Alround PC build rond de 2100

Pagina: 1
Acties:

• LGunit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-10 22:01
Beste Tweakers,

Ik ben van plan m'n eerste build in elkaar te zetten na meer dan 10 jaar dus ik ben behoorlijk achter geraakt op de hedendaagse stand van zaken vandaar dat ik hier om hulp kom vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De bedoeling is om een Alround pc in elkaar te zetten waarmee ik enerzijds kan gamen, en anderzijds mee kan programmeren. Het is de bedoeling dat het een dual boot wordt van windows(10) en Ubuntu 15.10. Ik maak veel gebruik van Android studio, Visual studio en in mindere mate van Eclipse. Verder wil ik qua games wat modernere games willen draaien(voor nu op 1080, maar ik ben van plan te upgraden met de tijd) op het niveau van GTA V, maar uiteraard hoger indien mogelijk binnen het budget. Omdat aan het eind van de dag het werk belangrijker is dan de games en mijn pc build bedoeld is als lange termijn investering heb ik bewust voor wat hogere specs gekozen, met name de processor(zie de pricewatch wenslijst). Ik werk met mijn huidige opstelling met 3 monitoren omdat ik graag multitask, waarvan 1 scherm mijn laptop scherm is(Lenovo IdeaPad G50-70).

Wat mag het systeem gaan kosten?

Met mijn huidige wenslijst zit ik ongeveer op de 2200(inclusief verzendkosten) wat nog acceptabel is, maar het liefst zou ik niet boven de 2300 komen tenzij het echt de investering waard is. Oorspronkelijk had ik ongeveer een bedrag van 2000 in gedachten, dus als ik daar dichter naartoe zou kunnen zou dat natuurlijk helemaal goed zijn, afhankelijk van wat ik er voor inlever uiteraard :).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Toetsenbord en muis
  • Creative Sound Blaster X-Fi HD(extern)
  • Monitor(wat eigenlijk een tv is; de LG32LN5403)
  • Interne DVD drive(onbekend merk)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Voor mijn opstelling had ik 1 videokaart in gedachten. omdat de Titan mij iets te duur is zat ik aan een GTX 980 TI te denken, een SSD voor het draaien van de programma's en een HDD voor bestanden die niet de snelheid vereisen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Voor de processor zat ik te denken aan Intel, maar dat is puur omdat mij verteld is dat dit de beter bang for buck geeft. Wat betreft de videokaart zat ik te twijfelen tussen de Inno3D GeForce GTX 980 Ti 6GB iChill X3 Ultra en de MSI GTX 980 Ti GAMING 6G.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het geluidsniveau stoort me alleen als ik echt hard aan het werk ben, maar bij het gamen stoort het wat minder gezien ik dan waarschijnlijk toch m'n geluid heb aanstaan. Wat betreft de behuizing: ik verwacht dat mijn kast achter een van mijn monitoren komt te staan op mijn bureau en anders eronder. Een open zijkant is daarom niet echt heel erg van belang, maar het is wel leuk natuurlijk. Verder acht ik het wel belangrijk dat de behuizing plek heeft voor de optische drive. De TV was ik van plan aan te sluiten via HDMI, en de andere twee beeldschermen dmv het displayport.

Ga je overklokken?

Voorlopig niet, maar ik ben wel van plan om het op ten duur te doen.

Wat verwacht je van ons?

Ik probeer een beetje een evenwichtige build te maken waarbij prestaties vooraan staan in principe, maar als er iets is waar ik echt onnodig veel geld aan uitgeef dan zou ik een alternatief best willen overwegen.

De grootste punten waar ik over twijfel zijn
  • videokaart: ondanks alle vele reviews(of misschien juist dankzij) ben ik vrij onzeker in hoe groot de verschillen nou precies zijn in prestaties, en veiligheid mbt temperaturen etc. In hoeverre maken de prestaties een verschil in dagelijks gebruik?
  • de behuizing: ik zag dat je bij het model dat ik heb gekozen een van de bays moet weghalen om de videokaart te laten passen. Dit is natuurlijk niet optimaal en dus vraag ik me af of er geen beter alternatief is. Ook vind ik een goede koeling en stoffilters zelf wel belangrijk. Verder is het belangrijk dat er een interne dvd drive in past
  • compatibiliteit: de chipset op het MoBo zijn in principe compatible met de processor en ook de videokaart past voor zover ik heb kunnen zien, maar mocht er toch iets mis zijn met de combinatie waardoor iets niet zou werken dan hoor ik dat graag :)
Pricewatch list

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 375,-€ 375,-
1MSI Z170A GAMING M7€ 213,95€ 213,95
1Inno3D GeForce GTX 980 Ti 6GB iChill X3 Ultra€ 714,80€ 714,80
1WD Purple WDxxPURX, 2TB€ 78,95€ 78,95
1Cooler Master HAF 912 Advanced€ 99,-€ 99,-
2AOC i2369Vm Zwart€ 156,09€ 312,18
1Noctua NH-U14S€ 64,80€ 64,80
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 84,95€ 84,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 83,37€ 83,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.119,95

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Ik denk dat je beter een 1440p scherm kunt halen, voor 1080p is een GTX 980 Ti overkill.

