Toon posts:

HTPC alleen beeld na reset CMOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HTPC draait al 2 jaar probleemloos Windows 10. Gisterenavond wilde ik Win7 installeren op een tweede partitie. Dit lukte prima maar bij het booten liep Win7 steeds vast. Dit heeft geresulteerd in het feit dat ik een keer of 10 een reboot heb gedaan van de HTPC totdat van het een op het andere moment ik geen beeld meer kreeg. De specs zijn:

Streacom F1C EVO ITX
Intel Core i3 3225 3.3Ghz
MSI B75IA-E33
Kingston 2x2GB DDR3 PC12800
Western Digital 2,5” 750GB HDD 7200RPM SATA 300
Gelid Solutions Slim Silence i-Plus CPU koeler
PicoPSU 90 + 80W Adapter

Vervolgens heb ik het volgende geprobeerd:
- andere monitor
- VGA-DVI-HDMI kabel geprobeerd
- componenten uitsluiten (opstarten zonder USB-devices, HDD losgekoppeld)
- opstarten met 1 ram bankje
- andere voeding (nieuw)
- bios batterij (nieuw)
- bios flash

Uiteindelijk blijkt dat ik alleen beeld krijg als ik de CMOS-batterij verwijder voor een reset. Windows start dan op en draait als een trein. Vanaf het moment dat ik beeld heb het volgende gedaan:
- Ubuntu geinstalleerd
- Booten vanaf USB-stick
- Memtest 16 uur (geen error)
- Prime95 (geen problemen)

De PC draait dus prima als ik beeld heb.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Het kan volgens mij alleen nog de CPU of het mobo zijn maar dat vind ik raar omdat de PC wel prima draait na een reset CMOS.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2016 16:04 ]

Alle reacties

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
Je kan het stekkertje van de batterij los maken van het mobo en dan even de voltage meten. Verder eens in je omgeving bij vrienden vragen of zij een PSU kunnen lenen om te testen. (Zorg wel dat het een goed merk is en voldoende wattage.)

Verwijderd

Topicstarter
Zal eens kijken of ik de batterij kan meten. Ik las ergens dat die niet te vervangen is bij mijn mobo omdat deze vastgelijmd is. Klinkt vreemd, maar als dat het geval is dan heb ik sowieso een probleem. Vind het vooral vreemd dat deze problemen eigenlijk uit het niets zijn ontstaan gisteren.

Verwijderd

Topicstarter
Heb maar een nieuwe batterij besteld. Eens kijken of dat het probleem oplost.

• jovadca
Wat was de spanning van de batterij toen je het stekkertje los had?

Verwijderd

Topicstarter
jovadca schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:49:
Wat was de spanning van de batterij toen je het stekkertje los had?
Voor de zekerheid een nieuwe 3V batterij besteld. Ook daarmee het probleem niet opgelost. Nieuwe voeding ook niet de oplossing.

Ook nog andere voltage settings en snelheden voor het RAM geprobeerd alsook 'auto overclock' maar beide zonder resultaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2016 17:22 ]

• jovadca
Je schrijft dat je een andere PSU hebt geprobeerd. Wat is het merk, type en wattage van jouw PSU en met welke heb je die uitgewisseld?

Alle geheugen latjes per stuk uitgeprobeerd en in andere sleuven?

Hoelang heb je de mobo batterij er uit gehad bij de clear CMOS.

Zijn de draden naar de voorzijde van de pc kast nog onbeschadigd? Ik bedoel dan de USB aansluiting, aan/uit knop, reset knop enz.

Mocht het bovenstaande niet helpen, dan het onderstaande doen.
Demonteer alles uit de kast en bouw de PC op een kartonnen ondergrond (NOOIT OP PLASTIC!!!!!) op met het minste aan componenten dat je nodig hebt. Dan telkens 1 component toevoegen en hopen dat je het euvel vind. Heb je hier geen problemen dan bestaat de kans dat je kortsluiting hebt tussen kast en mobo. Dit kan b.v. 1 verhoger zijn of misschien moet je het mobo isoleren bij het monteren.
Pagina: 1