Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 20:08
Hoi
Ik heb een R9 390 pas gekocht ( ongeveer 2 weken geleden ) en ik heb het gevoel dat hij niet correct werkt.. Hiervoor had ik een R9 290 4GB kaart en daar speelde ik The Elder Scrolls Online op 40~60 FPS op.

Met mijn kaart krijg ik precies hetzelfde aantal.. Dit is een 8GB kaart en op sommige momenten gaat hij zelfs naar 20 FPS of 30 FPS.. Maar niet alleen bij Elder scrolls online, ook bij GTA 5 of Borderlands 2 of Bioshock Infinite.. Ik speel alles op hoog natuurlijk.

http://www.3dmark.com/3dm/10590838 Ik heb een test uitgevoerd en dat kwam eruit. Daar zie je ook de rest van mijn componenten.

Ik wil er ook bij zeggen, ik gebruik nog de voeding kabel van mijn R9 290, die je in de videokaart moet insteken. Ik weet niet als dat veel moet uitmaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Het verschil in snelheid tussen R9 290 en R9 390 is niet bijzonder veel. Het verschil van 4GB naar 8GB ga je alleen merken als je op mega hoge resoluties (grote textures) gaat gamen, de 8GB zal bijvoorbeeld op Full HD bijzonder weinig doen.

Maar zakte je R9 290 niet naar de 20-30 FPS? Is het niet zo dat je je graphic settings hoger hebt gezet (want snellere videokaart) maar dat je videokaart in eerste instantie al niet de bottleneck was?

Als de voedingskabel het op je R9 290 goed deed, dan zal het ook prima werken voor je R9 390, daar zit geen verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Een r9 290 is vergelijkbaar in prestaties met een r9 390 (390 is iets sneller). Maar als je met dezelfde settings nu last hebt van framedrops is dat mogelijk een driver issue.

Welke r9 290 en welke r9 390 gaat het hier eigenlijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Nee mijn R9 290 die zakte niet lager dan 40 FPS. Echt nog nooit.

En Ardjee het is van MSI beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Je hebt vrijwel dezelfde kaart als voorheen, vandaar dezelfde performance.
Zonder echte vergelijkende benchmarks besluit ik je niet te geloven op je woord dat de performance minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

exkull2 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:51:
http://www.3dmark.com/3dm/10590838 Ik heb een test uitgevoerd en dat kwam eruit. Daar zie je ook de rest van mijn componenten.
Gewoon de score die je met een 390 mag verwachten. De uitersten hangen rond de 10.5 tot 11K maar het leeuwendeel rond de 9.5 - 10K.
exkull2 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 14:51:
Ik wil er ook bij zeggen, ik gebruik nog de voeding kabel van mijn R9 290, die je in de videokaart moet insteken. Ik weet niet als dat veel moet uitmaken..
Noem de rest van je systeem even op, geen zin om op die pagina te kijken + daar staat de voeding sowieso niet bij.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Nou het maakt me niet uit als je me niet geloofd, ik kom hier niet voor niets.

Ik heb heel mijn systeem opnieuw geïnstalleerd, geprobeerd op Windows 7, 8, 8.1 en 10. Ik heb andere drivers geprobeerd voor mijn kaart, niks werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dan zal die 390 flink throttlen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
CPU = i5 4e gen 3,20 GHz
GPU = MSI R9 390 8GB gaming card
RAM = Corsair 2x8GB, DDR3, PC12800, CL10, Vengeance, LP
VOEDING = 750 watt Cooler Master modulair
MOEDERBORD = ASUS H87M-E
FAN = Corsair Casefan AF120 LED Quiet 120mm, 1500rpm, 2 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

En hoe warm worden je CPU en GPU terwijl de games inkakken naar een laag FPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Mijn CPU word ongeveer 50~60 graden
En videokaart ongeveer 100 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:00

TommieW

Numa numa.

Ja, dan is het niet gek dat hij het minder goed doet dan je verwacht. Dat ding wordt veel te heet. RMA aanvragen dus.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Nja is beetje gek dat het alleen bij Elder Scrolls online dat dat zo is, bij GTA 5 of Bioshock infinite word hij 70 graden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Laatst online: 16-09 09:44
MSI verkocht ook meerdere varianten van de r9 290, dus welke GPU was het precies? Lightning? Reference? Gaming?