• LGunit
KappaRoss schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:06:
Ik denk dat je beter een 1440p scherm kunt halen, voor 1080p is een GTX 980 Ti overkill.
Dankjewel voor je feedback! :)
Ik was inderdaad van plan om op ten duur over te gaan op 1440p maar omdat ik daarmee al over de 2300 heen kwam had ik maar besloten om voor nu voor de 1080p te gaan en later voor een 1440p wanneer ik weer iets ruimer zit in m'n budget(t klinkt een beetje vreemd met een bedrag van rond de 2200, maar dit had ik er speciaal voor opzij gelegd haha)
Geldt dit overigens nog steeds wanneer ik 3 monitoren zou gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door LGunit op 03-02-2016 00:15 ]

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
LGunit schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:12:
[...]

Dankjewel voor je feedback! :)
Ik was inderdaad van plan om op ten duur over te gaan op 1440p maar omdat ik daarmee al over de 2300 heen kwam had ik maar besloten om voor nu voor de 1080p te gaan en later voor een 1440p wanneer ik weer iets ruimer zit in m'n budget(t klinkt een beetje vreemd met een bedrag van rond de 2200, maar dit had ik er speciaal voor opzij gelegd haha)
Geldt dit overigens nog steeds wanneer ik 3 monitoren zou gebruiken?
Een monitor is het onderdeel van je systeem dat waarschijnlijk het langste meegaat (buiten toetsenbord, muis en misschien PSU). Hierop "besparen" om dan later te "upgraden" is dan ook zinloos volgens mij.

meer dan 700 euro uitgeven aan een GPU, en dan een scherm van 160 euro kiezen 8)7

Je kan beter iets meer uitgeven aan een erg goede monitor, en dan iets minder besteden aan je CPU of GPU e.d. Het verschil in CPU snelheid zal je bijna niet merken. Je monitor kijk je de HELE TIJD naar.

Deze pricewatch: Dell P2416D Zwart
of deze bijvoorbeeld pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

De Dell Ultrasharps zijn uitstekende schermen, en nu ook niet om te zeggen super duur.

Als je op meerdere monitoren gaat gamen is een 980 Ti misschien geen overkill. Maar zelfs op 1440p is een 980 Ti overkill. Een gewone 980 of zelfs 970 is dan al ruim voldoende.

Als je op 3 schermen of 4K resolutie gaat gamen is een 980 Ti misschien wel aan te raden.

Let op: een 980 Ti presteert 30% beter dan een 980, maar is 41% duurder. Dus je krijgt minder voor je geld.

Ik zou ook gewoon voor een i5 ipv i7 processor gaan. Het enige verschil tussen beide is Hyperthreading en grotere cache. Het zijn allemaal quad cores. Het verschil tussen de i7 6700K en i5 6400 in games in bijna nihil. En in programmeren ook denk ik. Je bespaart er wel bijna 200 euro mee.

Een CPU future-proof maken is een illusie. Binnen 5 jaar is zowel je i5 als i7 in dezelfde mate verouderd tov de dan beschikbare technologie. Meer uitgeven om te futureproofen is altijd een illusie als je al in de midrange - high-end zit. Slimmer is om dat geld opzij te zetten om later sneller te upgraden.

• LostAccess
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-08 13:10
https://www.alternate.nl/...duct/1085836?tk=7&lk=9309 Zou je niet beter voor deze behuizing gaan? je videokaart past erin als ik bij de afmetingen kijk... En je bespaard weer 70 euro! (Ik heb geen idee hoe je een prodcut in je post toevoegt.)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:47

br00ky

Moderator Harde Waren
LostAccess schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:59:
Zou je niet beter voor deze behuizing gaan?
Een case is natuurlijk veel meer dan alleen de prijs. Ik kan zo 4-5 redenen opnoemen waarom de case uit de TS beter is dan deze. 2K in een kast van 3 tientjes is imo redelijk vreemd.

• LostAccess
br00ky schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:09:
[...]

Een case is natuurlijk veel meer dan alleen de prijs. Ik kan zo 4-5 redenen opnoemen waarom de case uit de TS beter is dan deze. 2K in een kast van 3 tientjes is imo redelijk vreemd.
Ja dat klopt uiteraard! Maar ik dacht dat dit beter zou zijn en ik kan er altijd helemaal naast zitten! (ik heb gevonden hoe je zo'n tabel maakt van een product!)

• LGunit
allebei bedankt voor jullie input! :)

@JanNederlof: wat is voor jou de reden geweest om deze kast te adviseren?

@br00ky: Ik heb er zelf ook vrij weinig verstand van, dus ik ben blij dat deze discussie plaatsvindt :D
maar wat is de belangrijkste reden waarom mijn gekozen kast beter is?(ik heb mijne ook maar gekozen aan de hand van een paar andere builds die ik heb gezien dus vandaar dat ik het vraag)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
- Betere kwaliteit materialen
- Stoffilters
- Ruimte voor kabelmanagement
- Slimmere indeling

Om eens wat te noemen.

• LostAccess
- Goedkoper (misschien ook wel duurkoop)
- Genoeg ruimte voor de videokaart zonder dat je moet gaan klooien met de kast
Meer heb je denk in niet nodig...

