2 Wifi accespoints met zelfde naam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Volgende probleem doet zich voor in mijn netwerk. Een wifi router staat beneden in de meterkast, een accespoint op de hoogste etage voor betere wifi ontvangst.

Zowel de router als accespoint hebben dezelfde SSID en zelfde toegangscode.
Enige verschil dat de wifi kanalen verschillend zijn.

Het accespoint hangt gewoon met een LAN kabel aan de wifi router.
Het accespoint heeft een IP adres buiten de reeks die de router uitdeelt. Het accespoint geeft IP adressen op basis van DHCP. De router doet dit ook.

Het probleem is dat de wifi printer alleen print vanaf een laptop die op de wifi zit waar de printer ook op zit. Als de laptop dus op de wifi van het accespoint zit kan ik printen. Dit weet ik omdat ik aan het signaal kan zien welke wifi punt het betreft.
Het vreemde is dat ik niet kan printen vanaf een andere laptop die beneden staat. Deze laptop staat op de wifi van de router. Als ik de verbinding op de beneden laptop verbreek, naar boven loop, wifi weer inschakel en aanmeld, kan ik wel vanaf die laptop printen.

Wat gaat hier fout? Ik dacht altijd dat je met 2 dezelfde SSID’s automatisch op de sterkste werd aangesloten, en ook gewoon in hetzelfde netwerk zit.
Ik had ergens gevonden dat een accespoint het beste buiten de IP reeks kan worden ingesteld dan die de router uitdeelt.
Gaat het hier misschien fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Buffalo schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:59:
Het accespoint heeft een IP adres buiten de reeks die de router uitdeelt. Het accespoint geeft IP adressen op basis van DHCP. De router doet dit ook.
Daar gaat het fout. Je AP moet enkel WiFi regelen, verder niks. Laat DHCP centraal door de router plaatsvinden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Buffalo schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:59:
Wat gaat hier fout? Ik dacht altijd dat je met 2 dezelfde SSID’s automatisch op de sterkste werd aangesloten, en ook gewoon in hetzelfde netwerk zit.
Ik had ergens gevonden dat een accespoint het beste buiten de IP reeks kan worden ingesteld dan die de router uitdeelt.
Gaat het hier misschien fout?
Dat eerste klopt niet, apparaten moeten zelf zo slim zijn om de verbinding te zetten op een andere SSID, anders blijven ze verbonden met de SSID, ook al zijn er sterkere in de buurt.
Ubiquiti heeft er een oplossing voor gevonden, wel zijn die iets duurder.
Andere oplossing: simpelweg verbinding verbreken, opnieuw verbinding maken. Of gewoon meerdere SSID's.

Een AP hoort niet een DHCP service te hebben, je kunt echter wel aangeven om een bepaalde range uit te delen. Beter is echter gewoon een DHCP (bijvoorbeeld via router) en een of meerdere AP's erachter via kabel.

Welke routers heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
HollowGamer schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:59:
[...]

Dat eerste klopt niet, apparaten moeten zelf zo slim zijn om de verbinding te zetten op een andere SSID, anders blijven ze verbonden met de SSID, ook al zijn er sterkere in de buurt.
Ubiquiti heeft er een oplossing voor gevonden, wel zijn die iets duurder.
Andere oplossing: simpelweg verbinding verbreken, opnieuw verbinding maken. Of gewoon meerdere SSID's.

Een AP hoort niet een DHCP service te hebben, je kunt echter wel aangeven om een bepaalde range uit te delen. Beter is echter gewoon een DHCP (bijvoorbeeld via router) en een of meerdere AP's erachter via kabel.

Welke routers heb je?
Router is een Sitecom WLR-4004. Deze is DHCP ingesteld, en deelt IP adressen uit tussen 10.10.9.35 en 10.10.9.60.
Het accespoint is een TP Link TL-WA801N. Deze heeft IP adres 10.10.9.30. Mijn informatie klopte dus niet helemaal. Hij heeft een IP adres binnen de DHCP reeks van de router.
DHCP op het accespoint staat uit, en het accespoint heeft een statisch IP adres.

Als ik het dus goed begrepen heb plaats ik het accespoint buiten de DHCP reeks van de router, en geef ik het accespoint een ander SSID en ander wachtwoord?
redfoxert schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:05:
[...]

Daar gaat het fout. Je AP moet enkel WiFi regelen, verder niks. Laat DHCP centraal door de router plaatsvinden.
Zie bovenstaande reactie, dit lijkt goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Buffalo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:43:
[...]

Router is een Sitecom WLR-4004. Deze is DHCP ingesteld, en deelt IP adressen uit tussen 10.10.9.35 en 10.10.9.60.
Het accespoint is een TP Link TL-WA801N. Deze heeft IP adres 10.10.9.30. Mijn informatie klopte dus niet helemaal. Hij heeft een IP adres binnen de DHCP reeks van de router.
DHCP op het accespoint staat uit, en het accespoint heeft een statisch IP adres.

