Ik vind het ook leuk dat er mensen meedoen die niet gewend zijn om op tv te komen, maar ik weet niet zo zeker of er in de Belgische versie meer fanatiekelingen zitten en of het gedrag van de bn'ers vooral komt door drang naar exposure.
Zeker de eerste afvallers van De Mol 4 waren voorstander van een gezellig avontuurtje en er ontstond zelfs ruzie omdat Cathy en Gilles in de ogen van de groep te fanatiek waren. Je ziet de kandidaten uit De Mol gewoon een ontwikkeling doormaken en langzaamaan beseffen dat ze in een gelaagd spel zitten waarin ook wordt vals gespeeld. Het fanatisme en het mollen is nu 'ok'.
De bn'ers stappen al met die ervaring in. WidM loopt 12 jaar voor. Ik denk dat je hierin de komende seizoenen ook wel een verandering zal zien bij de Belgen. Het fanatisme krijgt met de tijd een ander gezicht; de pot spekken is eruit vliegen dus als je wilt winnen zul je slimmer moeten zijn.
Maar het verschil tussen wel/geen bn'ers of bv's blijft groot. Het een werkt beter in Nederland (de versie zonder bn'ers trok geen kijkers meer) en het ander beter in België. Zie ook Expeditie Robinson bijvoorbeeld; dat werd in Nederland een groter succes door de bekende koppen terwijl de Belgen daardoor afhaakten. Een programma als 'Komen Eten' zou in Nederland ook met bn'ers zijn, denk ik (als het hier* al zou worden uitgezonden).
EDIT *daar. Nederbelg zijn is soms wat verwarrend.
Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)