Wifi signaal versterken van huis naar schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Graag jullie deskundigheid.

Mijn broer heeft een huis en een schuur met een klein kantoor. Hij heeft hier een klein bedrijfje. Voorheen deed hij al het papierwerk in huis maar het is de bedoeling dat dat naar de schuur gaat.
Het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/azyqjhx83cv.png

Hij woont helemaal achteraf. De dichtsbijzijnde buren wonen op 200m+ dus geen last van storingen van andere netwerken of wat dan ook.

In huis is een meterkast daar staat nu een oude modem, een fritzbox ( deze is al zeker 10 jaar oud maar werkt nog steeds). Provider is Xs4all.

Zoals op tekening wil hij op kantoor in de schuur wifi bereik hebben.
Van muur naar muur is ongeveer 25 meter.
Wat zou de beste optie zijn om dat voor elkaar te krijgen?
Een outdoor acces point tegen de kant van het huis plaatsen richting de schuur? Zoja welke.
Of zijn er tegenwoordig goede routers die heel ver signaal zenden?

Bekabelen is geen optie. Er kan niet even een kabel gelegd worden naar de schuur.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:51
T.E schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:44:
Een outdoor acces point tegen de kant van het huis plaatsen richting de schuur? Zoja welke.
Welke heb je zelf al gevonden? De usual supects komen namelijk in ieder vergelijkbaar topic naar voren.
Of zijn er tegenwoordig goede routers die heel ver signaal zenden?
Heb je het al gewoon eens geprobeerd met een willekeurig omnidirectionele router/access point? De afstand zal het probleem niet zijn. Muren en obstakels mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 19:11
Zoals hierboven al genoemd, 25 meter met een paar goede antennes en geen buren in de buurt :) moet echt makkelijk te doen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-04 18:19
Ik zou ten eerste gewoon XS4ALL (klantenservice) bellen dat je graag het nieuwe modem wilt ontvangen. Daar zullen ze absoluut niet moeilijk over doen.
Ten tweede een kabel trekken richting de schuur? Als dat geen optie is, een kabel trekken richting buitenkant huis en bijvoorbeeld de 1750e aanschaffen en bij voorkeur gebruiken als AP. Als een kabel trekken niet werkt, kan je hem ook als repeater gebruiken.

De 1750e is echt een top dingetje, zie ook de review van Foritain

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door GroeneThee op 01-02-2016 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waarom is een kabel trekken geen optie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:11
Homeplug? Als de stroom van de schuur vanuit het huis komt misschien een optie. Afstand zou te doen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Chriztiaan schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:53:
Homeplug? Als de stroom van de schuur vanuit het huis komt misschien een optie. Afstand zou te doen moeten zijn.
Voor een kantoor/bedrijfsomgeving raad ik homeplug af, dit i.v.m. de stabiliteit en (wegvallende verbinding)problemen.

Gewoon een kabel trekken via een PVC-buis, en een AP in de schuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
HollowGamer schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:48:
Waarom is een kabel trekken geen optie? :)
Er is geen pvc buis richting huis. Ook geen optie die er een naartoe te leggen aangezien alles bestraat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-04 14:19
Straat opengooien.Pijp met utp kabel erin leggen (ongeveer 20 cm diepte minimaal) en straat weer dichtgooien.Misschien een dagje werk,maar scheelt een hoop storingen en snelheidsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Klopt. Geen gezeik, en simpel en goedkoop te realiseren. Zorg dan dat als je een UTP kabel in de buis trekt, ook meteen een extra trekkoord meeneemt. Gewoon voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 20:21
je kan evt. ook (en zal je allicht iets meer €€€ kosten) ervoor kunnen kiezen om een glasvezel kabeltje tussen woning en schuur te trekken.
Dit omdat je dan sowieso een galvanische scheiding hebt aangezien je zegt dat je broer achteraf woont en veel open ruimte heeft, en met een utp kabel heb je 1 grote bliksem-antenne in de grond liggen als je deze maar 20 cm de grond in werkt.
Het makkelijkst is een prefab glasvezel kabeltje en 2 media convertors en deze glasvezelkabel even door een buisje.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:43
Denk ook aan de buitenkant van die schuur. Als dat damwandplaten zijn heb je een mooie kooi van faradai, daar komt je wifi niet doorheen.

