Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-05 17:37
Hallo allemaal,

Vandaag voor het eerste in een tijdje ingelogd op mijn duo en ik zie opeens dat er een bericht staat in post van een aanmaning lesgeld dit is een stukje uit de brief :

Datum 1 februari 2016 Betreft Herinnering lesgeld
Beste student,

Rond 25 januari 2016 is het ons voor de tweede keer niet gelukt het lesgeld voor schooljaar 2015 - 2016 van je rekening af te schrijven. Je kunt daarom het lesgeld niet meer in termijnen betalen.
Je moet het volledige lesgeld nu in één keer betalen.

Nu is het in een keer betalen niet het aller grootste probleem maar wat ik mij afvraag is of hier totaal niet over gecorrespondeerd word? Ik heb geen fysieke post gehad of een mailtje dat er wat is/klaar staat of iets dergelijks ook kan ik nergens vinden in mijn duo dat het afschrijven ooit mislukt is. Hoe moet iemand nu weten wanneer een betaling niet gelukt is behalve als het te laat is 8)7?

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Is apart ja, maar ja je kan ook gewoon zorgen dat er genoeg knaken op je rekening staan rond de afschrijving ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En staat er een correct email adres in je account, en hoe zie je je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er genoeg geld op je rekening staat als je automatische afschrijvingen toestaat? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
gambieter schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 00:18:
En staat er een correct email adres in je account, en hoe zie je je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er genoeg geld op je rekening staat als je automatische afschrijvingen toestaat? :)
Email address klopt ;)

Ik ben natuurlijk zelf verantwoordelijk en het word nu ook gewoon in een keer betaald. Vond het alleen vreemd dat er niet eerder een mailtje oid is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
Tip: sinds IBAN/SEPA worden automatische afschrijvingen eerst als reserveringen geboekt. Tevens zijn er regels dat een mislukte incasso automatisch nogmaals wordt geprobeerd binnen een aantal dagen. En om het je helemaal makkelijk te maken kun je - in elk geval bij de Rabobank - een email of SMS laten sturen wanneer iets niet geincasseerd kan worden.

In deze digitale tijden zou het natuurlijk wel zuur - maar niet verplicht - zijn als een organisatie niet even zelf een digitale reminder stuurt. Zeker voor een organisatie als DUO voor wie de financiele afhandeling feitelijk hun core business is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Elke opleidingsinstelling heeft een eigen betalingsregeling. Om welke instelling gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
GlowMouse schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 00:31:
Elke opleidingsinstelling heeft een eigen betalingsregeling. Om welke instelling gaat het?
Het gaat om ROC Friese poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als er een termijn is gesteld voor de betaling, en je hebt dan nog niet betaald, dan kunnen daar zonder enige melding gevolgen aan worden gehangen, bijvoorbeeld dat je vanaf dat moment rente moet gaan betalen. De vraag is of de resterende termijnen opeisbaar mogen worden.
In de voorwaarden staat niets over het ineens opeisbaar worden van latere termijnen:
Indien niet aan de betalingsverplichting wordt voldaan of de automatische incasso mislukt, is de deelnemer vanaf de op de factuur vermelde vervaldatum de wettelijke rente verschuldigd. Indien ROC Friese Poort Bedrijfsopleidingen genoodzaakt is om tot invordering over te gaan, al of niet middels inschakeling van derden, dan zullen de redelijkerwijs gemaakte buitengerechtelijke (incasso)kosten voor rekening komen van de deelnemer.
Bij andere opleidingsinstellingen staat dit altijd expliciet in de voorwaarden. Ik denk dat je hier wel wat tegen kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:40

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat niet het betalen van het lesgeld hier de grote kwestie is, maar het gebrek aan correspondentie naar TS toe. TS moet zelf naar het account van DUO toe om een aanmaning te lezen, de vraag is dus hoe rechtsgeldig dat is.

Zie ook Log in om uw factuur te bekijken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
moijamie schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 00:13:
Hallo allemaal,

Vandaag voor het eerste in een tijdje ingelogd op mijn duo en ik zie opeens dat er een bericht staat in post van een aanmaning lesgeld dit is een stukje uit de brief :

Datum 1 februari 2016 Betreft Herinnering lesgeld
Beste student,

Rond 25 januari 2016 is het ons voor de tweede keer niet gelukt het lesgeld voor schooljaar 2015 - 2016 van je rekening af te schrijven. Je kunt daarom het lesgeld niet meer in termijnen betalen.
Je moet het volledige lesgeld nu in één keer betalen.

