Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Koelkast efficienter krijgen met een ventilator buitenkant?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Met zoveel medenerds op een forum moet er vast wel iemand zijn die hier iets zinnigs over kan zeggen :)

Ik zit al een tijdje met het idee om mijn koelkast efficiënter te maken door een geforceerde koeling te maken op het koelrooster aan de achterkant. Met bv een klein computerventilatortje. Ik heb dat onder een verwarmingsradiator gemaakt en dat werkt erg goed.

Vraag is of dit bij een koeklast enige zode aan de dijk zet, dus of het ook daadwerkelijk een reductie in energieverbruik oplevert. Mijn huidige keuken opzet leent zich er alleen niet toe om dit uitgebreid te gaan testen, dus vandaar dat ik eerst is wil polsen wat anderen ervan vinden.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
primair doel van de frigo is de binnenkant te koelen, dat de buitenkant daarom meer energie moet dissiperen in de vorm van warmte is een gevolg daarvan. Volgens mij haalt het niks uit.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het zal zeker iets helpen. Als de condensor beter zijn warmte kwijt kan, betekent dit dat de koelkast efficiënter gaat presteren. Zeker inbouwkoelkasten hebben bij het koelrooster relatief weinig ruimte, waardoor stilstaande (en opwarmende) lucht een zeker risico is.

De besparing zal wel vrij klein zijn. Verwacht er dus niet te veel van. Daarnaast heeft je computerventilator ook elektriciteit nodig. Deze doet de besparing deels teniet.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:05
Hoe kleiner het temperatuurverschil dat een warmtepomp moet overbruggen, hoe efficiënter dat gebeurt (vanuit het elementaire werkingsprincipe). Het zal dus zeker helpen.
Maar zoals je wellicht weet is ijs/sneeuw ook een goeie isolator, dus als er binnenin geen ventilator zit zou ik em daar eerst plaatsen, daar heb je meer te winnen met dezelfde ventilator.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Even een oud topic opfrissen. De afgelopen tijd slurpt mijn koelkast ook aardig wat stroom en ik kwam erachter dat de (inbouw)koelkast eigenlijk veel te weinig ruimte heeft om zijn warmte kwijt te raken.

De muur vlak boven de kast is ca 28 graden (bij een kamertemperatuur van 23).

Inbouwkoelkasten moeten koelen via de open ruimte achter de kast, dat is niet veel.
Wat is nu het slimst om hier meer flow te genereren:
- Onder de plint aan de achterkant een aantal pc-fans neerzetten die lucht omhoog blazen, of
- boven waar de warme lucht (middels convectie) naar boven komt een aantal fans plaatsen die de lucht wegblazen?

Verder vind ik het lastig wat voor fan is zal nemen. Gezien de kleine ruimtes zit je al gauw op 40mm fans om het mooi te laten passen, maar die zijn meestal wat minder stil en verplaatsen ook niet heel veel lucht.

Is het nuttig/nodig om een hele rij kleine fans neer te zetten, of is een stuk of 3 van die kleintjes ook al een verbetering?

Graag wat tips van mensen die al iets dergelijks geknutseld hebben.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe oud is de koelkast?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Een goede koelkast verbruikt ca 100-150 kWh stroom per jaar.
Dat de rooster boven je koelkast 5°C warmer is dan de omgeving is normaal. Ze moet immers haar warmte kwijt.

Nu, als je uitrekent wat je koelkast in theorie en continu verbruikt bij 150 kWh per jaar, dan is dat een continu vermogen van 17W.

Een PC fan zal misschien een beetje helpen, maar verbruikt al snel 10W.
Het lijkt me dat je 2W gaat besparen in je koelkast door 10W extra te spenderen.

In België gebruiken we die uitdrukking niet echt, maar iets met lood en oud ijzer?

Ik heb een goedkope IR thermometer gekocht, en daarmee controleer ik regelmatig de temperatuur van de spullen in mijn koelkast. Zo lang dat in orde is, zou ik niet beginnen te spelen met extra fans.

En wil je het echt wetenschappelijk aanpakken, meet dan het verbruik van je koelkast met een echte verbruiksmeter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ocaj +inhoud koelkast ...en hoe veel energieverbruik atm per etmaal?
Als je dat niet weet is alles andere luchtfietserij en speculatie |:(.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dank voor de reacties.

Het gaat me niet alleen om het energieverbruik (hij staat soms wel meer dan 30 minuten aan per uur, verbruikt dan na de inschakelpiek van 1200W dan ca. 100W, wordt iets lager als hij langer draait), maar ook om de efficiëntie en het goed functinoeren op zichzelf.
De koelkast is al 13 jaar oud en eigenlijk aan vervanging toe. Hoeveel hij precies verbruikt heb ik nooit gemeten, en een nieuwere is altijd zuiniger.

En vervangende koelkasten blijken soms een behoorlijke eis aan de ruimte onder en achter de koelkast te hebben (200cm2 bij het model dat ik op het oog heb).
Waar ik toen pas achterkwam is dat hij onder bij de plint maar een klein gleufje heeft en aan de bovenkant zijn warmte helemaal niet kwijt kon (anders dan aan de muur naar de keuken van de buren), omdat er een koofje van de afzuigkap over de koelopening gebouwd zit. Nooit gerealiseerd, maar lijkt me niet goed voor zowel het functioneren van het apparaat als daarmee het stroomverbruik. Ik ben dus aan het kijken hoe ik in de krappe ruimte toch genoeg lucht-stroming kan maken om goed te functioneren. Die 200 cm2 gaat met geen mogelijkheid passen, maar mijn idee is om met wat ventilators toch voldoende airflow te creëren.

(leek een te ingewikkeld verhaal voor de vorige post, maar de context is misschien toch relevanter dan ik dacht)
Pagina: 1