Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• unrealbe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-11 14:31
Ik zoek een?
Smartphone (android/windows maakt niet uit) voor mijn schoonmoeder

Wat is je budget?
max 200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Momenteel heeft ze geen smartphone, hier is wat ik verwacht dat ze wil:
- snelle gebruiksinterface, bellen en sms'en etc moet snel kunnen gaan.
-emails lezen/sturen
-foto's nemen/bekijken/tonen
-whatsapp zodat ze met ons fotos kan delen etc
-occasioneel iets opzoeken
-occasioneel gps gebruik
-batterijduur toch best redelijk lang meegaan indien ze enkel voor bellen, sms gebruikt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had de Microsoft Lumia 640 of de Motorola Moto G 2015 in gedachten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er andere toestellen die beter zijn, kan een toestel die al iets ouder is bv nog aan de eisen voldoen?
Ik heb zelf nog niet met een windows phone gewerkt maar ik vermoed dat het iets eenvoudiger voor haar gaat zijn dan android an sich.

Bedankt

• Chemie
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-05 10:31
Ik zou zelf geen Windows Phone nemen. Alle problemen die zich er mee voordoen is werkelijk een waslijst van hier tot het hoofdkantoor van Microsoft. Daarbij is het app aanbod dramatisch.
Excuses voor de verwarring, Windows 10 is dramatisch, de Lumia 640 draait op 8.1
Geen problemen met 8.1 qua waslijst aan problemen, het app aanbod blijft matig, maar de nodige apps zijn beschikbaar.

Android telefoons kan je indelen zoals je zelf wilt. Desnoods gooi je er een launcher overheen zoals Nova launcher.

Wat voor scherm heb je in gedachten voor haar? Groot/klein/handzaam?

Moet die per se android 6.0 krijgen of mag die ook op 5.1.1 blijven hangen?

Wat voor opslag is benodigd? Gezien het gebruik en prijs zit je toch wel in de 8GB range (dan wel met SD uiteraard, anders is het niet te doen) of een 16GB, maar dan zal het wat anders zijn.

De Samsung Galaxy J5 (Pricewatch) is €190, 5 inch scherm, 720p, 8GB intern met SD slot, 1.5GB ram, 2600mAh batterij, dat met 720p het toch wel goed moet doen. Nog niet eens zo heel oud, nieuwer dan de Moto G 2015.

De Motorola Moto E (2015) is een budget topper. Als ik het goed heb krijgt/heeft deze een update naar 6.0 Marshmallow. Heeft een 4,5 inch scherm (handzaam/makkelijk met een hand). Ook deze heeft 8GB intern met een SD slot. Echter 1GB ram, moet wel zeggen Motorola heeft nagenoeg stock android dus 1GB t.o.v. 1.5GB op de J5 niet af laten schrikken. Scherm is 720p met een 2390 mAh batterij. Qua batterij en gebruik zal er weinig verschil zitten in deze twee. Het verschil zal hem zitten in de camera's, op de J5 lijken die ok te zijn. De Motorola Moto E is echter een hele grote stap terug qua camera's. Wel een lager prijskaartje met €140 los of €100 met lebara simkaart, nog steeds simlock vrij.

Daarnaast inderdaad de Moto G 2015, zou dan wel de 16GB aanraden voor €30-40 meer. De upgrade schijnt het meer dan waard te zijn.

Als laatste kan je nog kijken naar de Huawei P8 Lite (De €50 cashback is afgelopen helaas), Honor 5X (Die over een aantal dagen in de verkoop gaat) en de Wileyfox Swift. Liggen allemaal op €200 of lager.
Zijn de wat minder bekende merken, maar krijg je wel meer voor je geld.

