Geluidskaart pci x1 ter vervanging voor Realtek onboard

Pagina: 1
Acties:

• Robonnl
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik zoek een geluidskaart die in een pci x1 slot past waarbij microfoon volume hard genoeg is voor degene met wie ik praat. Momenteel Realtek onboard die niet aan mijn wensen voldoet ondanks alle settings op high staan. Dezelfde headset doet het op laptops zonder Realtek prima.

Wat is je budget?
Tot de max van €70

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt me niet uit. Zolang deze aan mijn wensen voldoet vind ik het prima

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil de geluidskaart gaan gebruiken voor het verbeteren van het geluid van games en de betere kwaliteit van mijn microfoon waarbij zowel de ruis minder wordt en de volume van mijn microfoon harder is.

Alvast thanks voor jullie advies! O+

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Even een vraagje: is er niet een mic. boost functie ergens?
Zie o.a. deze link: http://operating-systems....ek-hd-sound-cards-246573/

De onboard-kaartjes zouden het prima moeten doen, een externe geluidskaart is niet altijd beter. Denk aan de drivers die nog weleens problemen veroorzaken bij upgrades. :|

• Robonnl
HollowGamer schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:21:
Even een vraagje: is er niet een mic. boost functie ergens?
Zie o.a. deze link: http://operating-systems....ek-hd-sound-cards-246573/

De onboard-kaartjes zouden het prima moeten doen, een externe geluidskaart is niet altijd beter. Denk aan de drivers die nog weleens problemen veroorzaken bij upgrades. :|
Dit filmpje al meerdere malen afgespeeld en ben momenteel al een dag of 2/3 bezig waarop meeste mensen een andere sound card hebben aangeschaft. Ik heb momenteel W10 + Realtek 6.0.1.7564. Hier kan ik de "hidden boost" optie niet vinden helaas.

• HollowGamer
  • Niet online
Robonnl schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:25:
[...]

Dit filmpje al meerdere malen afgespeeld en ben momenteel al een dag of 2/3 bezig waarop meeste mensen een andere sound card hebben aangeschaft. Ik heb momenteel W10 + Realtek 6.0.1.7564. Hier kan ik de "hidden boost" optie niet vinden helaas.
Het was het proberen waard. ;)

Is er nergens een software oplossing? Let ook op software (zoals Skype/Hangouts) die automatisch je mic. dempt.

Zie in de PW genoeg staan. :)

• Robonnl
HollowGamer schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:30:
[...]

Het was het proberen waard. ;)

Is er nergens een software oplossing? Let ook op software (zoals Skype/Hangouts) die automatisch je mic. dempt.

Zie in de PW genoeg staan. :)
Ik heb het overal. Zowel skype als steam als teamspeak. Auto adjustment staat overal uit :).

• HollowGamer
  • Niet online
Robonnl schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:32:
[...]

Ik heb het overal. Zowel skype als steam als teamspeak. Auto adjustment staat overal uit :).
Vervelend, normaal heb ik geen problemen met de Realtek en verkies ik deze boven een losse kaart: scheelt ook geld bij een nieuwe built en natuurlijk een PCI-e slot. ;)

Wat is je geluidsapparatuur? Heb je een 2.1/.. systeem? Gebruik je digitaal (S/PDIF)?

Je zou eens kunnen proberen met een LiveCD te booten, ik kan me haast niet voorstellen dat het een hardware probleem is.

Verder ben ik geen geluidsman, weet zeker dat iemand anders hier je een goed advies voor kan geven. :)

• Robonnl
HollowGamer schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:43:
[...]

Vervelend, normaal heb ik geen problemen met de Realtek en verkies ik deze boven een losse kaart: scheelt ook geld bij een nieuwe built en natuurlijk een PCI-e slot. ;)

Wat is je geluidsapparatuur? Heb je een 2.1/.. systeem? Gebruik je digitaal (S/PDIF)?

Je zou eens kunnen proberen met een LiveCD te booten, ik kan me haast niet voorstellen dat het een hardware probleem is.