Als ik het dus goed begrepen heb plaats ik het accespoint buiten de DHCP reeks van de router, en geef ik het accespoint een ander SSID en ander wachtwoord?

[...]

Zie bovenstaande reactie, dit lijkt goed te zijn.
Je zou ook het AP (in theorie) een totaal ander IP kunnen geven, het gekozen IP-adres wordt enkel gebruikt om toegang te krijgen tot de webinterface. Je kan dit dan doen als extra (schijn) beveiliging.
Maar inderdaad heb je het goed ingesteld om te kiezen voor een adres buiten je DHCP-range.

Wat waarschijnlijk fout gaat is dat je de printer geen vast adres hebt gegeven. Gevolg is dat er bijvoorbeeld wordt gezocht naar .40, terwijl er nu een andere DHCP-lease is uitgeven bij het opnieuw verbinden. Dit zou niet mogen, maar stel eens voor de zekerheid een vast adres in. Welke printer heb je? Ik neem aan dat deze via WiFi is verbonden of via een UTP-kabel op de router?

Die SSID veranderen is zeker voor nu wat makkelijker met debuggen. Even voor de duidelijkheid: het AP werkt prima, behalve de printer op WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien een idee om 'gewoon' 2 ssid's te nemen ?
Ik heb woonkamer en zolder staan, mijn devices maken vanzelf contact met de voor hun sterkste AP.
Onze printer kan ALLEEN op woonkamer terecht, dus niet per ongeluk op een zwakker signaal van de zolder.

De telefoon / tablets maakt het niet uit, als ik mijn telefoon open op zolder dan komt die AP vanzelf tevoorschijn, en andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Staat niet toevallig cliënt isolation aan? Verder is het raadzaam om de dhcp server van de accespoint uit te zetten. In je netwerk wil de dhcp en dns etc door 1 apparaat geregeld hebben tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent.

Door het accespoint via een LAN poort aan een LAN poort van je router te koppelen hoeft je accespoint alleen wifi te doen. Zelfde ssid's is niet de oorzaak van je probleem. Zelf vind ik het erg handig. Geen geklooi met meerdere netwerken op je apparatuur configureren.

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
HollowGamer schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:09:
[...]

Je zou ook het AP (in theorie) een totaal ander IP kunnen geven, het gekozen IP-adres wordt enkel gebruikt om toegang te krijgen tot de webinterface. Je kan dit dan doen als extra (schijn) beveiliging.
Maar inderdaad heb je het goed ingesteld om te kiezen voor een adres buiten je DHCP-range.

Wat waarschijnlijk fout gaat is dat je de printer geen vast adres hebt gegeven. Gevolg is dat er bijvoorbeeld wordt gezocht naar .40, terwijl er nu een andere DHCP-lease is uitgeven bij het opnieuw verbinden. Dit zou niet mogen, maar stel eens voor de zekerheid een vast adres in. Welke printer heb je? Ik neem aan dat deze via WiFi is verbonden of via een UTP-kabel op de router?

Die SSID veranderen is zeker voor nu wat makkelijker met debuggen. Even voor de duidelijkheid: het AP werkt prima, behalve de printer op WiFi?
Ik heb nu weinig tijd om dingen te testen verder. Ik zal e.e.a. van het weekend eens testen.
Accespoint staat dus inderdaad buiten de DHCP reeks, dat schreef ik verkeerd is mijn laatste bericht hiervoor. .30 in natuurlijk buiten 35-60 :+
Ik zag nu wel dat de printer .173 heeft, terwijl ik die reeks niet eens heb ingesteld. Hier valt dus inderdaad nog wel wat aan te knutselen. Printer is Wifi.
Internet werkt voor de rest prima, maar ik weet wel dat wanneer ik met mijn telefoon beneden ben, en ik daarna naar boven ga, mijn telefoon nog op de router beneden de Wifi pakt.
FreshMaker schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 18:21:
Misschien een idee om 'gewoon' 2 ssid's te nemen ?
Ik heb woonkamer en zolder staan, mijn devices maken vanzelf contact met de voor hun sterkste AP.
Onze printer kan ALLEEN op woonkamer terecht, dus niet per ongeluk op een zwakker signaal van de zolder.

De telefoon / tablets maakt het niet uit, als ik mijn telefoon open op zolder dan komt die AP vanzelf tevoorschijn, en andersom
Ga ik uitproberen van het weekend.
TNijpjes schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:02:
Staat niet toevallig cliënt isolation aan? Verder is het raadzaam om de dhcp server van de accespoint uit te zetten. In je netwerk wil de dhcp en dns etc door 1 apparaat geregeld hebben tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent.

Door het accespoint via een LAN poort aan een LAN poort van je router te koppelen hoeft je accespoint alleen wifi te doen. Zelfde ssid's is niet de oorzaak van je probleem. Zelf vind ik het erg handig. Geen geklooi met meerdere netwerken op je apparatuur configureren.
Client isolation kan ik niet vinden in de router. DHCP van het accespoint stond al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Buffalo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:27:
[...]