Wat @br00ky zegt zijn inderdaad hele nuttige dingen, maar ik dacht dat die pas nuttig zijn als je een raampje in je kast heb zitten want dan wil je alles netjes hebben.
De stof filters die kun je zelf ook in de kast aanbrengen.
Dus dat waren mijn reden waren ik deze kast had gekozen.... En het schilt natuurlijk 70 euro en ja ik ben een Nederlander hahaha!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Natuurlijk heb je gelijk, maar aan de andere kant, als je 2K wilt uitgeven aan een pc, is een kast niet iets waar je wat mij betreft 6 tientjes gaat bezuinigen.

Die Aerocool is een aardige budgetkast, maar meer eigenlijk niet.

• LostAccess
Dat is inderdaad helemaal waar @br00ky maarja nu heeft die wel 2 opties waar uit die kan kiezen en daar vroeg die om! Dus ik hoop dat we hem hebben geholpen. En ja als je een systeem koopt van 2100 euro wil je ook een goeie kast dat is wel logisch daar had ik nog niet aan gedacht!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Betere indeling heeft natuurlijk ook een betere airflow als gevolg. De Aerocool is echt plastic fantastic waar bijv. een FD R5 gewoon een stevige en solide kast is, die daarnaast zit er een dikke laag isolatie die de PC een pak stiller maakt. Beetje slecht met elkaar te vergelijken.

Zelfde geld voor bijv. de HAF van de TS

[ Voor 42% gewijzigd door MK_ op 03-02-2016 20:37 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• LostAccess
@MK1998NL die airflow is inderdaad oom nog iets om rekening mee te houden. Een cool systeem werkt een stuk sneller naar mijn ervaring, en warmte is energie!

• LGunit
br00ky schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:21:
- Betere kwaliteit materialen
- Stoffilters
- Ruimte voor kabelmanagement
- Slimmere indeling

Om eens wat te noemen.
hmmm ja dat klinkt inderdaad wel redelijk in het voordeel sprekend van de huidige keuze.
Vooral de stoffilter kwaliteit is voor mij redelijk belangrijk omdat mijn kamer nogal snel stoffig wordt :$
LostAccess schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:29:
- Goedkoper (misschien ook wel duurkoop)
- Genoeg ruimte voor de videokaart zonder dat je moet gaan klooien met de kast
Meer heb je denk in niet nodig...

Wat @br00ky zegt zijn inderdaad hele nuttige dingen, maar ik dacht dat die pas nuttig zijn als je een raampje in je kast heb zitten want dan wil je alles netjes hebben.
De stof filters die kun je zelf ook in de kast aanbrengen.
Dus dat waren mijn reden waren ik deze kast had gekozen.... En het schilt natuurlijk 70 euro en ja ik ben een Nederlander hahaha!
ja het verschil in prijs is zeker wel lekker haha. ik ben zelf altijd geneigd om toch voor net ietsjes duurder te gaan, maar aangezien ik ook maar een student ben neem ik toch alle mogelijke besparingen in overweging. van nature ben ik echter geneigd om inderdaad voor een iets duurdere kast te gaan puur om het (ietswat naieve) idee dat de kwaliteit dan een stuk beter zal zijn(in het algemeen, niet specifiek over deze 2 kasten) :9
ik ga er nog ff over nadenken maar voor nu neig ik nog net wel ietsjes meer naar de duurdere.

-edit-

ik had dit nog niet gezien
MK1998NL schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:35:
Betere indeling heeft natuurlijk ook een betere airflow als gevolg. De Aerocool is echt plastic fantastic waar bijv. een FD R5 gewoon een stevige en solide kast is, die daarnaast zit er een dikke laag isolatie die de PC een pak stiller maakt. Beetje slecht met elkaar te vergelijken.

Zelfde geld voor bijv. de HAF van de TS
ja dit lijkt mij zelf ook wel belangrijk, hmm ja ik denk dat ik dan toch voor de cooler master ga :)

[ Voor 15% gewijzigd door LGunit op 03-02-2016 20:40 ]

• LostAccess
@LGunit goed idee! Na de laatste reactie lijkt mij dat ook een betere keus. (ik vind de prijs van die andere nog steeds leuker hahaha) succes met het bouwen van je PC!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Om ook maar weer eens aan te sluiten bij een advies topic.

Je geeft aan dat het met name een werksysteem wordt, waarmee je wilt multitasken. Ik neem aan dat de monitoren hier ook sterk aan bij moeten dragen. In mijn ervaring (ik heb zelf 2x dell U2515H schermen), kun je dan met jou budget inderdaad beter investeren in 2 goede monitoren. Dit gaat je ontzettend veel werkplezier opleveren. Voorbeeld van twee monitoren die imo in het budget te passen moeten zijn:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
pricewatch: Dell P2416D Zwart

Gamen is in principe een tweede geef je aan, met één GTX970 kun je volgens mij prima gamen op 1 scherm 2560x1440 resolutie. (Ik verwacht dat twee schermen ook prima te doen is.) Hiermee kun je een hoop geld besparen om ruimte te maken voor bovenstaande schermen.

Ook denk ik dat je met een I5 6600K ruim voorruit kunt, dit is ook weer een besparing van € 120,-.

