oudere modellen (of in sommige gevallen juist niet...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59
Krijg je weer het verschil tussen Tweakers en HT Forum :P Dus wellicht een wat warrig antwoord: meer vermogen zou niet nodig zijn aangezien je maar en paar Watt per kanaal gebruikt onder normale omstandigheden.Als het verschil zou brengen zou dat vooral zijn in meer controle van de speaker (vooral het laag). Ik heb zelf twee flinke eindversterkers achter mijn speakers hangen en ik durf niet te zeggen of ik ze er blind uit zou halen. Sterker, ik vind de netwerkfuncties van mijn nieuwe high-end Denon leuk, maar ook die zou ik niet blind aan kunnen wijzen ten opzichte van mijn acht jaar oudere mid-end Denon. Maar extra vermogen zou dus vooral controle zijn. Klanktechnisch doet het niets aangezien dat de voorversterker zou zijn.

Voor 1600 euro heb je heel leuke receivers. Ik denk dat je merken als Arcam daar niet mee haalt, maar een NAD (die ook nog modulair zijn up te graden door losse boards) wordt veelal als muzikaler gezien. Nogmaals, puur even wat op andere boards wordt gezegd. Een Denon AVR-X6200 zal mijn inziens daar niet voor onderdoen. AudioExpert in Den Bosch heeft voor €1499,- een Denon AVR-X7200w staan (geen A!), ook zeer mooi. Maar Pioneer en Yamaha hebben ook topmodellen...

HDMI-boards bij Onkyo (en Integra) zijn met de nieuwere series tot op heden verleden tijd. De HDMI-boards hadden onder andere te lijden onder warmte die de DSP-chips genereerden. Sinds Onkyo hun eigen AutoEQ gebruikt in plaats van Audyssey lijken de HDMI-boards het te houden. Wel jammer dat AutoEQ niet zo goed is als Audyssey. De nieuwe TX-RZ (800, 900 en mogelijk een toekomstige 1000) worden wel goed ontvangen.

Andere merken met kwalen in de huidige modellen ken ik zo niet. Oudere versies van Denon vonden het niet tof als je HDMI-kabels wisselde als het apparaat aan stond. Dat frituurde het HDMI-board.Maar dat is sowieso niet handig te doen. Arcam had ook iets met plopjes dan wel het niet lekker doorvoeren van de GUI/video, maar dat schijnt per batch te verschillen.

Als je je zorgen maakt om het mindere vermogen van de Marantz NR-serie, maar toch low profile wilt kan je ook naar de Pioneer VSX-S510 kijken. Ook laag model, maar met Klasse D versterker welke koeler blijven dan de A/B van Marantz en ook wat meer vermogen leveren. Het is niet schokkend meer vermogen. Waarbij vermogen mijn inziens nooit het argument mag zijn voor het kopen van een receiver, maar dat terzijde. Mocht je keuze op Denon dan wel Marantz vallen, stuur Marcel van HC HiFi een mail. De beste man hanteert voor - onder andere - die merken heel scherpe prijzen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:06
Heb zelf een SR5010 en ben er erg over te spreken.
Mocht je bij stereo willen blijven, is een netwerkspeler als Bluesound Node of Marantz NA geen optie? Dan heb je daar al je streaming oplossingen op. Mocht je uiteindelijk meer willen (HDMI etc, dan kom je al snel bij de receivers).
En of een stereo versterker echt beter is dan een receiver... Dat blijft een eeuwige discussie. Uiteindelijk zijn een hoop factoren van invloed. De klasse van je versterker of receiver, maar ook van je boxen, componenten/bronnen, akoestiek etc. De een vindt A beter klinken, de ander B of hoort geen verschil.
Je kan het zo duur maken als je wilt. In het begin is een duurder onderdeel nog duidelijk beter, naarmate je flink omhoog gaat in de prijs zal dit effect minder worden.
Mocht je voor een receiver gaan, kijk niet puur naar de specs, maar meer naar de features. En dan vooral luisteren, want merk A of B kan ook verschillen qua klank/sound.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Bedankt voor alle nuttige tips!

De bluesound heb ik ook bekeken, maar de NA6005 had ik nog niet gezien. Die is ook niet extreem duur. Wellicht moet ik niet willen om alles in 1 device te proppen, maar wat ik nu heb is wel heel veel losse dingen bij elkaar.

Ik zal de komende weken wat luisterafspraken gaan inplannen, ik wil de SR5010 in elk geval horen met wat concurrerende producten van Denon, Onkyo en Yamaha. Daarnaast ben ik benieuwd naar de NA6005.

@FeaR: bedankt voor de HC HiFi tip in elk geval. Wanneer m'n keuze is gevallen op een van die merken, zal ik zeker contact zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11-2024

invincible30

Psn: pelter29

PageFault schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:31:

De bluesound heb ik ook bekeken, maar de NA6005 had ik nog niet gezien. Die is ook niet extreem duur. Wellicht moet ik niet willen om alles in 1 device te proppen, maar wat ik nu heb is wel heel veel losse dingen bij elkaar.

Ik zal de komende weken wat luisterafspraken gaan inplannen, ik wil de SR5010 in elk geval horen met wat concurrerende producten van Denon, Onkyo en Yamaha. Daarnaast ben ik benieuwd naar de NA6005.

@FeaR: bedankt voor de HC HiFi tip in elk geval. Wanneer m'n keuze is gevallen op een van die merken, zal ik zeker contact zoeken!
De marantz na 6005 kan ik je van harte aanbevelen.
Mooi apparaat. Mooi geluid, werkt perfect.
Doet zeker niet onder voor mijn marantz cd speler (cd 67 ose)
Qua bediening kan het beter. De marantz app is wat traag.
Gebruik localcast app hiervoor in de plaats. Doet wat het moet doen.

Een nadeel vind ik dat het output volume van de na6005 niet te regelen is.
Dus wanneer ik muziek stream (spotify bijvoorbeeld) via mijn ipad over de marantz, dan kan het volume van de muziek niet bediend worden met de ipad.
Dit moet met de versterker geregeld worden.
Het vreemde is dat de amerikaanse modellen wel een volumeregeling hebben.
Firmware update wellicht?

Ik heb zelf ook een surround receiver (onkyo), maar ik vind de stereo weergave van mijn oude anologe nad versterker mooier klinken. Onkyo in pure direct stand.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

invincible30 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:36:
[...]
Ik heb zelf ook een surround receiver (onkyo), maar ik vind de stereo weergave van mijn oude anologe nad versterker mooier klinken. Onkyo in pure direct stand.
The million dollar question is wel, zou je de Onkyo ten opzichte van de NAD geblinddoekt kunnen herkennen?

Ik zou het verschil geblinddoekt tussen de Sony TA-1010 (in neutrale stand) en mijn Onkyo TX-NR609 (in pure direct) kunnen herkennen omdat de TA-1010 meer bass afgifte heeft. Dus dat is nogal een weggever.

Ik heb er een hard hoofd of je een nieuwe stereo of surround receiver van NAD blindelings kan onderscheiden van je Onkyo.

[ Voor 30% gewijzigd door Lip op 06-02-2016 00:35 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
PageFault schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:31:

Had je toevallig de SR5010 beluisterd? Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Hoi,

Dank voor je herinnering: nee ik heb geen receivers meer geluisterd!

Uiteindelijk heb ik mijn bluetooth eis laten vallen en de NAD Media Tuner MT-1 gekocht en ingebouwd in de NAD C356 BEE. Streaming en internet radio doen het echt super. Couldn't be happier!
Pagina: 1