Want als je een OC r9 290 had dan zou het kunnen dat je huidige 390 net iets minder presteert.

That said: 100 graden is erg verdacht. Hoe meet je je GPU temperaturen? Met een logprogramma of alt tab je uit de game? Alt tabben zorgt soms al voor een lagere temperatuur en is dus niet altijd even betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 00:40

Ch3cker

Testlab Teamlead
Welk exact product had je eerst en heb je nu? Wellicht zit er een andere koeler op. Het helpt misschien om de maximale ventilatorsnelheid in de driver settings aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
R9 290 Gaming van MSI
en die ik nu heb is ook Gaming van MSI R9 390 = = https://www.4launch.nl/pr...-Radeon-R9-390-Gaming-8GB

Ik gebruik een programma: Open hardware monitor, daar kijk ik alle temperaturen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

exkull2 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:10:
En videokaart ongeveer 100 graden
Dat ding zit dus te throttlen als een malle, je GPU wil je onder extreme omstandigheden (Furmark) niet boven de 90 a 95c zien komen. Tijdens de dikste games zou je hooguit aan de 85 misschien 90c moeten komen.
TommieW schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:11:
Ja, dan is het niet gek dat hij het minder goed doet dan je verwacht. Dat ding wordt veel te heet. RMA aanvragen dus.
Omdat dat direct een garantiegeval is? Voor het zelfde geld staat z'n PC in een gesloten computerkast of zitten z'n fans tegen elkaar in te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
D4NG3R schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:22:
[...]

Dat ding zit dus te throttlen als een malle, je GPU wil je onder extreme omstandigheden (Furmark) niet boven de 90 a 95c zien komen. Tijdens de dikste games zou je hooguit aan de 85 misschien 90c moeten komen.

[...]

Omdat dat direct een garantiegeval is? Voor het zelfde geld staat z'n PC in een gesloten computerkast of zitten z'n fans tegen elkaar in te blazen.
Wat betekent throttlen precies..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dat de chip(s) te warm worden en zichzelf terugklokken om af te koelen en oververhitting te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Is er een mogelijkheid om dat te voorkomen? Ik bedoel ik heb al 2 extra fans gekocht voor betere koeling binnen mijn kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:30

Zalmanman

So long,

Allereerst is het belangrijk om te weten wat voor kast je hebt en waar de fans zitten en welke kant ze op blazen. Zoals D4NG3R al zegt, kan het zijn dat de fans tegen elkaar in blazen - allemaal naar binnen of iets dergelijks.

[ Voor 5% gewijzigd door Zalmanman op 03-02-2016 15:27 ]

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dat ligt nogal aan de omstandigheden, voorkomen doe je door de omgevingstemperatuur laag te houden door bijv niet je verwarming flink hoog te stoken of (voor zover het nog nut heeft) een fan bij te plaatsen. Heb je je PC eventueel in een aparte kast staan? Dat helpt bijvoorbeeld ook niet.

Hoe zijn je fans geplaatst? In principe wil je een airflow hebben welke onderin aan de voorkant van je behuizing begint en achterin aan de bovenkant van je behuizing eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Nou er zit 1 voor, die was meegeleverd met de kast. De 2 extra fans die ik erbij heb gekocht zit 1 aan de zeikant, richting de muur omdat ik geen ruimte heb anders, en de andere aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Welke case heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:41
exkull2 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:23:
[...]

Wat betekent throttlen precies..?
Als een CPU of GPU te warm wordt, zal deze uit zichzelf zijn clocksnelheid verlagen om oververhitting (en dus een gefrituurde chip) te voorkomen.

Met dergelijke temperaturen is ofwel de lucht aanvoer belabberd, de koeler werkt niet goed (fans doen het niet (goed)) of de koeler zit niet goed gemonteerd. De vragen die handig zijn om te beantwoorden:

- Welke kast gebruik je
- Hoe is de airflow daarin (wat voor fans waar, welke zijn intake en welke exhaust, een tekening en/of foto kan veel verduidelijken)
- Zit er niet toevallig in het slot direct onder de GPU een andere uitbreidingskaart die de luchttoevoer blokkeert?