De behuizing is altijd een persoonlijke keuze, ik zou inderdaad (zeker met dit budget) geef iets meer uit aan een kwaliteitsbehuizing. Goede airflow, goed kabelmanagement.
pricewatch: Fractal Design Define S of de R5
pricewatch: Cooler Master MasterCase 5

Dit zijn eventueel wel behuizingen waar ik zelf van gecharmeerd ben, maar uiteraard dit blijft een persoonlijke keuze.

• LGunit
LostAccess schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:44:
@LGunit goed idee! Na de laatste reactie lijkt mij dat ook een betere keus. (ik vind de prijs van die andere nog steeds leuker hahaha) succes met het bouwen van je PC!
dankjewel! :D
ik kom nu wel aardig dicht bij eigenlijke builden dus ik ben stiekem best enthousiast nu haha

• LGunit
Willem1990 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:48:
Om ook maar weer eens aan te sluiten bij een advies topic.

Je geeft aan dat het met name een werksysteem wordt, waarmee je wilt multitasken. Ik neem aan dat de monitoren hier ook sterk aan bij moeten dragen. In mijn ervaring (ik heb zelf 2x dell U2515H schermen), kun je dan met jou budget inderdaad beter investeren in 2 goede monitoren. Dit gaat je ontzettend veel werkplezier opleveren. Voorbeeld van twee monitoren die imo in het budget te passen moeten zijn:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart
pricewatch: Dell P2416D Zwart

Gamen is in principe een tweede geef je aan, met één GTX970 kun je volgens mij prima gamen op 1 scherm 2560x1440 resolutie. (Ik verwacht dat twee schermen ook prima te doen is.) Hiermee kun je een hoop geld besparen om ruimte te maken voor bovenstaande schermen.
Ja ik wilde in eerste instantie voor 970 gaan, maar ik werk met 3 beeldschermen(en dat is ook de bedoeling voor de komende build) waarvan 2 dan displayport en 1 HDMI wordt. Is er een mogelijkheid om dat te doen met 1 Displayport (en 1 HDMI port)?
Ook denk ik dat je met een I5 6600K ruim voorruit kunt, dit is ook weer een besparing van € 120,-.
ja ik moet eerlijk zeggen dat de processor iets is waar ik over heb na zitten denken...
hoe lang verwacht jij dat ik er mee vooruit kan voordat het de snelheidsbepalende factor wordt?
De behuizing is altijd een persoonlijke keuze, ik zou inderdaad (zeker met dit budget) geef iets meer uit aan een kwaliteitsbehuizing. Goede airflow, goed kabelmanagement.
pricewatch: Fractal Design Define S of de R5
pricewatch: Cooler Master MasterCase 5

Dit zijn eventueel wel behuizingen waar ik zelf van gecharmeerd ben, maar uiteraard dit blijft een persoonlijke keuze.
de eerste optie is voor mij helaas geen optie omdat er geen optische drive in kan zo te zien
de tweede ziet er wel leuk uit inderdaad, zou je die verkiezen boven de HAF 912 advanced uit m'n eerste post?

-edit- vergeten om op de monitoren te reageren.
de 25" zijn wss net iets te groot voor m'n bureau, maar de 23,75" heb ik zelf ook overwogen inderdaad, maar omdat ik daarbij net iets over m'n budget heen kwam heb ik die maar links laten liggen...maar misschien dat ik door iets te besparen op de processor inderdaad dan voor die gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door LGunit op 03-02-2016 21:17 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

De Fractal Design R5 heeft wel een 5,25" bay waar je een DVD/BluRay (ODD) in kan stoppen, als je deze niet gebruikt zit deze verstopt achter een deurtje.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de R5, een mooie stevige kast met een dikke laag geluidsisolatie erin.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• LGunit
MK1998NL schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:17:
De Fractal Design R5 heeft wel een 5,25" bay waar je een DVD/BluRay (ODD) in kan stoppen, als je deze niet gebruikt zit deze verstopt achter een deurtje.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de R5, een mooie stevige kast met een dikke laag geluidsisolatie erin.
Oh goed om te weten, dat had ik over het hoofd gezien ik vind de kast er ook erg stijlvol uitzien namelijk

• MK_
  • Niet online

MK_

Kan goed dat je het over het hoofd gezien had, de gelinkte eas namelijk de Define S en niet de Define R5. De Define S heeft inderdaad géén 5,25" bays.

pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000563807.jpeg

• LGunit
d'oh ik zie het nu ja :D

• MK_
  • Niet online

MK_

Je moet trouwens geen kast nemen omdat ik het zeg eh, als je de Cooler Master mooier vind moet je gewoon voor die gaan ;)

• LGunit
MK1998NL schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:33:
Je moet trouwens geen kast nemen omdat ik het zeg eh, als je de Cooler Master mooier vind moet je gewoon voor die gaan ;)
haha true true
ik heb niet echt voor de coolermaster gekozen om specifieke redenen vandaar dat ik nog open sta voor suggesties. Het was meer dat ik hem vaker heb zien langskomen.

