Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-04 13:56
Op speccy geeft het soms 90 graden aan. maar niet constant. gemiddeld toch 70 graden. Koeler is inbox. Weet zeker dat de koeler goed gemonteerd is. Wat kan er nou fout gaan bij het installeren van een koeler.
graag hoor ik meningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:34

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Wat zijn de verdere specificaties van je systeem en wat doe je ermee op het moment dat hij 90 graden is?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:01
Tja 90 graden is behoorlijk warm. Draait de CPU koeler dan ook op max? Wellicht verstandig een andere koeler aan te schaffen als je deze langer gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
specificaties zijn

Moederbord Msi A68hi
Processor AmD A6-7400k
Geheugen 2x 4g ddr3
Hardisk WD 250g sata
Optische diskdrive
M-itx kast

Op het moment dat het zo heet werd toen de Windows prestatie classificatie aan het testen was. en als ik een spel als nfs Run speel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

AMD CPU's hebben doorgaans een TJMax van rond de 70 grade , dus 90 kan flink schadelijk zijn voor je proc.

Heb je bij het installeren van de koeler (en de pasta) alles in 1x goed gemonteerd? Als je hem er weer helemaal afhaalt en weer terugplaatst moet je de pasta weer vervangen omdat er dan lucht tussen komt. Dan is gelijk je goede geleiding weg.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
Mijn case heeft eigen systeem fan. Deze kan ik monteren op moederbord of direct naar voeding. wat is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:29

Nemesizz

Untouchable

Voordat alle paniek losbreekt, het is bekend dat veel software niet goed de sensors van AMD APU's kunnen uitlezen, wat je dan vaak ziet zijn onrealistisch lage of hoge temperaturen (meestal de hoge, 80 of 90ºC heel toevallig).

Eventueel proberen te kijken met een tooltje van de fabrikant van het moederbord wat de temperatuur doet, want zoals gezegd hebben veel 3rd party programma's moeite met APU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
nelizmastr schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:42:
AMD CPU's hebben doorgaans een TJMax van rond de 70 grade , dus 90 kan flink schadelijk zijn voor je proc.

Heb je bij het installeren van de koeler (en de pasta) alles in 1x goed gemonteerd? Als je hem er weer helemaal afhaalt en weer terugplaatst moet je de pasta weer vervangen omdat er dan lucht tussen komt. Dan is gelijk je goede geleiding weg.
Er zat een eigen pasta al op de koeler. er zat geen plastic laagje op. deze heb ik goed gemonteerd. nee heb hem niet eraf gehaald. wil eerst weten of dit wel kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Speccy is bijzonder kut voor sensors. HWMonitor of Aida64 gebruiken.

Je zou kunnen voelen aan je CPU koelblok of hij na het gamen heel warm wordt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
Nemesizz schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:46:
Voordat alle paniek losbreekt, het is bekend dat veel software niet goed de sensors van AMD APU's kunnen uitlezen, wat je dan vaak ziet zijn onrealistisch lage of hoge temperaturen (meestal de hoge, 80 of 90ºC heel toevallig).

Eventueel proberen te kijken met een tooltje van de fabrikant van het moederbord wat de temperatuur doet, want zoals gezegd hebben veel 3rd party programma's moeite met APU's.
ga ik proberen. MSI heeft een eigen programmaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
nelizmastr schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:48:
Speccy is bijzonder kut voor sensors. HWMonitor of Aida64 gebruiken.

Je zou kunnen voelen aan je CPU koelblok of hij na het gamen heel warm wordt.
ga ik zeker doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
Er word ook geadviseerd om een stress test uit te voeren. Is dit wel veilig en welke is goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Probeer eerst maar even de temps uit te lezen met http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html zoals al geadviseerd werd. Ga wel voor de gratis versie aan de linkerkant van de pagina. Niet HWMonitor Pro.

In het BIOS kun je overigens ook de temperatuur van je CPU zien.

Als de CPU echt te warm wordt schakelt je pc zichzelf uit dus heel veel kwaad kan het niet om te stresstesten. Tenzij je echt langdurig tegen de limiet aan zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 02-02-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
HWmonitor en Speccy geven ongeveer 80c aan
Msi commandCenter geeft 45 aan

Maar Als naar systemtemp kijk op HWmonitor en Speccy geeft het 45 aan.

Volgens bios CPU 45 en system 35

Wat is nu de juiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:07
aaydemir schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 15:49:

Wat is nu de juiste?
45 graden is dan hoogst waarschijnlijk juist. Als de BIOS 45 graden zegt en de fan van de CPU koeler niet op max toeren draait continue lijkt me dat zowel het moederbord als de CPU het wel oke vinden qua temp. als dat niet zo zou zijn, zou vanwege de thermische beveiliging het systeem wel afsluiten.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
aaydemir schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 15:49:

Wat is nu de juiste?
Bij veel biossen kun je aangeven dat de PC bij een bepaalde temp uit gaat, wil je zeker weten of die de 90 aantikt, stel je dat in de BIOS in en kijk je of de PC uitgaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaydemir
oke ik heb net stess test met Heavyload gedaan. dan geeft het aan 110 graden met hwmonitor. Dan moet cpu toch allang kapot gaan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

aaydemir schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:48:
oke ik heb net stess test met Heavyload gedaan. dan geeft het aan 110 graden met hwmonitor. Dan moet cpu toch allang kapot gaan???
Ja, en een flinke rookwolk uit je pc

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:29

Nemesizz

Untouchable

aaydemir schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:48:
Gewoon de temperaturen van MSI Command Center aanhouden, die heeft het hoogst waarschijnlijk bij het juiste eind.

Veel programma's hebben moeite met de temperatuur sensors van AMD APU's zoals ik al eerder aangaf.
En geven dan vaak onrealistisch hoog of lage temperaturen (zoals die 110ºC, als die dat echt haalde had je het wel geroken ;) ).
Pagina: 1