Als laatste mocht je nog een simonly abonnement zoeken kan je naar Simpel kijken die nog steeds onbeperkt bellen/smsen + 1GB voor €10 per maand heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Chemie op 02-02-2016 15:05 ]

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Mijn ervaring met meerdere oudere smartphone-beginners uit de familie-kring is juist, dat ze heel goed overweg kunnen met Windows telefoons (en met iPhones,maar die vallen buiten het budget), op het scherm kunnen alle onnodige tegels verwijderd worden, zodat alleen blijft staan, wat ze werkelijk gebruiken. Bovendien worden ze na langdurig gebruik niet langzamer, wat bij veel goedkope androids wel 't geval kan zijn, ivm 'vollopen' door weinig geheugen.
De bovengenoemde 'problemen' zijn hoofdzakelijk te wijten aan W10, dat nog niet helemaal 'volwassen' is uitgebracht. WP8, 8.1 en zelfs WP7.5 op oudere modellen zijn zeer stabiel. De Lumia 640 is een prima telefoon telefoon voor dat budget, draait nog onder WP8.1, en voor een digibeet zou ik hem daar ook nog even op laten. Officieel is W10 sowieso nog niet uit voor oudere modellen, alleen de Lumia 950 is ermee uitgekomen. Wie W10 op 'n ander model heeft, draait sowieso 'n beta, dan kun je wel enkele bugs verwachten.

En die app-gap, tja, dat hangt er vanaf, wat je (of in dit geval, je schoonmoeder) gebruikt. Wat boeit 't mij, hoeveel duizend apps er zijn, zolang die paar, die ik daadwerkelijk gebruik, er maar zijn. De standaard apps, die ouderen gebruiken, zijn er allemaal, zover ik je post begrijp, zal je schoonmoeder ook geen bijzondere apps gaan gebruiken.

• unrealbe
[b][message=45726421,noline]En die app-gap, tja, dat hangt er vanaf, wat je (of in dit geval, je schoonmoeder) gebruikt. Wat boeit 't mij, hoeveel duizend apps er zijn, zolang die paar, die ik daadwerkelijk gebruik, er maar zijn. De standaard apps, die ouderen gebruiken, zijn er allemaal, zover ik je post begrijp, zal je schoonmoeder ook geen bijzondere apps gaan gebruiken.
Nee, ik kan met niet inbeelden dat ze een app nodig gaat hebben die niet te vinden is in de windows store dus op dat vlak is er geen probleem.

Allebij al bedankt voor de input, als er nog mensen kunnen/willen bijdragen aan het topic?

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
Hier loopt de halve familie rond met de eerder genoemde P8 lite. Top toestel; vlot, allerlei tools, duidelijke interface. Ook kan je allerlei energiebesparende functies instellen; heb ik gedaan voor de ouderen onder hen. (Huawei heeft zijn eigen smaakje er over heen gegoten, maar dit doet geen afbreuk aan snelheid of batterij!) Wel wordt de batterij van de P8 Lite vaak als nadeel genoemd, maar binnen het prijssegment zie ik geen problemen.
Uit het hoofd durf ik zeggen dat de P8 Lite een betere deal is dan de Moto (heb zelf een Moto 1st gen).
Wat je wel kan afwegen: de P8 Lite is een lichter en dunner ding dan de Moto G. Kan een nadeel zijn, maar na het toevoegen van een hoesje kan dat weer een voordeel zijn...

NB In België kwam de P8 Lite als witloof uit de grond, na een interessante actie van de telco Telenet.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 11:15
Het grote voordeel van Android ten opzichte van Windows is natuurlijk dat je een Android veel meer kan customizen. Op het homescreen kun je echt alleen de apps plaatsen welke ze nodig heeft. Bovendien heb je met Android een veel groter aanbod dan bij Windows qua aantal toestellen.