• qntr0l
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-11 11:12
Als ik een budget als jou te besteden had dan had ik daar de volgende onderdelen voor gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A GAMING PRO€ 152,95€ 152,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
2Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 322,95€ 645,90
1Scythe Fuma€ 40,95€ 40,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 83,95€ 83,95
1Samsung 850 Pro 512GB€ 220,99€ 220,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.148,54

De door jou gekozen processor, in combinatie met een (nog steeds prima) iets voordeliger moederbord. Voor gaming op 1440p voldoet een GTX970 ook prima. De eerder genoemde kast toegevoegd, net als de voeding, 16GB RAM en een mooie stille processorkoeler. Echter, door op de grafische kaart te besparen komt er ruimte voor een 512GB SSD en niet te vergeten twee 1440P schermen in 25" formaat.

Zomaar een ideetje :) .

Even een benchmark van de buren: http://nl.hardware.info/r...resultaten-wqhd-2560x1440

• LGunit
qntr0l schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:42:
Als ik een budget als jou te besteden had dan had ik daar de volgende onderdelen voor gekozen:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A GAMING PRO€ 152,95€ 152,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,95€ 363,95
2Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 322,95€ 645,90
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 83,95€ 83,95
1Samsung 850 Pro 512GB€ 220,99€ 220,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.148,54

De door jou gekozen processor, in combinatie met een (nog steeds prima) iets voordeliger moederbord. Voor gaming op 1440p voldoet een GTX970 ook prima. De eerder genoemde kast toegevoegd, net als de voeding, 16GB RAM en een mooie stille processorkoeler. Echter, door op de grafische kaart te besparen komt er ruimte voor een 512GB SSD en niet te vergeten twee 1440P schermen in 25" formaat.

Zomaar een ideetje :) .

Even een benchmark van de buren: http://nl.hardware.info/r...resultaten-wqhd-2560x1440
dankjewel voor je input :D
weet jij echter toevallig of er een oplossing is voor 3 monitoren(2x displayport, 1x HDMI; ik neem eentje van m'n huidige opstelling mee naar m'n volgende build(ik zie namelijk dat hij namelijk maar 1 displayport, en 1 hdmi ingang heeft)) bij de GTX970? en in hoeverre trekt de 970 dat?

• qntr0l
Ah, even overheen gekeken! Je zou voor deze versie kunnen kiezen, pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, deze heeft drie displayport uitgangen.

Met gamen op drie schermen gaat de 970 het zwaar krijgen en is de 980 een betere keuze, maar wanneer je op 1 scherm gaat gamen voldoet de 970 prima.

/Edit: Deze trouwens ook: pricewatch: Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD, pricewatch: Zotac GeForce GTX 970 AMP! Omega Core Edition, pricewatch: Zotac GeForce GTX 970 AMP! Edition,

/Edit2: En in plaats van twee 25" schermen, wat dacht je van zo'n beest? pricewatch: Dell U3415W Zwart

[ Voor 44% gewijzigd door qntr0l op 03-02-2016 22:05 ]

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Ik zou voor 1440p een R9 390 kiezen, meer VRAM en bredere busbreedte, en een stuk sneller dan een GTX 970.

• qntr0l
In deze benchmark: http://www.anandtech.com/bench/product/1594?vs=1595 lijkt het niet zoveel uit te maken welke je pakt. Gaat je voorkeur uit naar wat meer geheugen en (waarschijnlijk) betere compabiliteit met DX12 dan is de 390 een goede keuze, wil je liever een wat zuiniger kaart is de 970 een goede keus.

• LostAccess
LGunit schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:49:
[...]

dankjewel! :D
ik kom nu wel aardig dicht bij eigenlijke builden dus ik ben stiekem best enthousiast nu haha
Ik weet zeker dat het een geweldige PC wordt! Trouwens wat @qntr0l zegt met 1 mooi groot beeldscherm is wel leuk maar ik denk dat het met programmeren handiger is om 3 schermen te hebben want dan kan je meer info open hebben staan... Maar als dat niet heel erg belangrijk is zou het inderdaad leuk zijn om nog een heel groot scherm te nemen! En als ik mij niet vergis is er een mogelijk heid om van dvi naar displaypoort te gaan maar dat weet ik niet zeker!

• LGunit
qntr0l schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:59:
Ah, even overheen gekeken! Je zou voor deze versie kunnen kiezen, pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, deze heeft drie displayport uitgangen.

Met gamen op drie schermen gaat de 970 het zwaar krijgen en is de 980 een betere keuze, maar wanneer je op 1 scherm gaat gamen voldoet de 970 prima.

/Edit: Deze trouwens ook: pricewatch: Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD, pricewatch: Zotac GeForce GTX 970 AMP! Omega Core Edition, pricewatch: Zotac GeForce GTX 970 AMP! Edition,

/Edit2: En in plaats van twee 25" schermen, wat dacht je van zo'n beest? pricewatch: Dell U3415W Zwart
wat is overigens jouw opinie over de processor? want ik hoor vaak dat de processor eigenlijk niet zo heel erg zwaar hoeft te zijn voor gaming, maar voor werk dan weer wel eventueel, stel dat ik voor de I5 6600K ga, loop ik dan tegen problemen aan? Ik heb bij mijn huidige opstelling nogal moeite met het draaien van android studio met een Intel Core i5 4210U, vandaar dat ik het vraag :)
want het geld dat ik daarmee bespaar zou ik evt ook voor 2 23.75 inch(2560x1440) monitoren gebruiken

