Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Ik heb een Asus Laptop aangeschaft die uit de doos problemen had om uit de slaapstand te ontwaken.
Windows 7 Professional gaf nooit problemen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Home Ediion en Asus Laptop N551JB-CN083T.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik kon ook nit in het bootmenu komen F2, Veilige Modus F8 werkte niet en F9 recovery kwam niet in aktie.
Na enig speurwerk kwam ik er achter dat het snel opstarten (systeem instellingen) betekent dat de Win 10 op de achtergrond programma's actief houdt om snel te kunnen opstarten. Relatie werd gelegd dat hierdoor in mijn geval de F2 en F8 en F9 functies daardoor niet bereikbaar waren.
Helpdesk Asus (dat is ook wat) gaf voor probleem van het ontwaken uit de slaapstand het advies een recovery te draaien.
Ik ben bang dat ik dan geen steek verder zou zijn geholpen. Bovendien was dat menu sowieso onbereikbaar. De laptop was nog niet in de problemen dus via Win 10 zelf had ik de recovery wel kunnen starten. Ingeval van problemen had ik de laptop nooit zelf meer kunnen opstarten.

Snel opstarten uitgeschakeld en daarmede waren de F2,F8 en F9 functies weer bereikbaar. Voor alle zekerheid het slapen overal uitgeschakeld.

Nu heb ik geen problemen met de huidige instellingen en het ontbreken van de slapstand, maar ik ben wel benieuwd of niet veel meer gebruikers hier last van hebben. Is het een Windows 10 probleem of heeft Asus wat steken laten vallen? 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:57

MrManuel

The impossible is easy...

Playon, Wat bedoel je precies met 'problemen met ontwaken'.
Kreeg je foutmeldingen? Of duurde het langer? :)

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Het duurde extreem lang en Laptop raakte in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Nu begrijp ik uit een Window 10 gids dat ik de voorgeinstalleerde WIndows 10 Home edition kan upgraden naar Windows 10 Pro omdat ik over een geldige licensie beschik van windows 7 Professional. Is dit een aanrader of volstaat de Home edition ook?
Indertijd voor Windows 7 Pro gekozen omdat ik naar een netwerkschijf wilde backuppen. Dit is al opgenomen in de Home Edition van Windows 10.
Stel je voor dat ik de upgrade zou doen, raak ik dan zaken kwijt, of moet ik de software dan opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:57

MrManuel

The impossible is easy...

Hier kun je de verschillen zien tussen Home & Pro.

Bij het upgraden van Windows 10 kan gekozen worden om bestanden te behouden zover ik weet.
(Echter back-up ik zelf altijd me gegevens omdat ik het tricky vindt).

Dus als je een van de functies wilt gebruiken die alleen mogelijk zijn in Pro dan zou ik upgraden.
Anders lekker Home laten :)

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Bedankt voor je reactie. Ik heb sowieso een image gemaakt. Op dit moment kan ik zelf nog niet bepalen of in Windows Pro nodig heb.
Blif het wel interessant vinden of het "snel opstarten" van Windows 10 en het probleem van de F2, F8 en F9 in relatie tot de slaapstand oplosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
playon1955 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:54:
Bedankt voor je reactie. Ik heb sowieso een image gemaakt. Op dit moment kan ik zelf nog niet bepalen of in Windows Pro nodig heb.
Blif het wel interessant vinden of het "snel opstarten" van Windows 10 en het probleem van de F2, F8 en F9 in relatie tot de slaapstand oplosbaar is.
Je F toetsen is simpel op te lossen

http://acer.custhelp.com/...0%3A-access-the-uefi-bios

Kwestie vanuit Windows naar je bios gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Bedankt voor je reactie. In sommige gevallen raak je met de laptop in de problemen en kun je via WIndows niet naar je bios. Gebruikelijk is dan om via F2 naar je bios te gaan of de Esc-toets.
Dit is in feite mijn probleem. Ik kreeg via de helpdesk van Asus het verzoek via F9 een recovery te doen.
Op dat moment ontdekte ik dat niet alleen de F9, maar ook F2 en F8 niet reageerden. Natuurlijk had ik in mijn geval nog de mogelijkheid om dit ook via Windows te doen. Maar die weg is ook wel eens afgesloten en dan ben je toch echt op de F2 toets aangewezen. In Windows 7 en eerdere veries heb ik niet eerder meegemaakt dat de weg naar het Bios buiten Windows om was afgesloten.
Na een hoop gezoek ben ik er achter dat als ik in Windows de optie "senl opstarten" uitschakel, de F2, F8 en F9 toetsen normaal functioneren.
Pagina: 1