Wat Marly zegt dat Android na verloop van tijd langzamer wordt, herken ik dan ook helemaal niet. Nu bezig aan mijn 6e Android telefoon maar nog nooit gemerkt dat er eentje langzamer wordt. Dat het bij "goedkopere" Androids voorkomt is ook onzin. Immers 2 GB geheugen is 2 GB geheugen, of het toestel nu 50 of 500 euro kost ;)

Aangezien je schoonmoeder nog nooit een smartphone heeft gehad, zal ze zowel aan Windows als Android moeten wennen. Wat dat betreft maakt het niet uit wat je kiest. Wel heb je nu nog de keuze om een telefoon te zoeken waar de accu "lang" van mee gaat. Helaas weet ik niet hoe dat bij Lumia is maar bij Android kun je daar nog wel op zoeken.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-11 21:00
Chemie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:02:
Ik zou zelf geen Windows Phone nemen. Alle problemen die zich er mee voordoen is werkelijk een waslijst van hier tot het hoofdkantoor van Microsoft. Daarbij is het app aanbod dramatisch.
Alle problemen... heb je ook voorbeelden? Dit is nogal een ongefundeerde opmerking, juist gezien WP ontzettend stabiel en gebruiksvriendelijk is.

Plus de verzekering dat je toestel de komende jaren up-to-date wordt gehouden in tegenstelling tot vrijwel ieder Android toestel, helemaal wat betreft de budgettoestellen. Enige echte tekortkoming van Windows Phone is het app aanbod, maar zoals in de TS is af te lezen is die vereiste er niet en verder zijn alle belangrijke apps aanwezig op WP.

Juist in een geval zoals de TS omschrijft is een Windows Phone toestel een goede keuze, eenvoudige interface en een stabiel platform. Whatsapp aanwezig en een uitstekende gratis navigatie app Here Drive+ met gratis offline kaarten van zo'n beetje de hele wereld.

Lumia 640 is daarom een hele goede keuze voor een budget toestel. Moto G ook prima hoor, maar daar hoef je bijvoorbeeld geen grote updates voor te verwachten.

• Audiowaste
Ik krijg wel een beetje het idee dat iedereen hier de TS wil pushen richting hun persoonlijke voorkeur.
Zowel de Moto G als de Lumia 640 krijgen beiden updates, sterker nog ik geloof zelfs dat Android 6.0 al is uitgerold naar de Moto G.

Qua gebruikersgemak maakt het ook echt niets uit of je Windows of Android kiest, als je de eerste keer in smartphone opstart is alles ingewikkeld. Vooral voor de ouderen kan het echt overweldigend zijn met alle opties en keuzes die je hebt. Uiteindelijk komt alles aan op "wennen".

Het meest ideale zou zijn als je je schoonmoeder beide toestellen kon laten proberen, zodat zij de keuze kan maken waar ze zich het beste bij voelt.

• unrealbe
[b][message=45726731,noline]Het meest ideale zou zijn als je je schoonmoeder beide toestellen kon laten proberen, zodat zij de keuze kan maken waar ze zich het beste bij voelt.
Daar kan ik me in vinden, helaas willen we het echt wel een verassing houden voor haar verjaardag. En daarnaast ben ik vrij zeker dat ze het allemaal wel "goed" zal vinden ter plaatse. Dan neem ik liever een goed geïnformeerde beslissing in haar plaats.

• Audiowaste
unrealbe schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Daar kan ik me in vinden, helaas willen we het echt wel een verassing houden voor haar verjaardag. En daarnaast ben ik vrij zeker dat ze het allemaal wel "goed" zal vinden ter plaatse. Dan neem ik liever een goed geïnformeerde beslissing in haar plaats.
Kies dan voor een toestel met het OS waarvan je zelf het meeste kennis hebt.
Als ze dan vragen/opmerkingen/onduidelijkheden heeft, kan ze er tenminste bij jou mee terecht.

• Chemie
MicGlou schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:35:
[...]

Alle problemen... heb je ook voorbeelden? Dit is nogal een ongefundeerde opmerking, juist gezien WP ontzettend stabiel en gebruiksvriendelijk is.

Plus de verzekering dat je toestel de komende jaren up-to-date wordt gehouden in tegenstelling tot vrijwel ieder Android toestel, helemaal wat betreft de budgettoestellen. Enige echte tekortkoming van Windows Phone is het app aanbod, maar zoals in de TS is af te lezen is die vereiste er niet en verder zijn alle belangrijke apps aanwezig op WP.