één groot scherm werkt denkik minder praktisch voor mij omdat ik juist graag veel vensters tegelijk open heb staan tijdens het werken

• LostAccess
LGunit schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:33:
[...]

wat is overigens jouw opinie over de processor? want ik hoor vaak dat de processor eigenlijk niet zo heel erg zwaar hoeft te zijn voor gaming, maar voor werk dan weer wel eventueel, stel dat ik voor de I5 6600K ga, loop ik dan tegen problemen aan? Ik heb bij mijn huidige opstelling nogal moeite met het draaien van android studio met een Intel Core i5 4210U, vandaar dat ik het vraag :)
want het geld dat ik daarmee bespaar zou ik evt ook voor 2 23.75 inch(2560x1440) monitoren gebruiken

één groot scherm werkt denkik minder praktisch voor mij omdat ik juist graag veel vensters tegelijk open heb staan tijdens het werken
Over de processor zou ik mij niet zo druk maken hahaha. Ik speel battlefield 4 op ultra met een Intel core 2 quad met 50/60 fps met de GTX970 dus ik geloof dat dat niet een hele belangrijke factor is... Maar verbeter mij als ik het mis heb!

Ik heb eventjes naar je processor van nu gekeken en het is officeel een dual core met 4 logische processoren dat schilt nogal met een processor die een quad core is.

[ Voor 7% gewijzigd door LostAccess op 03-02-2016 22:39 . Reden: laatste stuk is er later bij gekomen! ]

• LGunit
LostAccess schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:36:
[...]

Over de processor zou ik mij niet zo druk maken hahaha. Ik speel battlefield 4 op ultra met een Intel core 2 quad met 50/60 fps met de GTX970 dus ik geloof dat dat niet een hele belangrijke factor is... Maar verbeter mij als ik het mis heb!

Ik heb eventjes naar je processor van nu gekeken en het is officeel een dual core met 4 logische processoren dat schilt nogal met een processor die een quad core is.
waar ik me het meest zorgen over maak is het compileren wat bij mijn laptop echt tergend langzaam gaat(gemiddeld meer dan een minuut per run) maar zeker handig om te weten :D

• MK_
  • Niet online

MK_

KappaRoss schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:12:
Ik zou voor 1440p een R9 390 kiezen, meer VRAM en bredere busbreedte, en een stuk sneller dan een GTX 970.
De TS heeft aangegeven ook Ubuntu te draaien, als ik me niet vergis zijn de drivers van nVidia ook een stuk beter in dan die van AMD.

Dat een i5 4210u er problemen mee heeft snap ik wel, een dualcore 1,7Ghz baseclock (2,nogwat turbo) is nu niet echt een krachtpatser :p De i5 lijkt me ruim voldoende, blijkt het toch te weinig zijn kan je zonder problemen altijd nog upgraden naar bijv. een i7 6700.

• qntr0l
LGunit schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:33:
[...]

Tjah.. Ik verwacht niet dat je tegen problemen aan gaat lopen, de 6600K is namelijk ook gewoon een beest. De rest is hierboven ook al genoemd; qua gamen gaan geen van beide processors bottlenecks opleveren. Ook met het programmeerwerk denk ik persoonlijk dat de 6600K prima zal voldoen. Maarja.. een 6700K zit in het budget :+ .

• LGunit
MK1998NL schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:44:
[...]

De TS heeft aangegeven ook Ubuntu te draaien, als ik me niet vergis zijn de drivers van nVidia ook een stuk beter in dan die van AMD.

Dat een i5 4210u er problemen mee heeft snap ik wel, een dualcore 1,7Ghz baseclock (2,nogwat turbo) is nu niet echt een krachtpatser :p De i5 lijkt me ruim voldoende, blijkt het toch te weinig zijn kan je zonder problemen altijd nog upgraden naar bijv. een i7 6700.
qntr0l schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:52:
[...]

Tjah.. Ik verwacht niet dat je tegen problemen aan gaat lopen, de 6600K is namelijk ook gewoon een beest. De rest is hierboven ook al genoemd; qua gamen gaan geen van beide processors bottlenecks opleveren. Ook met het programmeerwerk denk ik persoonlijk dat de 6600K prima zal voldoen. Maarja.. een 6700K zit in het budget :+ .
De benchmarks zien er best goed uit van de 6600k inderdaad :)
ik zat namelijk nog steeds de 980 te overwegen(de R9 390 had overigens ook maar 2 poorten beschikbaar) met als oogpunt lange termijn investering. In een ander topic hier beweerde namelijk iemand dat de videokaarten eerder verouderen dan de processoren, en als ik het geld veilig kan besparen op de processor en dat kan investeren in de monitoren(van 1080 naar 1440) dan is daarmee het puzzeltje rond, maar anderzijds weet ik niet wat de meerwaarde gaat zijn van de videokaart op lange termijn

• qntr0l
Sterker nog; het schijnt dat er in 2016 nieuwe GPU's op de markt komen, die gehakt schijnen te gaan maken van de huidige line-up. Daarom lijkt imo investeren in een relatief dure GTX980 geen goede keuze.