Nu is het in een keer betalen niet het aller grootste probleem maar wat ik mij afvraag is of hier totaal niet over gecorrespondeerd word? Ik heb geen fysieke post gehad of een mailtje dat er wat is/klaar staat of iets dergelijks ook kan ik nergens vinden in mijn duo dat het afschrijven ooit mislukt is. Hoe moet iemand nu weten wanneer een betaling niet gelukt is behalve als het te laat is 8)7?
Wanneer was de eerste poging mislukt?
Die is allicht aan jou te "verwijten", aangezien jezelf akkoord bent gegaan met afschrijving in termijnen op bepaalde data.

Dat de tweede poging mislukt is, communiceren ze netjes aan je. Inclusief de consequenties dat ze niet het afgesproken bedrag van je rekening af konden schrijven.
Helaas niet de fout van DUO...

Wellicht was het netjes geweest, als ze na de eerste mislukte poging iets gestuurd hadden zodat je bij de tweede poging voldoende saldo op je rekening kon zetten. Maar is ook mede afhankelijk hoe lang er tussen heeft gezeten. Is het maar 1 dag, dan had je het ook niet gelezen omdat je net pas hebt ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burton
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 12:45
Net even gecontroleerd op de website van DUO.
Als je bent ingelogd dan kan je via "voorkeuren" (rechtsbovenin naast je BSN) aangeven hoe je post van DUO wilt ontvangen. Standaard is gekozen voor de optie "Stuur mij geen e-mail bij interessante mededelingen".

Wellicht een idee om daar even je voorkeuren te controleren/ aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

BastaRhymez schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 08:48:
[...]

<knipje>
Dat de tweede poging mislukt is, communiceren ze netjes aan je. Inclusief de consequenties dat ze niet het afgesproken bedrag van je rekening af konden schrijven.
Helaas niet de fout van DUO...
Zoals ik de TS begrijp is het niet gecommuniceerd, maar is hij er achter gekomen doordat hij "per ongeluk" maar eens inlogde bij DUO.
Wellicht was het netjes geweest, als ze na de eerste mislukte poging iets gestuurd hadden zodat je bij de tweede poging voldoende saldo op je rekening kon zetten. Maar is ook mede afhankelijk hoe lang er tussen heeft gezeten. Is het maar 1 dag, dan had je het ook niet gelezen omdat je net pas hebt ingelogd.
Ik denk dat bedrijven per definitie bericht horen te sturen als ze geld gaan incasseren, langlopende zaken als verzekeringen en hypotheken uitgezonderd. Aangezien dit om schoolgeld gaat, hebben we het dus over minder dan 12 afschrijvingen per jaar. 1 mailtje voor incasso lijkt mij het minimale, zeker ook omdat dat voor scholen een hoop extra rompslomp (door mislukte incasso's) scheelt.
Burton schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 09:44:
Als je bent ingelogd dan kan je via "voorkeuren" (rechtsbovenin naast je BSN) aangeven hoe je post van DUO wilt ontvangen. Standaard is gekozen voor de optie "Stuur mij geen e-mail bij interessante mededelingen".
Incasso lijkt mij toch iets meer als een "interessante mededeling", maar dat is mijn mening :)
En dat is goed advies! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Pietervs op 03-02-2016 11:55 . Reden: aanvulling ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
Pietervs schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:53:
[...]

Zoals ik de TS begrijp is het niet gecommuniceerd, maar is hij er achter gekomen doordat hij "per ongeluk" maar eens inlogde bij DUO.
Dat klopt ik wou mijn ov omzetten naar werkend en ging kijken naar de status daar van en toen kwam ik erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zoals hierboven al is aangegeven, even vinkje aanzetten dat je notificaties binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie

Bedankt voor de tip ga hem aanzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 16:30
Ik heb sowieso weinig goeds over het DUO te zeggen... we hebben hier een, weliswaar ander, probleem gehad wat pas na 6,5 jaar duidelijk werd uitgelegd.