Juist in een geval zoals de TS omschrijft is een Windows Phone toestel een goede keuze, eenvoudige interface en een stabiel platform. Whatsapp aanwezig en een uitstekende gratis navigatie app Here Drive+ met gratis offline kaarten van zo'n beetje de hele wereld.

Lumia 640 is daarom een hele goede keuze voor een budget toestel. Moto G ook prima hoor, maar daar hoef je bijvoorbeeld geen grote updates voor te verwachten.
Ik doel op hoe Windows 10 is uitgerold, met alle problemen die dat met zich mee heeft gebracht.
Ik realiseer me nu dat de Lumia 640 hier niet op draait, maar op Windows 8.1.
Mijn excuses voor de verwarring en onjuistheid. Dat maakt de Lumia 640 inderdaad geen verkeerde keuze.

En ja ik vind dat WP een zeer beperkt aanbod heeft qua apps, de meeste zitten er wel in, dan wel een aangepaste versie van een app. Maar om nou te zeggen dat het geen minpunt is. Here is ook op Android beschikbaar gratis, met zo'n beetje alle kaarten.

De Motorola Moto G 2015 en Motorola Moto E 2015 krijgen sowieso Android 6.0 Marshmallow.

Edit: Mijn eerste reactie ook maar even gewijzigd!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:22
[verwijderd]

[ Voor 84% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:41 ]

• unrealbe
Mar.tin schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:06:
Moet het persé een nieuw toestel zijn?

Anders kun je ook eens kijken naar een tweedehands iPhone 5S?
Hoi,

Ja een nieuw toestel (met de standaard 2 jaar garantie) is wel een vereiste.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-11 21:00
Chemie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:03:
[...]

Ik doel op hoe Windows 10 is uitgerold, met alle problemen die dat met zich mee heeft gebracht.
Windows 10 is nog helemaal niet uitgerold, alleen nog maar officieel beschikbaar op de Lumia 950 (XL) en op een aantal andere modellen als insider preview. Maar ook daarbij zeker geen grote problemen alleen dat het nog niet als helemaal voltooid/afgewerkt voelt, dat heeft ook geen betrekking op zeer vervelende bugs of instabiliteit, maar voornamelijk op ontbrekende features en onderdelen in de softwaredie nog niet genoeg zijn bijgeschaafd, maar de core van WP10 draait goed en vlot... kan ik zeggen als eigenaar van een Lumia 950. :)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-11 14:22
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:41 ]

• Chemie
MicGlou schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 15:14:
[...]

Windows 10 is nog helemaal niet uitgerold, alleen nog maar officieel beschikbaar op de Lumia 950 (XL) en op een aantal andere modellen als insider preview. Maar ook daarbij zeker geen grote problemen alleen dat het nog niet als helemaal voltooid/afgewerkt voelt, dat heeft ook geen betrekking op zeer vervelende bugs of instabiliteit, maar voornamelijk op ontbrekende features en onderdelen in de softwaredie nog niet genoeg zijn bijgeschaafd, maar de core van WP10 draait goed en vlot... kan ik zeggen als eigenaar van een Lumia 950. :)
Ja ik was even in de war, ik dacht dat die uitgerold was naar andere toestellen.
Maar hij is inderdaad alleen (officieel) beschikbaar op de Lumia 950 (XL).
Sorry voor de verwarring. :>

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Als voormalig topmodel is een 5S zeker beter, dan een toestel uit de budgetklasse (geldt trouwens voor alle flagships, ook bij Android en WP), en updates krijgt 'ie ook nog wel 'n paar jaar, zelfs de 4S kreeg nog iOS9, maar voor ouderen is nieuw uit de winkel en met garantie heel belangrijk, daar kun je dan ook beter niet van afwijken, zeker bij 'n verjaardagscadeau :)
Pagina: 1