Mocht hier niets geks uit blijken, controleer dan eens of de fans wel draaien onder load. Idle op de desktop staan ze wellicht uit, dus kijk/luister onder load. Als de kaart echt 100 graden wordt, dan zouden de fans op volle snelheid moeten draaien. Zo niet, kan er of iets met de kaart mis zijn, of is er softwarematig iets verkeerd. Je zou dan als test de fans in software (CCC of b.v. MSI Afterburner) handmatig op 60, 80 of 100% kunnen zetten.

Mocht ook dit niets raars opleveren, dan zit de koeler wellicht niet goed vast, zit ie er scheef op of zit er geen koelpasta tussen de chip en de koeler.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Oh wacht, sorry mijn fout, de andere zit aan de achterkant. Die onderkant was kapot gegaan xD Dus ik had nog in gedachte dat die aan onderkant zat.

Dus er zit een fan aan de zeikant en achterkant (en voorkomt die bijgeleverd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

exkull2 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:27:
Nou er zit 1 voor, die was meegeleverd met de kast. De 2 extra fans die ik erbij heb gekocht zit 1 aan de zeikant, richting de muur omdat ik geen ruimte heb anders, en de andere aan de onderkant.
Je zegt dus 3 fans te hebben, volgens de officiële pagina van CM heeft dat ding ook maar plek voor 3 fans. Echter zeg jij er eentje onderin te hebben zitten terwijl de officiële plekken voor - achter en aan de zijkant zijn.

In principe wil je dat de voor- en zijjkant naar binnen blazen en dat de fan die achterin boven zit naar buiten blaast.
exkull2 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:32:
Oh wacht, sorry mijn fout, de andere zit aan de achterkant. Die onderkant was kapot gegaan xD Dus ik had nog in gedachte dat die aan onderkant zat.
Onderaan zit helemaal geen fanmount volgens de website van CM..?

Kan je misschien foto's of een schets maken van je situatie?

In principe wil je dit hebben:
Afbeeldingslocatie: http://assets.coolermaster.com/global/upload/product_feature/K280-ph2.jpg

(Linksonder is de voeding, welke als het goed is is afgesloten van de rest van je systeem door de fan aan de onderkant te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
En zo heb ik hem precies zitten zoals op de foto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gewoon je kaart terugbrengen naar de winkel.

Er gaat duidelijk iets mis als de kaart 100 graden wordt, maakt niet uit of jij je kamer tot 30 graden stookt, of je kast hebt gevuld met purschuim (bij wijze van dan, niet doen!). De koeler moet dat ding gewoon adequaat kunnen koelen, en dat lukt duidelijk niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Zou het zo kunnen zijn dat de games niet de kaart ondersteunen? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Op deze pagina in het Catalyst Control Center staat de slider van 'Maximum fan speed' wel op 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Jeroenneman schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:41:
Gewoon je kaart terugbrengen naar de winkel.

Er gaat duidelijk iets mis als de kaart 100 graden wordt, maakt niet uit of jij je kamer tot 30 graden stookt, of je kast hebt gevuld met purschuim (bij wijze van dan, niet doen!). De koeler moet dat ding gewoon adequaat kunnen koelen, en dat lukt duidelijk niet.
Sorry, maar als de kaart daar in een testsysteem word gedrukt welke onder normale omstandigheden werkt en dat ding komt tijdens Furmark niet boven de 90c krijg je de kaart weer in je handen gedrukt + een kleine rekening aan onderzoekskosten.

Sluit altijd eerst uit of een probleem niet door jezelf of je eigen situatie word veroorzaakt voordat je er mee terug gaat. De TS lijkt zijn situatie prima te hebben ingedeeld, in dat geval zou er inderdaad de overweging kunnen worden gemaakt om beroep te doen op garantie.

Maar nog even 1 ander dingetje wat ik hier nog niet aan bod heb zien komen: Draait je GPU de nieuwste firmware? Geen idee of dat bij MSI ook het geval is maar de stock firmware leverde bij een aantal GPU's uit de R9 2xx serie problemen op met de temperatuur. Hun utility tool zou hier op moeten controleren:
https://www.msi.com/produ...MING-8G.html#down-utility
exkull2 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:42:
Zou het zo kunnen zijn dat de games niet de kaart ondersteunen? :S
Niet bij de games die je opnoemt.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 03-02-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Wat ik niet snap dat ik 2 aparte Catalyst control center heb.. Hoe verstuur ik een foto naar een bericht zodat ik het kan laten zien, want het is moeilijk uitleggen welke 2 het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Draai eerst DDU maar eens (Deze zal vragen of je naar veilige modus wil gaan als je daar nog niet in zit) en herinstalleer Crimson (De opvolger van CCC) via de website van AMD.