M'n vrouw is Amerikaanse, en we hadden haar/ons destijds bij het IND geregistreerd voor o.a. een aanvraag voor een verblijfsvergunning en werkvergunning. Tijdens de intake vroegen we aan het IND of ze ook verplicht moest inburgeren: nee hoor, dat hoeft niet want Amerika valt onder het Waiverprogramma met o.a. Nederland. Wij naar de gemeente toe voor inschrijving met de vraag of ze mócht inburgeren: nee hoor, dat is alleen voor mensen die uit landen komen búiten het Waiverprogramma.

Na 6,5 jaar krijgen we een brief van het DUO, waar ik daarvoor nog nooit van had gehoord: dat ze nog maar een paar jaar heeft om in te burgeren, en dat ze moet opschieten. Na bellen met DUO krijg ik pas tekst en uitleg dat alle inburgeringen via het DUO lopen, en dat de overheid inzake migratie niet geheel duidelijk was (we werden namelijk naar het IND verwezen), en dat het DUO ons in de afgelopen 6,5 niet kon vinden. Maar als je dan vraagt hoe het mogelijk is dat mijn vrouw onvindbaar is, terwijl ze al 6,5 werkt, belasting betaalt, belastingaangifte doet, een rijbewijs heeft gehaald en zelfs stemt tijdens de verkiezingen... dan krijg je alleen als antwoord dat het "moeilijk moeilijk moeilijk" is.

Maar goed... even een rant-momentje over het DUO ;) Ze zijn niet bijster goed met efficiëntie en duidelijke berichtgeving in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 00:25:
Tip: sinds IBAN/SEPA worden automatische afschrijvingen eerst als reserveringen geboekt. Tevens zijn er regels dat een mislukte incasso automatisch nogmaals wordt geprobeerd binnen een aantal dagen.
Dit klopt niet helemaal. Incasso's worden tegenwoordig klaargezet. Afhankelijk van of het de eerste of een herhalende incasso is kun je dit enkele werkdagen tot soms wel twee week voor de incassodatum terugvinden in je internetbankieren. Bij een eerste incasso geven de meeste banken hier zelfs een melding van via bv internetbankieren. Het geld is dan niet gereserveerd op je rekening, je kunt het gewoon uitgeven tot het moment dat het daadwerkelijk afgeboekt is.

Daarnaast is het afhankelijk van je bank of een mislukte incasso nogmaals gedaan wordt. Ik ken eerlijk gezegd geen bank waarbij het automatisch nogmaals wordt geïncasseerd, wel is het zo dat sommige banken de incasso verwerken ook als er te weinig bestedingsruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
Potato potato. Dit is wat de Rabobank emailt:
De volgende Euro-incasso afschrijving veroorzaakt onvoldoende saldo op uw rekening

[...]

Is het saldo op ... nog onvoldoende? Dan boeken wij het bedrag automatisch terug.
Zorg op tijd voor voldoende saldo op uw rekening. Alleen dan gaat de incasso door.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 03-02-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 21:37

Zenix

BOE!

Ik krijg van DUO altijd een mail als er post voor mij is in hun omgeving, heb jij die ook niet gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Rukapul schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:35:
Potato potato. Dit is wat de Rabobank emailt:

[...]
Uit eigen ervaring weet ik dat de Rabobank niet meteen terugboekt. Daar gaat een dag of 1 a 2 overheen. Je krijgt dus de tijd om de rekening aan te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

In hoeverre iets interessant is of belangrijk daar valt over te twisten natuurlijk. Dergelijke informatie zou in mijn ogen gewoon altijd gestuurd moeten worden los van de opgegeven voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
Zenix schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:37:
Ik krijg van DUO altijd een mail als er post voor mij is in hun omgeving, heb jij die ook niet gehad?
De enige mails die ik van duo over post krijg zijn post mbt studie finnanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burton
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 12:45
Typhone schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 08:02:
[...]

In hoeverre iets interessant is of belangrijk daar valt over te twisten natuurlijk. Dergelijke informatie zou in mijn ogen gewoon altijd gestuurd moeten worden los van de opgegeven voorkeur.
Daar heb je gelijk in. Ik gaf in mijn bericht echter alleen aan waar DUO de e-mailinstellingen 'verstopt' heeft. Wat DUO beschouwt als belangrijke/ interessante informatie kan ik niet over oordelen :)
Pagina: 1