Verder ben ik geen geluidsman, weet zeker dat iemand anders hier je een goed advies voor kan geven. :)
Heb een 5.1 headset met gewone jack plugs (groen & roze). Vorige systemen zonder realtek werkte deze zonder problemen en nog steeds. Nu niets meer dan problemen helaas sinds ik weer realtek heb.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:36
Momenteel gebruik ik een Asus-kaartje uit 2008. Op zich een goed kaartje, maar reeds na enkele jaren gaf dit problemen met officiële driver-support waarbij ik problemen ondervond om 5.1-geluid via S/PDIF naar mijn hifi-set door te sturen. Off-market drivers konden dit probleem oplossen.

Als ik je eisen in de pricewatch invul, komt er nog steeds een Asus Xonar uit 2008 bovendrijven. Tot mijn verbazing levert Asus nog officiële drivers voor deze kaart.

Ik gebruikte mijn geluidkaart samen met een gaming headset van BeyerDynamic en dit gaf geen problemen. Later heb ik mijn computerkast veranderd, en daardoor kon ik mijn headset niet meer in via het front aansluiten. Toen heb ik een USB-geluidskaartje van Creative gekocht, met het specifieke doel om hier enkel mijn headset op aan te sluiten. Het geluid van de games stuurde ik dan via de interne geluidskaart door naar mijn hifi-installatie, teamspeak via de Creative naar mijn headset. Vind ik persoonlijk een ideale oplossing.

Voor het geld deze USB-plugjes kosten, was de aankoop van deze USB-geluidskaart een no-brainer.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Robonnl schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:49:
[...]

Heb een 5.1 headset met gewone jack plugs (groen & roze). Vorige systemen zonder realtek werkte deze zonder problemen en nog steeds. Nu niets meer dan problemen helaas sinds ik weer realtek heb.
Met alleen een groene (stereo) en roze (mic) plug vraag ik mij af hoe je true 5.1 kunt aansturen..

Hoewel het in de vergetelheid geraakt lijkt te zijn met de komst van betere onboard geluidskaarten, heeft een Creative kaart nog altijd enkele voordelen. Een daarvan is het aantal geluiden dat gelijktijdig afgespeeld kunnen worden (3D voices) wat bij Creative 128 is t.o.v. 32 van standaard kaarten.

De aansturing van 3D voices gebeurt bij Creative hardwarematig, waar dat bij onboard en o.a. Asus-kaarten softwarematig gebeurt. Dit houdt in dat de Creative kaart de CPU ontlast, en afhankelijk van je setup dus een positieve invloed heeft op je FPS.

Aangezien het softwarematig gebeurt bij de meeste andere kaarten, vraag ik mij als Asus-kaart owner af of het aantal 3D voices ergens aan te passen is..

Voor jouw budget zou dan ook de Creative Sound Blaster Z (OEM) een uitstekende oplossing zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Jean Paul op 02-02-2016 09:04 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Robonnl
Jean Paul schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:02:
[...]

Met alleen een groene (stereo) en roze (mic) plug vraag ik mij af hoe je true 5.1 kunt aansturen..

Hoewel het in de vergetelheid geraakt lijkt te zijn met de komst van betere onboard geluidskaarten, heeft een Creative kaart nog altijd enkele voordelen. Een daarvan is het aantal geluiden dat gelijktijdig afgespeeld kunnen worden (3D voices) wat bij Creative 128 is t.o.v. 32 van standaard kaarten.

De aansturing van 3D voices gebeurt bij Creative hardwarematig, waar dat bij onboard en o.a. Asus-kaarten softwarematig gebeurt. Dit houdt in dat de Creative kaart de CPU ontlast, en afhankelijk van je setup dus een positieve invloed heeft op je FPS.

Aangezien het softwarematig gebeurt bij de meeste andere kaarten, vraag ik mij als Asus-kaart owner af of het aantal 3D voices ergens aan te passen is..

Voor jouw budget zou dan ook de Creative Sound Blaster Z (OEM) een uitstekende oplossing zijn.
Ziet er aardig uit! Gaat zeker op het lijstje :) Thanks voor je input. Is dat nou een speakertje wat er nog aan zit???

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Robonnl schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:05:
[...]