Ik nam net als de meesten hier eigenlijk aan dat je dat al gedaan had omdat je drivers controlleren/updaten de 1e stap zou moeten zijn. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 03-02-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Ik zie niks op de pagina die u mij heeft gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik had de link al aangepast. Foutje van mijn kant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Excuus voor late reactie, moest werken.

Ik heb alles verwijderd van de drivers van mijn videokaart en opnieuw de Crimson driver gedownload, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Laatst online: 04-04-2023
Ik heb het nog niet in de thread gezien (misschien overheen gelezen) maar je hebt gecontroleerd of de fan op de kaart ook functioneerd? Niet enkel in een programmaatje, maar physiek gekeken of de fan ook echt ronddraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 14:37
Haal anders het linker zijpaneel even weg en zet in afterburner (heb je die nog niet downloaden hem dan even) de fan snelheid op 100%.
Zodra je dit hebt gedaan en op het vinkje of apply klikt dan zou de kaart flink moeten gaan blazen. Onder instellingen kun eventueel nog het autoprofiel daarvan aanpassen. Maar dan weten we in ieder geval dat de fans en dergelijk het doen.

[ Voor 21% gewijzigd door timmie271 op 04-02-2016 10:10 ]

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:04
welke kant blazen ze op,normaal is het dat de voorste fans koude lucht naar binnen blazen en de achterste fan warme lucht naar buiten.

En laat via MSI afterburner,de fans eens wat harder draaien. :)
100 c vind je kaart echt niet leuk :X

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 04-02-2016 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianFyzix
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-10-2021
Hoe is de air flow van de fans? Per fan outtake of intake even aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doesd00
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-02-2022
Maak je kast eens open en zorg dat de kamer even goed ventileert. Check dan tijdens het gamen even je temperaturen.

Core i5 // Gigabyte P55 UD3R // 2x 2gb Corsair XMS3 1600 // ATI HD5850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Ik dank jullie wel voor de reacties over mijn fan en ventilatie etc. Maar ik weet wel 199% dat dat het probleem niet is. Mijn fans werken prima, mijn kamer is 24/7 koud, dus de koeling maak ik me ook niet zorgen. Mijn kaart word alleen 100 graden bij Elder Scrolls Online, bij de rest word hij 60~80 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianFyzix
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-10-2021
exkull2 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:40:
Ik dank jullie wel voor de reacties over mijn fan en ventilatie etc. Maar ik weet wel 199% dat dat het probleem niet is. Mijn fans werken prima, mijn kamer is 24/7 koud, dus de koeling maak ik me ook niet zorgen. Mijn kaart word alleen 100 graden bij Elder Scrolls Online, bij de rest word hij 60~80 graden.
Dan zal ik toch als ik de andere reacties lees. Garantie aanspreken want je throttled hem nu en dan is het eigenlijk zonde van je geld. Als je geen actie onderneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Ik heb een RMA aangevraagd, hopelijk komt daar iets uit. Ik hartelijk dank iedereen voor de hulp en tips/advies die ik kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
exkull2 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:19:
Ik heb een RMA aangevraagd, hopelijk komt daar iets uit. Ik hartelijk dank iedereen voor de hulp en tips/advies die ik kreeg.
Heb je in de driver de maximum fan speed nu al eens op 100% gezet? Deze setting maakt namelijk een groot verschil. Als die op 70% bijvoorbeeld staat, mag de fan niet harder draaien dan 70%, zelfs als hij dus 100 graden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
En waar staat dit? Want ik gebruik Crimson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 14:37
exkull2 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:45:
En waar staat dit? Want ik gebruik Crimson
Ergens onder overdrive gok ik?
En anders gewoon MSI Afterburner downloaden zodat je daar alles in kan wijzigen..

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

exkull2 heb je de R290 nog? Zo ja, check dan of je gewoon je geld nog terug kan krijgen voor de R390. Als je betere performance wilt, heb je twee opties: 2e hands nog een R290 voor crossfire of anders doorsparen voor een Fury/980Ti of volgende generatie.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exkull2
Nee ik heb de R9 290 niet meer, ik wilde een upgrade hebben, daarom de R9 390
Pagina: 1