Ik heb nogmaals een lijstje bij elkaar geklikt, dit keer met 6600K en iets goedkopere (en wat tragere, maar ik denk niet dat je het verschil gaat merken) SSD. Past er toch zomaar een derde scherm in het budget.

Keuzes keuzes...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 251,90€ 251,90
1Asus Z170 PRO GAMING€ 152,95€ 152,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 363,-€ 363,-
3Dell Ultrasharp U2515H Zwart€ 322,95€ 968,85
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.208,45

• LGunit
lazershark schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:23:
[...]

Een monitor is het onderdeel van je systeem dat waarschijnlijk het langste meegaat (buiten toetsenbord, muis en misschien PSU). Hierop "besparen" om dan later te "upgraden" is dan ook zinloos volgens mij.

meer dan 700 euro uitgeven aan een GPU, en dan een scherm van 160 euro kiezen 8)7

Je kan beter iets meer uitgeven aan een erg goede monitor, en dan iets minder besteden aan je CPU of GPU e.d. Het verschil in CPU snelheid zal je bijna niet merken. Je monitor kijk je de HELE TIJD naar.

Deze pricewatch: Dell P2416D Zwart
of deze bijvoorbeeld pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

De Dell Ultrasharps zijn uitstekende schermen, en nu ook niet om te zeggen super duur.

Als je op meerdere monitoren gaat gamen is een 980 Ti misschien geen overkill. Maar zelfs op 1440p is een 980 Ti overkill. Een gewone 980 of zelfs 970 is dan al ruim voldoende.

Als je op 3 schermen of 4K resolutie gaat gamen is een 980 Ti misschien wel aan te raden.

Let op: een 980 Ti presteert 30% beter dan een 980, maar is 41% duurder. Dus je krijgt minder voor je geld.

Ik zou ook gewoon voor een i5 ipv i7 processor gaan. Het enige verschil tussen beide is Hyperthreading en grotere cache. Het zijn allemaal quad cores. Het verschil tussen de i7 6700K en i5 6400 in games in bijna nihil. En in programmeren ook denk ik. Je bespaart er wel bijna 200 euro mee.

Een CPU future-proof maken is een illusie. Binnen 5 jaar is zowel je i5 als i7 in dezelfde mate verouderd tov de dan beschikbare technologie. Meer uitgeven om te futureproofen is altijd een illusie als je al in de midrange - high-end zit. Slimmer is om dat geld opzij te zetten om later sneller te upgraden.
oh sorry, dit bericht is er bij mij langs geglipt. Ik zit nu nog even te twijfelen tussen de gewone en de 980 TI maar ik denk dat ik er nu bijna uit ben(ff rekensommetje maken om ff een concreet beeld te vormen)

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12 10:28

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik zou ook willen noemen dat ik niet denk dat er veel voordeel is in de 100 50 euro die je steekt in je moederbord boven een andere met vergelijkbare specs. Dat kan beter besteed worden aan monitor, toetsenbord.

Zelf twijfel ik op dit moment erg tussen een 1440p 27" scherm (goede resolutie om op 1 monitor te kunnen werken), een 1440 21:9 34" ultrawide (nog beter, maar 2x zo duur) en een 1440p 27" 144hz scherm (de refreshrate maakt veel verschil in de vloeiendheid van games). Ik speel GTA V en CS:GO. Ik denk dat de laatste een ideale all-rounder is, maar dan betaal je wel 580+ euro op dit moment.

De reden dat ik liever 1 groot scherm is is dat ik zelf merk dat ik vaak toch fixeer op 1 scherm als ik er 2 tot mijn beschikking heb, of anders te ver weg moet kijken. Ik houd ook niet van de rand ertussen. Ik gebruik veel VS2015, Android Studio en PhpStorm en tegelijk Chrome met de inspector. Dat kan er zo uit zien op 1440p:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fFjePpQl.png

[ Voor 0% gewijzigd door Jeroen op 03-02-2016 23:51 . Reden: Ik zou een andere andere pakken ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Kaspervb
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 11:15
Op 1440p kan een gtx970 niet alles op ultra steady fps behouden. De 390 ook niet. Heb zelf een 390 op een 1440 p . Zeker als als je nieuwe releases gaat spelen. 980ti is een veel veiliger keuze en koning op 1440 p schermen.

• Kaspervb
Edit; steady 60 fps op hoogste settings.

• Kaspervb
Mijn advies is pak de dell 1440p 25" of een groter scherm op 1440p . + een 980ti dan zit je zeker goed. Hoef je niet te zitten tweaken met de settings in game om een steady 60 fps te behalen.

• LGunit
Kaspervb schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:35:
Op 1440p kan een gtx970 niet alles op ultra steady fps behouden. De 390 ook niet. Heb zelf een 390 op een 1440 p . Zeker als als je nieuwe releases gaat spelen. 980ti is een veel veiliger keuze en koning op 1440 p schermen.
met de 980ti zit ik slechts 25 euro(incl verzendkosten) boven mijn oorspronkelijke opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 251,90€ 251,90
1MSI Z170A GAMING M7€ 213,95€ 213,95
1Inno3D GeForce GTX 980 Ti 6GB iChill X3 Ultra€ 714,80€ 714,80
1WD Purple WDxxPURX, 2TB€ 78,95€ 78,95
2Dell P2416D Zwart€ 242,95€ 485,90
1Noctua NH-U14S€ 64,80€ 64,80
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 84,95€ 84,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.175,06

Dit is opzich best goed te doen nog dus en hier gaat dus op dit moment m'n voorkeur naar. :)
Jeroen schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:32:
Ik zou ook willen noemen dat ik niet denk dat er veel voordeel is in de 100 euro die je steekt in je moederbord boven een andere met vergelijkbare specs. Dat kan beter besteed worden aan monitor, toetsenbord.