Ik heb nu weinig tijd om dingen te testen verder. Ik zal e.e.a. van het weekend eens testen.
Accespoint staat dus inderdaad buiten de DHCP reeks, dat schreef ik verkeerd is mijn laatste bericht hiervoor. .30 in natuurlijk buiten 35-60 :+
Ik zag nu wel dat de printer .173 heeft, terwijl ik die reeks niet eens heb ingesteld. Hier valt dus inderdaad nog wel wat aan te knutselen. Printer is Wifi.
Internet werkt voor de rest prima, maar ik weet wel dat wanneer ik met mijn telefoon beneden ben, en ik daarna naar boven ga, mijn telefoon nog op de router beneden de Wifi pakt.

[...]

Ga ik uitproberen van het weekend.

[...]

Client isolation kan ik niet vinden in de router. DHCP van het accespoint stond al uit.
Mooi. :)
Die printer krijgt een DHCP-lease die op dat moment wordt aangeboden. Vaak heb je dan op je telefoon en PC's de printer gekoppeld aan dat nummer, al zouden ze dit tegenwoordig allemaal anders moeten oplossen. De beste methode is en blijft een Static IP geven aan de printer, en natuurlijk zorgen dat de WiFi-printer voldoende signaal heeft.

Je hebt je printer merk niet gezegd, let op dan je bij sommige weer even de wizard moet doorlopen en hem weer (even) aan de USB moet hangen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Ok, alles lijkt weer goed te werken.

Het is nu zo ingesteld:

Twee aparte SSID's. SSID_1 en SSID_2.

Sitecom router, SSID_1: IP 10.10.9.1, DCHP aan en deelt uit tussen .20 en .70.
TP Link accespoint, SSID_2: 10.10.9.100, DHCP uit, IP adres statisch ingesteld.

Brother printer heeft IP 10.10.9.21, ook statisch ingesteld, en is aangemeld op SSID_2.

De SSID's staan op een ander Wifi kanaal ingesteld en hebben een ander wachtwoord.

Het enige wat ik nog niet helemaal snap is wanneer bijvoorbeeld mijn Android telefoon overschakelt van het ene naar het andere SSID? Hoe zwak moet het het signaal zijn voordat er overgeschakelt wordt? Het zelfde geldt eigenlijk voor de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:15
Hoe is je printer gekoppeld? Met een TCP printerpoort (add printers, create port, standard tcp port en daar het ip adres invullen van de printer) of met de installatie software van Brother? Want ik geloof dat die ook van die wazige bonjour-achtige protocollen gebruikt om ook het scannen mogelijk te maken. (ik zeg wazig omdat ik er niet in gedoken heb maar weet nog van een paar jaar geleden dat het heel smerig kan. Toen moest ik 50 brother MFC's in een enterprise omgeving plaatsen.. drama)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 17:58

ongekend41

Division Brabant

Buffalo schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 17:21:

Sitecom router, SSID_1: IP 10.10.9.1, DCHP aan en deelt uit tussen .20 en .70.
(...)
Brother printer heeft IP 10.10.9.21, ook statisch ingesteld, en is aangemeld op SSID_2.
Waarom geef je de printer een vast IP binnen de DHCP reeks? Net als je AP (en andere statische adressen) "moet" deze buiten die reeks liggen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die printer zal gewoon een hostnaam hebben, ik zeg niet kloten met een vast ip en gewoon op hostnaam verbinden.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 14:08
Hier een probleem dat er een beetje op lijkt. Router op .1 AP1 op .2 en AP2 op .3 Ik krijg de wifiprinter (dynamisch ip) alleen op het netwerk als ik de wifi op de AP`s even uitzet. Als de printer verbonden is zet ik ze weer aan. Gaat meestal een paar dagen goed totdat de printer in slaap is gevallen :) Dan de wifi op de AP`s weer uitzetten, printer aanzetten, wachten totdat ie verbonden is en dan op de AP`s wifi weer aanzetten. Router en AP`s broadcasten zelfde SSID. Ik vind het niet zo`n probleem, maar als ik niet thuis ben en er moet geprint worden is het wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 15:44
Chiel schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:38:
Hier een probleem wat er een beetje op lijkt. Router op .1 AP1 op .2 en AP2 op .3 Ik krijg de wifiprinter (dynamisch ip) alleen op het netwerk als ik de wifi op de AP`s even uitzet. Als de printer verbonden is zet ik ze weer aan. Gaat meestal een paar dagen goed totdat de printer in slaap is gevallen :) Dan de wifi op de AP`s weer uitzetten, printer aanzetten, wachten totdat ie verbonden is en dan op de AP`s wifi weer aanzetten. Router en AP`s broadcasten zelfde SSID. Ik vind het niet zo`n probleem, maar als ik niet thuis ben en er moet geprint worden is het wel lastig.
Werk merk printer hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 14:08
nooberke schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:43:
[...]

Werk merk printer hebben we het over?
hp officejet pro 8600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 15:44
Mijn HP laserjet wil ook enkel verbinden als hij maar 1 wifi zender met dezelfde ssid ziet
Pagina: 1