Ziet er aardig uit! Gaat zeker op het lijstje :) Thanks voor je input. Is dat nou een speakertje wat er nog aan zit???
Graag gedaan :)

Bij de kaart zit een microfoon met zogenoemde 'beamforming', dit zou voor betere acoustiek moeten zorgen volgens Creative :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• Robonnl
Jean Paul schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:11:
[...]

Graag gedaan :)

Bij de kaart zit een microfoon met zogenoemde 'beamforming', dit zou voor betere acoustiek moeten zorgen volgens Creative :)
Super! Ik denk dat dit hem gaat worden, lees goeie reviews hierover. Wat is exact het verschil tussen de OEM en Retail variant hiervan? Behalve de €15 prijsverschil?

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Robonnl schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:15:
[...]

Super! Ik denk dat dit hem gaat worden, lees goeie reviews hierover. Wat is exact het verschil tussen de OEM en Retail variant hiervan? Behalve de €15 prijsverschil?
OEM is vaak alleen de kaart (en drivers op een medium) in antistatisch plastic, hopelijk ook met microfoon erbij (zou ik even nagaan volgens de sectie 'bijzonderheden' op de PW zit de microfoon erbij :)). Een retail-versie betekent dat je het product in doos en alle toebehoren, soms extra kabels e.d. erbij krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jean Paul op 02-02-2016 09:19 ]

• Robonnl
Jean Paul schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:17:
[...]

OEM is vaak alleen de kaart (en drivers op een medium) in antistatisch plastic, hopelijk ook met microfoon erbij (zou ik even nagaan). Een retail-versie betekent dat je het product in doos en alle toebehoren, soms extra kabels e.d. erbij krijgt.
Super! Bedankt voor de informatie :) Dit gaat hem worden!

• HollowGamer
  • Niet online
Robonnl schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:15:
[...]

OEM is de meest simpele uitvoering, inderdaad meestal zonder extra's.
Retail krijg je volledig.

Om een voorbeeld te geven: bij de retail versie van een Samsung SSD zit een bracket en SATA-kabel erbij, bij de OEM niet.

Overigens wel een erge mooie kaart, wel duur dat wel. Zeker als je alleen je headset erop aansluit/geen 'top' boxen, etc hebt(?).
Zie ook reactie van @Arator, die geeft ook aan goed te kijken naar de driver-ondersteuning, genoeg topics gezien over Creative's die niet werkte bij een OS upgrade. :|

• Robonnl
HollowGamer schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:19:
[...]

OEM is de meest simpele uitvoering, inderdaad meestal zonder extra's.
Retail krijg je volledig.

Om een voorbeeld te geven: bij de retail versie van een Samsung SSD zit een bracket en SATA-kabel erbij, bij de OEM niet.

Overigens wel een erge mooie kaart, wel duur dat wel. Zeker als je alleen je headset erop aansluit/geen 'top' boxen, etc hebt(?).
Zie ook reactie van @Arator, die geeft ook aan goed te kijken naar de driver-ondersteuning, genoeg topics gezien over Creative's die niet werkte bij een OS upgrade. :|
Goed voor de economie zeg ik maar altijd :9. En inderdaad! Dat viel mij ook al op met die driver problemen maar dat is bij deze gelukkig niet het geval :)

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

HollowGamer schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 10:19:
[...]
Nu is 60 euro naar mijn mening niet veel geld voor een geluidskaart.. We zijn het wellicht niet (meer) gewend, maar in de goede oude tijd kon je amper om een Creative heen, en zo'n Audigy en X-Fi waren toen al meer dan 100 euro :9

Zelf nooit problemen gehad met de Audigy en X-Fi wat drivers betreft (en voorgangers in MS-DOS :D). Voor zover ik zie is er een Win10 versie beschikbaar. Wat betreft de traagheid van de website, ja.. dat is wel om te huilen.. :/

• Robonnl
Creative Sound Blaster Z (Retail) is het geworden en wat een wereld van verschil! Voor 4 tientjes van Marktplaats kunnen scoren!

Thanks voor de input mensen O+ ! Deze topic kan dicht!
Pagina: 1