[...]

[afbeelding]
dat moederbord werkt met DDR3 geheugen, is dat, met oogpunt op de toekomst, verstandig?
ik had namelijk begrepen dat die een beetje uitgefaseerd wordt momenteel(correct me if I'm wrong want ik weet niet of dit echt waar is of niet)
Kaspervb schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:41:
Mijn advies is pak de dell 1440p 25" of een groter scherm op 1440p . + een 980ti dan zit je zeker goed. Hoef je niet te zitten tweaken met de settings in game om een steady 60 fps te behalen.
2x 25 inch past helaas net niet meer op m'n bureau, dus de keuze staat momenteel op 2x 23.75"

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12 10:28

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

LGunit schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:47:
[...]

dat moederbord werkt met DDR3 geheugen, is dat, met oogpunt op de toekomst, verstandig?
Oeps, nope daar was ik eigenlijk een beetje vanuit gegaan. Ik zie nu inderdaad dat je voor DDR4 wel aan de 150 euro zit dus dan zou ik daarvoor gaan.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• LGunit
Jeroen schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:51:
[...]

Oeps, nope daar was ik eigenlijk een beetje vanuit gegaan. Ik zie nu inderdaad dat je voor DDR4 wel aan de 150 euro zit dus dan zou ik daarvoor gaan.
okidoki :)
nou dan denk ik dat ik er helemaal uit ben!
iedereen heel erg bedankt, jullie hebben mij echt enorm geholpen!

[ Voor 53% gewijzigd door LGunit op 03-02-2016 23:54 ]

• Kaspervb
Heb zelf niet veel veel verstand van progameren maar, kun je niet beter voor een i5 6500 gaan ? Incl een goedkoper moederbord. Overclocken ga je dat doen ?? En haal je er daat werkelijk winst uit uit? Zo bespaar je gauw 100+ euris wat je in 2x een dell 1440p scherm kunt steken. Voor een geweldige ervaring. Dit is naar mijn mening het mooiste wat je kunt krijgen. Btw je voeding kan ook goedkoper. Met een 520 watt bronze rated hou je nog zat power over.

• LGunit
Kaspervb schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:58:
Heb zelf niet veel veel verstand van progameren maar, kun je niet beter voor een i5 6500 gaan ? Incl een goedkoper moederbord. Overclocken ga je dat doen ?? En haal je er daat werkelijk winst uit uit? Zo bespaar je gauw 100+ euris wat je in 2x een dell 1440p scherm kunt steken. Voor een geweldige ervaring. Dit is naar mijn mening het mooiste wat je kunt krijgen. Btw je voeding kan ook goedkoper. Met een 520 watt bronze rated hou je nog zat power over.
De 2x Dell 1440p(23") staan al in het nieuwe lijstje :)
Overclocken is voor nu nog niet echt aan de orde, maar ik was het wel van plan in de toekomst. Is de psu in dat geval nog steeds toereikend met 520 watt?

• Kaspervb
Oja haha dacht dat het 1080p schermen waren ! Gewoon lekker de voeding houden die je nu hebt dan. Mooie build. Waar je veel plezier aan gaat beleven 😊

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Let op voldoende ddr4 snelheid..helemaal als je gaat overklokken. Neem gerust 2600mhz minimaal om geem bottleneck te ondervinden.

• LGunit
Kaspervb schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 00:49:
Oja haha dacht dat het 1080p schermen waren ! Gewoon lekker de voeding houden die je nu hebt dan. Mooie build. Waar je veel plezier aan gaat beleven 😊
Dankjewel! :D
CMSTRR schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 00:57:
Let op voldoende ddr4 snelheid..helemaal als je gaat overklokken. Neem gerust 2600mhz minimaal om geem bottleneck te ondervinden.
Oh I see, ik ga daar ook even achterna dan :)
Bedankt!

• LGunit
CMSTRR schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 00:57:
Ik zit, na wat zoeken, te denken aan deze corsair, zou dit een goeie optie zijn?

• LostAccess
Dit word echt een beest van een PC hahaha!

• LGunit
LostAccess schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:03:
Dit word echt een beest van een PC hahaha!
Dankzij jullie hulp :D

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

LGunit schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 02:06:
[...]

Ik zit, na wat zoeken, te denken aan deze corsair, zou dit een goeie optie zijn?
Ja is prima! Voor relatief weinig geld meer. Top

• LGunit
CMSTRR schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:01:
[...]

Ja is prima! Voor relatief weinig geld meer. Top
Nice!
Zo te zien ben ik er klaar voor dan!
Dankjewel! :*)
Pagina: 1