NiGeLaToR schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:35:
[...]
Obvion. Die weigeren dat.
[...]
Rentemiddelen mag ik ook niet.
Heb het doorgerekend, ik win er mee dat ik:
- nu lagere rente heb, ipv gokken wat er over 5 jaar gebeurt.
- de rente volgend jaar als ik nog wat extra af los onder de < 100% krijg == -/- 0,5%.
Verder zou ik precies de boeterente anders ook gewoon moeten betalen de komende vijf jaar. Ook de aftrekbaarheid is wel te doen, is iets lager dan 5 jaar tegen toptarief, maar dat gaat niet om hoge bedragen. Nu aflossen (boeterente bedrag) levert me tot einde looptijd zo'n 30,- netto per maand op, nu verlagen ga ik er netto zo'n 200,- per maand op vooruit en met die 0,5% volgend jaar dus nog wat. Als ik dat geld spaar en weer aflos gaat het eigenlijk sneller.
In dat opzicht is het een vrij eenvoudig rekensommetje omdat de boete heel eenvoudig de resterende rente tot einde looptijd is minus je boetevrij aflosbare deel. Heb het boetebedrag wel, maar ben er nog niet aan toe het 'zomaar' aan de bank te geven

Wij zitten ook bij Obvion, en hebben zoals je misschien hebt gelezen de rentevaste periode en deel boetevrij afgelost.
Dit is de berekening voor de boete die Obvion hanteert.
Onderstaand eerst een overzicht van de gegevens die nodig zijn voor de berekening. Daarna volgt
de berekening.
Uw huidige rente: 5,00%
Uw resterende aantal maanden rentevaste
periode:
25 Maanden
Huidige marktrente naast lagere
rentevaste periode:
2,20%
Het verschil tussen uw huidige rente en de
marktrente:
2,80%
Schuldrest lening: € 453.535,00
Opgebouwd kapitaal € 0,00
Boetevrije som (over 20% per leningdeel
wordt geen boete berekend):
€ 90.707,00
Berekening:
(Huidige rente – marktrente) x (schuldrest - boetevrije som - opgebouwd kapitaal) = XXX
XXX / 12 maanden = verschuldigd bedrag per maand
Verschuldigd bedrag per maand x aantal maanden resterende rentevaste periode = BOETE
Ofwel:
(2,80%) x (€ 362.828,00) = 10.159,18
10.159,18 / 12 maanden = € 846,60 per maand
€ 846,60 per maand x 25 maanden resterende rentevaste periode = € 21.164,97
Deze boete wordt contant gemaakt en gecorrigeerd naar een uiteindelijke boete van € 20.668,51*
^^ bovenstaande duidelijk?
Wij hebben eerste 50K afbetaald, zodat de schuld lager is, en gewacht dat er nog 23 maanden te gaan was, want dan wordt er gerekend vanuit een andere rente, namelijk 1 die .1% hoger was.
Scheelde ons totaal op de boete € 3.500.
Boete was € 17.400, waarvan we 8k terug krijgen van de belasting.