NAS of HD in PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122469

Topicstarter
Voor mijn moeder moet ik een oplossing bedenken voor haar foto collectie en pc situatie, deze is tien (honderd?) duizenden foto's groot. Alles wordt nieuw. Er wordt alleen op gebrowsed en de foto's beheerd. Computervaardigheden van moeder zijn nihil en op de een of andere manier wordt dat ding altijd langzaam en zet ik maar opnieuw windows erop, moet dus enigzins noobproof zijn.

Zelf dacht ik aan een kleine pc (NUC/mini itx) waar alleen een SSD met windows inzit, en dan een Synology NAS voor de foto bestanden.
Voordeel hiervan lijkt mij dat PC en opslag gescheiden zijn (minder vervuiling op PC), ik de NAS kan benaderen voor backups op (nog aan te schaffen) eigen NAS en vice versa. En de NAS kan 24 uur aan zodat foto's ook op smarttv en telefoon zijn te benaderen. Ook delen met familie lijkt me zo het makkelijkst.

- Ik heb zelf nog geen gebruikservaringen met een NAS, mijn grootste twijfel is hoe snel een grote fotocollectie te bekijken is vanaf een NAS? Is dit veel langzamer dan wanneer de HD in de pc zelf zit?

- Is het nodig een snelle NAS aan te schaffen bij zo'n grote collectie, zat te denken aan een DS214, voldoende snel (thumbnails/benadering etc.)?

- Is het fotosysteem van bijvoorbeeld synology aan te raden voor een computernoob? Daarnet een filmpje gekeken van dit systeem en het zag er wel prima uit. Of doe ik er toch beter aan de inmiddels klein beetje vertrouwde Windowsverkenner omgeving te behouden voor moeders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Een NAS zal iets minder snel zijn dan de HDD in de computer, maar snel zat om te bekijken en te delen. Mensen streamen ook HD films via een hun NAS en dat gaat ook prima. Qua software (fotosysteem ben ik niet bekent mee) zal je moeten testen wat je moeder het handigst vind.

Dit is wat ik lees wat een mede-tweaker schrijft over het fotosysteem op zijn DS211: "Het aanmaken van de thumbnails is erg traag en inflexibel (in ieder geval out of the box op DSM 3.1, edit: inmiddels kan er veel veranderd zijn, met versie 6 van DSM) folders in folders met foto's gaat niet goed, uploaden is beperkt qua mogelijkheden en de layout van de webpagina's is niet van het niveau van de andere onderdelen van dit nas."

Goed dat je nadenkt over backups. Als de foto's alleen op de NAS staan moet daar dus af en toe een backup van gemaakt worden! Je kan natuurlijk ook een SSD in de NAS stoppen als dit lukt qua aantal foto's, dan zullen uberhaubt thumbnails en het aanspreken van bestanden veel sneller gaan (doorvoersnelheid is niet zo'n issue). Dit is wel duurder dan een HDD en je hebt minder ruimte op de NAS. Maar een 1TB SSD heb je al voor zo'n ~ €300, 512Gb voor de helft. Veel geld, maar een stuk goedkoper dan jaren terug.

[ Voor 21% gewijzigd door ToFast op 02-02-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• def1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:13
Zelf ben ik in het bezit van een DS213+
Hier gebruik ik de photo station app van synology op.

Ik backup mijn pc naar de Nas. En op de nas zet ik zelf de foto's welke ik wil delen in de photo station.

Voor mij werkt dit prima. Alleen de eerste keer de thumbnails aanmaken duurt even bij zoveel foto's.
Enige bottleneck bij laden is eigenlijk altijd het wifi signaal geweest , wanneer ik de vakantie foto's wil showen bij mijn ouders. Maar dat ligt niet aan de nas.

Kwa overige gebruiksvriendelijkheid;
Zowel mijn vriendin, als mijn ouders en schoonouders gebruiken de app om foto's te bekijken en te uploaden. Dus wat mij betreft zou iedereen dit moeten kunnen

// Edit
@ToFast
Synology zit inmiddels op DSM 6. Dus een revieuw van versie 3.1 lijkt me niet helemaal relevant.

[ Voor 8% gewijzigd door def1987 op 02-02-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
def1987 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:33:

Ik backup mijn pc naar de Nas. En op de nas zet ik zelf de foto's welke ik wil delen in de photo station.
Dit, beide dus. Zorg voor een backup want als je Nas uitvalt oid ben je alles kwijt.

Al mijn data staat op de PC en wordt dagelijks weggeschreven naar de Nas waar iedereen er bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122469

Topicstarter
Uncle Mel schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:30:
[...]

Dit, beide dus. Zorg voor een backup want als je Nas uitvalt oid ben je alles kwijt.

Al mijn data staat op de PC en wordt dagelijks weggeschreven naar de Nas waar iedereen er bij kan.
Backup ga ik voor zorgen, nu even de vraag hoe ik het in ga richten:

1- pc met genoeg opslag voor foto's. backup op NAS (of evt. externe HDD)

of

2- pc met alleen SSD en NAS voor de foto's (raid 1) + backup op mijn NAS/externe HDD

Ik kies het liefst voor optie 2 indien de gebruikservaring snel genoeg is en dit goed te gebruiken is voor mijn ouders.
Aan de andere kant, 1 extra opslagHDD in de PC scheelt ook het geld niet en hoeft mijn moeder niets nieuws te leren, kan ik de NAS instellen en heeft ze daar geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Optie 2 heeft ook de voordelen dat je inderdaad zo'n kleine Intel mini PC / NUC of iets vergelijkbaars kan nemen (alla MAC mini formaat) en foto's veel simpeler op PC/tablet, TV(smart) te benaderen zijn en eventueel extern via internet.

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 02-02-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• def1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:13
Uncle Mel schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:30:
[...]

Okay mijn reactie was wat kort door de bocht.
Mn pc backupt automatisch naar mn nas zodra die aan gaat.
Los daarvan gaat iedere week een backup naar een externe schijf welke daarna weer losgekoppeld wordt. Als koude backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
def1987 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:08:
[...]

Okay mijn reactie was wat kort door de bocht.
Mn pc backupt automatisch naar mn nas zodra die aan gaat.
Los daarvan gaat iedere week een backup naar een externe schijf welke daarna weer losgekoppeld wordt. Als koude backup.
Ik bedoel ook dat ik het met je eens ben :+
Pagina: 1