[CPU] Wat is de best Intel i7 in prijs/kwaliteit verhouding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IGUANA_MIKE_
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-02 16:18
Ik ben op zoek naar een nieuw processor. Mijn huidige is een AMD A8 5600K APU, maar deze is na 3 jaar een beetje verouderd en is na wat upgrades de bottleneck van mijn PC geworden. Ik heb al wat gezocht en gekeken naar wat een goeie volgende processor zou kunnen zijn. Hierbij kwam ik uit op een Intel i7. Ik ga de 8 threads erg nodig hebben en was er dus over uit dat een i5 misschien wel niet zou voldoen en ik voor de zekerheid toch voor een i7 wil gaan.
Nu kom ik er niet heel erg uit over wat dan een goeie i7 is; er zijn erg veel varianten. Dan de vraag:
Wat is naar jullie mening/ervaring een goeie Intel i7 in prijs/kwaliteit verhouding?
Met prijs/kwaliteit verhouding bedoel ik dat het in vergelijking met andere i7's beter presteert voor een minder groot bedrag (you get the point).

Als er iets is dat jullie nog willen weten hoor ik het graag!

Alvast erg bedankt! _/-\o_

IGUANA_MIKE_

Alle reacties

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

IGUANA_MIKE_ schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:03:
Hierbij kwam ik uit op een Intel i7. Ik ga de 8 threads erg nodig hebben....
Voor welke software heb je perse 8 threads nodig?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

Je denkt 8 threads nodig te hebben, waarvoor precies? Want 4 van die threads zijn 'virtueel' en kunnen niet worden gebruikt voor alledaagse toepassingen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Ligt ook aan de chipset van het moederbord.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:21:
Ligt ook aan de chipset van het moederbord.
Whut? Nog nooit van gehoord :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Veel keus heb je niet als je voor de nieuwste generatie (skylake) gaat:
http://tweakers.net/categ...BpZlSbK2OkrGREbK4BVCwthYA

Standaard zijn alle prijslijstjes altijd op populariteit(meest bekeken) gefilterd hier op tweakers, vaak synoniem voor prijs-kwaliteit. Je kunt een 6700 of 6700K nemen, in het geval je wilt overclocken de k-versie nemen die dat mogelijk maakt. De i5 versies zijn zo'n 130 euro goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 02-02-2016 19:48 ]

Verwijderd

pwillemske schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:31:
[...]

Whut? Nog nooit van gehoord :P
Ik had een Z87 met een i7-4771, maar die processor had bepaalde mogelijkheden die beter tot zijn recht kwamen op een c224/6 chipset, maar dan had je wellicht liever een xeon-processor. En met een Z moederbord liever een K-processor.

Je kunt heel mooi vergelijken tussen chipsets en processors op de Intel-website...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2016 19:48 ]

Verwijderd

Waarom niet meteen voor een i7 met 12 pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed, pricewatch: Intel Core i7-5930K Boxed of 16 threads pricewatch: Intel Core i7-5960X Boxed dan weet je zeker dat je niet tekort komt.

De info die je in je OP geeft is nogal beperkt dus de adviezen kunnen alle kanten op. Beschrijf eens wat je met je pc wil gaan doen, welke software gebruik je, hoe ziet de rest van het systeem eruit

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:05
Is dit niet een beetje van het ene uiterste naar het andere gaan? Voor 90% van de gebruikers is een I5 al toereikend. Een I7 kan wel maar dan moet je opeens besluiten om heel fanatiek met fotobewerkingssoftware e.d. aan de slag te gaan en geen zin hebben om een paar uur te wachten. Dan kan ik een I7 begrijpen.

• IGUANA_MIKE_
Lip schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:08:
[...]

Voor welke software heb je perse 8 threads nodig?
Voor OBS (videorecord en streamsoftware), en Handbrake (video transcoder). Het leek me erg fijn om daarvoor 8 threads te hebben. Of denk je dat 4 threads genoeg is?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

4 threads is ruim voldoende als je gebruik maakt van Quicksync of AMD/Nvidia hun codec, ik neem niet aan dat je heel de dag door videos zit te transcoden met handbrake dus een i7 zal daar ook overkill zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• symen55
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 08:21
Ik probeer hier niet te hijacken, maar heb je games zoals just cause 3 (als je deze wilt streamen) een bepaald minimum nodig? Mijn oude amd x4 760k vind de combinatie streamen en zelfs alleen maar spelen niet leuk. (moederbord en/of geheugen haal ik hoe dan ook bij als nodig)

• IGUANA_MIKE_
Verwijderd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 20:58:
[...]
Beschrijf eens wat je met je pc wil gaan doen, welke software gebruik je, hoe ziet de rest van het systeem eruit
Mijn huidige pc:
ASUS F2A85-M LE Motherboard
AMD A8 5600k APU
ASUS Strix GTX 970
12 GB DDR3 RAM
250GB Samsung Evo 850
1TB Seagate HDD

Waar het mij het vooral om gaat is dat mijn CPU het systeem niet bottlenecked. Het probleem dat ik nu namelijk heb is dat ik bepaalde games niet kan spelen die ik normaal makkelijk met een GTX 970 kan runnen. Verder stream ik ook af en toe en daar geeft ie ook vaak problemen.

Maar ik zal nog even kijken naar de i5. Veel verschil tussen de i5 en i7 is niet toch?

Verwijderd

Dat die 5600K de GTX 970 bottleknecked kan ik mij voorstellen, dat zal een http://tweakers.net/product/447495/intel-core-i5-6400/ al oplossen. Het is even de vraag in welke mate je streamt en waarmee. Gebruik je Twitch, Shadowplay?

• IGUANA_MIKE_
Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 07:20:
Dat die 5600K de GTX 970 bottleknecked kan ik mij voorstellen, dat zal een http://tweakers.net/product/447495/intel-core-i5-6400/ al oplossen. Het is even de vraag in welke mate je streamt en waarmee. Gebruik je Twitch, Shadowplay?
Het lijkt toch echt zo. Ik heb het met veel games al getest:Titanfall, Metro Redux, Battlefield 4 ec. performen allemaal niet goed. En ik denk dat dat inderdaad al te fixen is met een i5 6400.
Ik stream regelmatig, minimaal 1x per week. Ik zou meer willen streamen maar het speelt zo slecht met de fps lags. Ik gebruik Twitch ja, alleen niet de shadowplay stream feature van Nvidia. OBS gebruik ik voor het streamen, dat geeft ook niet heel veel lag. Het is de combinatie die het laat laggen. Ik wil gewoon alles kunnen doen zonder dat het veel impact heeft op performance (iets dat ik nu wel heb).

Denken jullie dat een i5 hiervoor voldoende is of is het voor de zekerheid toch beter om voor een i7 te gaan, die ook meteen meer futureproof is?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Je kan een i5 6400 kopen. met een capture card. en dan een linken aan een standalone recording pc.(zodat deze al het recording werk doet).

• IGUANA_MIKE_
loki504 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:05:
Je kan een i5 6400 kopen. met een capture card. en dan een linken aan een standalone recording pc.(zodat deze al het recording werk doet).
Dat kan inderdaad. Maar ik weet best zeker dat ik dan duurder uitkom als dat ik een i7 6400 zou kopen. En het verschil is erg minimaal.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
IGUANA_MIKE_ schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:35:
[...]

Dat kan inderdaad. Maar ik weet best zeker dat ik dan duurder uitkom als dat ik een i7 6400 zou kopen. En het verschil is erg minimaal.
het is duurder ja. Alleen zal je dan geen fps drops hebben door het streamen.
Pagina: 1