RAID1 controller mét ondersteuning voor meerdere volumes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Ik wil 2x 6TB aanbieden in meerdere kleine volumes i.v.m. 2TB limiet van het OS.

Daarom ben ik op zoek naar een simpele (lees: goedkoop) PCIe (x1) raid 1 controller met ondersteuning voor meerdere volumes.

Nu heb ik er een getest met een dawicontrol 43xx maar daar kan ik alleen maar 2 volumes aanmaken (waar de 1e minimaal 2TB is). En een oudere LSI AS1078 pakt weer geen 6TB HDD's.

Helaas is met name de beschikbare handleidingen van de diverse kaarten te beperkt om af te leiden of deze dit kunnen.. daarom hoop ik dat een van jullie ervaring heeft met een kaart die dat kan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Probeer toch nog een keer een kick... maar anders zal ik het denk ik op moeten geven :(

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 19:40
Ik kan het niet zo snel vinden. Ik heb op dit moment nog een Areca ARC-1210(v2) in gebruik welke ik al langer uit wil gaan faseren uit mijn vaste pc. Ik weet dat de kaart gaat tot 4 TB disks, maar kan niets vinden mbt specs of hij verder gaat dan dat.

Het is een 4 poorts SATA2 controller, officieel PCIe 8x, maar als het 1x slot open is aan de achterzijde kan de kaart prima functioneren in een 1x slot. Specs

Mocht het een oplossing kunnen zijn, kunnen we vast tot iets komen. Een 3 TB disk ter vervanging van de 4x 640GB disks is zo gehaald :P

edit:
Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe de configuratie precies werkte qua array groottes

[ Voor 7% gewijzigd door Suicyder op 11-02-2016 13:40 ]

Verwijderd

Areca kan meerdere RAID sets. Dat is niet hetzelfde als meerdere volumes - dat kan met vrijwel elke RAID controller maar dan gebruik je meerdere disks. Jij wilt meerdere RAID sets op dezelfde disks hebben. Dat kan dus met Areca en met software RAID.

Maar gebruik je Windows XP dan? Volgens mij heeft zelfs XP 64-bit iets van GPT, dus hoezo ben je beperkt tot MBR partities?!

• Suicyder
Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 13:39:
Areca kan meerdere RAID sets. Dat is niet hetzelfde als meerdere volumes - dat kan met vrijwel elke RAID controller maar dan gebruik je meerdere disks. Jij wilt meerdere RAID sets op dezelfde disks hebben. Dat kan dus met Areca en met software RAID.
Ik zou dan bijna denken aan de Intel ICHxR opties, ondanks dat het geen volledige hardwareoplossing is heeft het bij mij jaren zonder issues gewerkt (0 en 1 sets naast elkaar vanaf zelfde disks).

Verwijderd

Intel RST heeft veel features, dus het zou kunnen. Ik weet het alleen niet uit mijn hoofd of deze feature ook wordt ondersteund. Jij hebt daar wel ervaring mee?

• Suicyder
Vroeger noemde Intel het nog Matrix Raid, nu is het onderdeel van de RST features.

Hier meer mogelijkheden -> http://www.intel.com/cont...s-and-kits/000006406.html
Afbeeldingslocatie: http://img.generation-nt.com/intel-matrix-raid_090280000000046837.jpg

Het hele idee ervan was dat je in 1 PC met 2 gelijke disks meerdere RAID sets kon draaien (ook meer verschillende) vanaf diezelfde 2 disks. Ik heb zo jaren gedraaid met 2x 500 GB Samsung T166 disks waarvan 100 GB mirror was en de rest striped (De beperking lag niet op 2 sets overigens, dat was gewoon mijn keuze).

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 11-02-2016 13:57 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Helaas herkend de onboard matrix raid controller geen 6TB hdd's. De 2TB limiet heeft te maken dat ik van het eerste volume wil booten (die hoeft maar een paar GB te zijn) en de andere volumes zoveel mogelijk 1 op 1 moeten worden overgezet. Het gaat om een dax archiver waar het huidige gekoppelde disk kabinet op instorten staat (letterlijk) en dat hoopte ik op te lossen door een simpele raid controller met meerdere raid1 sets.

Verwijderd

Bedoel je dat de RAID controller/moederbord op de Dax Archiver wordt aangestuurd en je dus geen Windows draait? Want ik kan me niet voorstellen dat zelfs oudere Intel SATA controllers geen 48-bit LBA ondersteunen, dus 6TB mag geen probleem zijn. Je hebt daarvoor wel GPT nodig.

Maar daarvoor moet je dus wel gewoon Windows draaien (minimaal XP 64-bit) met gebruik van GPT partitieschema.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Helaas, de ich9 controller herkend maar 1.6TB van de 6TB. Google maar op intel ich9 1.6TB.
Ik denk dat ik er gewoon een stuk of 10 bestel bij een webshop (tenzij ik wel een goed andwoord van ze krijg) en ze een voor een probeer totdat ik er een vind die werkt.

• Suicyder
Ik lees er inderdaad meer issues mee. Ik heb zelf nu een ICH10 chipset en mijn oude P35 met ICH9R heb ik geen disks voor vrij om te testen.

Wat ik wel lees is dat men ze normaal ziet in de Intel controller veelal en dan als 1.6 TB in windows. Maar na het installeren van de Intel RST package ze wel de volledige drive zien. Heb je dat al bekeken? (ga uit van wel maar toch :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Aangezien ik de volumes moet aanmaken op controller niveau gaat dat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan zou ik toch eens kijken naar een Areca, die kunnen dat in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
De "goedkoopste" Areca ARC-1200 lijkt dat inderdaad te kunnen.. is wel flink boven mijn budget, denk dat ik dan liever investeer in een nieuw moederbord met uefi en onboard raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Topicstarter
Uiteindelijk opgelost met een HP P420i controller via ebay voor $116. Stuk duurder dan de bedoeling maar kreeg daar door de bbwc ook flink wat performance voor terug.

Pagina: 1