Vraag

• Sigurdar
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04-2021
Hoi!
Ik heb mijn pc ongeveer een half jaar geleden nieuw gekocht. Na een maand of twee had ik mijn eerste "crash", maar ik dacht er destijds niet veel van. Tegenwoordig wordt het echter steeds vaker en vaker dat mijn beeldscherm op zwart gaat en het geluid vast zit in een korte, snelle loop. Het probleem doet zich juist niet voor bij stress (ik kan uren gamen zonder dat het systeem vast loopt), maar lijkt zich vaak voor te doen als ik een serie of youtube filmpje kijk. De interval varieert de laatste tijd van 30min tot 1x op een dag, maar zoals gezegd begint het steeds vaker voor de komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel i5-4460 (niet overclocked)
Club 3D Radeon 290x
Asrock B85M Pro4
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU (2x 4gb RAM)
Antec VPF 450W
Crucial BX100 250GB SSD (systeem)
WD Blue 1TB harde schijf

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de eerste instantie dacht ik dat het om oververhitting ging, maar op CPUID zit de temperatuur voor mijn CPU tussen 30-40 graden en mijn GPU ook rond de 35 (in rust stand, als het relevant is kan ik een stress-test doen, maar zoals gezegd crashed hij niet bij intensief gebruik).

Ik heb een windows memory test gedaan, daar zijn geen problemen gevonden.
Ik heb een windows driver verifier gedaan, voor zover ik zag geen problemen gevonden (maar weet niet precies waar ik naar moet zoeken).
Ik krijg de intel CPU tester niet geinstalleerd.
Op een forum zag ik dat Daemon Tools soms dit probleem kan veroorzaken, dus dat heb ik meteen ge-deinstalleerd.

Aangezien het probleem niet in het geheugen of de drivers zit vermoed ik zelf de CPU of moederbord. Hopelijk heeft iemand anders ervaring met dit probleem en kan ik de goede richting in worden gewezen.

Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:05

Nemesizz

Untouchable

Het probleem doet zich juist niet voor bij stress (ik kan uren gamen zonder dat het systeem vast loopt), maar lijkt zich vaak voor te doen als ik een serie of youtube filmpje kijk.
Club 3D Radeon 290x
Denk dat daar ergens het probleem zit.

Dit komt soms voor, dat de videokaart niet altijd de juiste kloksnelheid/voltage pakt waardoor de kaart/driver kan crashen. Dit gebeurt dus ook bij dingen als Youtube, omdat de meeste moderne browsers gebruik maken van hardwareversnelling van de videokaart.
offtopic:
Bij m'n beruchte Radeon 5770 moet ik ook altijd hardwareversnelling uitzetten, anders kun je er gif op innemen dat dat ding crashed tijdens Youtube filmpjes kijken

Metname de factory-oc modellen zijn er vaker gevoelig voor (en de meeste fabrikanten overclocken de kaart tegenwoordig).

Je kan eens proberen om hardwareversnelling in je browser uit te zetten. Dingen leunen dan veel zwaarder op je CPU, maar als het goed is mag zo'n i5 daar nog geen moeite mee hebben.

CPU is het probleem niet, die dingen gaan echt zelden of nooit kapot, en zo'n ding werkt of niet, maar niet half.

Moederbord verwacht ik ook niet, kan wel, maar schat de kans zeer klein in. Denk echt dat het een probleem is van de combinatie van videokaart en de browser (hardwareversnelling).
Videokaart zelf hoeft dan overigens niet defect te zijn, maar sommige hebben problemen met hardwareversnelling zoals ik al aangaf.

• Sigurdar
Oké! Dat had ik niet verwacht, maar bedankt voor je antwoord :) Ik zal de hardwareversnelling uitzetten en hopelijk helpt dat. Als het probleem zich dan nog steeds voordoet kom ik terug!

p.s. Het lijkt er op dat deze post wellicht verplaatst moet worden naar een videokaart gedeelte.

• Sigurdar
Update: Nee, dat was het niet. Hardwareversnelling was uitgeschakeld, maar hij crashte zojuist weer.

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 08:23
Je zegt dat je een Ram test hebt gedaan? Hoe lang heb je hem laten runnen? Vaak is het pas naar een nacht laten draaien pas significant te zien of er wat fout is of niet..

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:05

Nemesizz

Untouchable

melantrix schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:41:
Je zegt dat je een Ram test hebt gedaan? Hoe lang heb je hem laten runnen? Vaak is het pas naar een nacht laten draaien pas significant te zien of er wat fout is of niet..
Dat was met de Windows tester, denk dat TS dan beter Memtest86+ een nachtje kan laten draaien.

• Sigurdar
Dan zal ik dat als volgende proberen! Binnenkort weer een update :) Thanks

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 13:32
Ik heb dezelfde/vergelijkbare problemen gehad.

Voor mij heeft het geholpen om mijn DVD drive uit de pc te halen (ik had er twee) en wat ik nog meer verwacht dat het zou kunnen zijn... Mijn andere oplossing was de CPU overclocken. Ja, je leest het goed. Een minimale overclock. Daarbij heb ik gezorgd dat de CPU op een vaste clocksnelheid liep. (<-- ik denk dat dat hem is)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt wel lef, een 290X op een 450W. Je zou de kaart kunnen onderklokken, zien of dat de crashes tegenhoudt. Weet niet zeker of de andere power states dan gelijkwaardig terugklokken, al een tijdje geen AMD meer gehad.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ik zou sowieso eens een andere voeding testen, deze is wel aan de krappe kant voor dit systeem.
Zekers gezien het feit dat de chrashes gedurende tijd steeds vaker voorkomen,zou dit zomaar eens het probleem kunnen zijn

• Sigurdar
He, verdomme.. Ik wilde in de eerste instantie voor 550W gaan maar er was mij verteld dat 450W genoeg was. :\ Ik heb geen andere voeding helaas. Ik zal eens kijken wat ik kan uitvogelen.

Laat maar, het was andersom. Er zit een 550W in, mijn fout. :9

[ Voor 16% gewijzigd door Sigurdar op 02-02-2016 23:54 ]

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

De voeding zou het sowieso niet kunnen zijn, want het systeem trekt met gamen het meest, en dan valt het systeem juist niet uit. Dus 450watt zou alsnog voldoende moeten zijn.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Pagina: 1