[Build] Huis tuin keuken PCtje

Pagina: 1
Acties:

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Hallo allemaal,

Graag zou ik nog even wat feedback willen krijgen op onderstaande systemen. Ik heb nu de neiging om toch voor de goedkoopste te gaan. Vooral omdat mij de verschillen niet veel uit zullen maken voor de dingen die met het systeem worden gedaan (zegt mijn gevoel).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet geschikt zijn voor het bewerken van verschillende office bestanden. De programma's die het meeste aan bod zullen komen zijn: Word en Powerpoint. Verder zal er zo nu en dan een filmpje op worden gekeken en facebook op worden bekeken.

Een simpel pctje dus. kort opgesomd: Mail, facebook, office, belastingaangiftes, browsing, zo nu en dan filmpje (netflix e.d.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zelf denk dat je met de werkzaamheden hierboven een budget van tussen de 200 á 300 euro een leuk systeem kunt samenstellen dat een aantal jaartjes mee gaat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Rand apparatuur is nog niet aanwezig. Maar dit valt buiten dit budget. Daar kijk ik nog naar.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd heb ik een aantal systemen samengesteld. Waarvan ik denk dat ze voor dit doeleinde geschikt zijn. Er zal qua gebruikssnelheid weinig verschil tussen hen zitten. Alleen misschien iets op verbruik of kosten. Vandaar dat ik deze nog even voor wil leggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,67€ 35,67
1Gigabyte GA-H81N-D2H€ 50,26€ 50,26
1Antec ISK 110 Vesa€ 75,95€ 75,95
1Kingston ValueRAM KVR13S9S8K2/8€ 40,70€ 40,70
1Crucial BX100 250GB€ 73,-€ 73,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,58

Dit is de intel build ik denk dat de celeron genoeg is voor de omschreven taken. Het Moederbord laat een eventuele later upgrade naar een pentium of i5 toe mocht dat nodig zijn. De 8gb is standaard en mischien nog wel overkill voor de build maar met huidige prijzen voor DDR3 is het denk ik geen probleem.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900B-ITX€ 65,-€ 65,-
1Crucial CT2KIT51264BF160BJ€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 250,90

Deze build heb ik gekozen voor een mobo met de CPU erin verwerkt. Voordeel: Passief nadeel: bij vervanging moet het hele moederbord eruit. Het lage verbuik is wel mooi meegenomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 42,-€ 42,-
1MSI A68HI€ 71,95€ 71,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 38,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 300,90

Komen we nu bij AMD aan helaas is deze wat duurder uitgevallen door vooral het ITX FM2 bordje. Hiervoor zou je nog kunnen stellen dat er dadelijk een A10 of A8 in kan. Maar ik vraag mij af of de 120watt voeding van de Antec dat leuk vind. Een andere oplossing zou kunnen zijn voor een micro-ATX te gaan met een CM 110 case en dan een Be quiet 300watt voeding. Dan kan er eventueel nog een A10 of iets op. Dan is de build ook goedkoper. Maar past hij niet mooi achter een monitor.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 41,95€ 41,95
1ASRock AM1B-ITX€ 29,95€ 29,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 38,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,85

Hier gekozen voor AMD AM1 volgens mij vergelijkbaar met d Q1900 maar dan actief gekoeld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een vesa kastje lijkt mij wel fijn alleen zit ik hiermee alleen met de Antec die ik in de builds heb gehanteerd. Ik kan zo een-twee-drie niet eentje opnoemen die eventueel goedkoper is.

Ga je overklokken?
Niet nodig.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag nog even wat feedback of mischien een andere build? Ik denk dat de goedkoopste voor het gebruik niet onder doet voor de goedkoopste. In ruwe kracht wel maar door de SSD zul je hoogstwaarschijnlijk tijdens het gebruik hier niets van merken.

Mischien is er zelfs nog een mogelijkheid om richting de 200 te gaan. zo ja dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

• Vini-Vidi-Vici
  • Laatst online: 15-05-2024
Is het niet een idee om een NUC aan te schaffen? Deze heeft een VESA mount, is klein en kan jouw taken meer dan prima uitvoeren. Is misschien wel iets duurder. pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH zou al prima moeten werken. Een SSD en RAM erbij, en je bent klaar.

-

• Splitinfinitive
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
PAHvandam schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:22:
Is het niet een idee om een NUC aan te schaffen? Deze heeft een VESA mount, is klein en kan jouw taken meer dan prima uitvoeren. Is misschien wel iets duurder. pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH zou al prima moeten werken. Een SSD en RAM erbij, en je bent klaar.
Inderdaad daar zat ik ook al aan te denken. alleen zit je dan met het feit dat je naar verloop van tijd de hele NUC moet vervangen.

Bij elke builds hierboven zou je uit de voeten kunnen met alleen een mobo, processor en ram te vervangen. En afhankelijk van de leeftijd kun je dan mischien met 100 euro uit de voeten. Dus het is dan goedkoper over langere tijd.

Aan de andere kant ben je nu wel snel klaar en hoef je echt alleen alles er in te prikken en dan Windows te installeren wat ook wel weer fijn. is...

ik ga hem toch in overweging nemen.

Bedankt!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 11:01
Zou voor de celeron gaan. Is voor nu genoeg. Geeft toch wat meer flexibiliteit qua upgrades.. Stel je wil er wat anders mee gaan doen dan gooi je er een i5/i7 in. Je kunt door de hele bende in een andere behuizing te plaatsen er een krachtige htpc of een gamepc van maken enzovoort enzovoort. Flexibeler dus :)

Ik zou er trouwens 1 stick van 8GB ingooien om een eventuele upgrade open te houden. Je hebt volgens mij nu verkeerd geheugen in je lijstje staan (SODIMM) dus dat moet je even aanpassen :)

-Edit-

Nou zeg ik wel zo mooi dat je er een krachtige HTPC of gamepc van kunt maken....maar er zit helemaal geen PCI-E slot op dat bordje.. Lekker slim van me.. 8)7

Mocht je dus die mogelijkheden open willen houden dan zou ik de pricewatch: ASRock H81M-ITX nemen ipv het gigabyte bordje..

[ Voor 26% gewijzigd door Baloes op 03-02-2016 16:55 ]