Ik zou zelf denk ik een point-to-point verbinding met directionele accesspoints voorstellen. Kost wel wat maar dat werkt gewoon fatsoenlijk. Kies iets fatsoenlijks wat buiten kan hangen en hang 1 AP aan buitenkant huis en 1 AP aan buitenkant schuur. Dan kun je vanuit dat accesspoint op de schuur weer een signaal op UTP oppikken en daar bijvoorbeeld een switch achter hangen. Als er dus ooit een printer of een extra computer bij zou komen ben je meteen goed voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:07
Je zou het eens kunnen proberen met een Poweline setje met ingebouwd wifi ap, neem aan dat er gewoon netspanning aanwezig is in de schuur vanuit het woonhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-03 12:00
Inderdaad Powerline kan prima, zeker als er een (stroom) kabel loopt vanuit de schuur rechtstreeks naar de meterkast. Voor het aller beste resultaat installeer je in deze kabel 1 stopcontact in de meterkast waar je dan de powerline adapter in steekt. in de schuur plaats je dan de andere powerline adaper (eventueel met ingebouwde WiFi module).

Anders zou je een wifi router (eventueel met buiten antenne) kunnen plaatsen die zo veel mogelijk recht tegenover het kantoor zit. Dat zou waarschijnlijk voldoende zijn gezien het buiten gebied is met weinig storing. Mocht dat niet werken dan kun je de draadloze point to point oplossingen gebruiken die al aangehaald zijn in dit topic (maar die kosten iets meer om aan te schaffen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 15:56
Powerline raad ik niet aan. Dat is een instabiel iets, en leuk als je niets anders kunt. Wat vandaag perfect werkt, kan morgen al ellende geven (iemand plugt ergens een brak apparaat in huis en je netwerk gaat onderuit)

Er zijn voorbeelden genoeg van brakke adapters, kerstverlichting of andere apparatuur die compleet random het powerline beinvloeden.

Doe je toch powerline? Prima. Maar bedenk wel: Als het werkt is het leuk, maar verwacht geen stabiliteit en kijk niet raar op als je af en toe vage issues hebt.

Kabel is de beste oplossing, maar ja, TS geeft duidelijk aan dat dat geen optie is. Dan blijft over: Iets bestaands gebruiken of draadloos.
Als kabel toch een optie zou zijn dan haalt Annuk een goed punt aan: Gebruik glas. Bespaart je een hoop ellende met bliksem, inductie enz. En 1Gbit glas kost geen drol meer, voor <100 eur ben je klaar.

Bestaands gebruiken: Als er coax ligt: Gebruik een Moca setje. Ligt er wel een (oude) telefoonkabel oid: Gebruik een DSL-achtig iets als bv een Devolo 500 AVPro Uni.

Wifi? Kan oo kprima, en hoeft niet perse duur te zijn. Een simpele Ubiquiti Nanostation Loco of een Mikrotik SXT oid geeft je meer dan voldoende om een stabiele link te maken. Gebruik wel de 5Ghz...

Afhankelijk van het type kun je dan rustig 200-400Mbit halen, en stabiel. Kun je ook nog een NASje gebruiken (en bv je backups in de schuur of andersom). Als het puur om internet gaat voldoet een simpel setje natuurlijk al, dan is alles al voldoende kwa througput.

In alle gevallen: Ga geen wifi versterken. Leg een kabel tussen modem en de zender.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 07-02-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 07 februari 2016 @ 12:49:
Als kabel toch een optie zou zijn dan haalt Annuk een goed punt aan: Gebruik glas. Bespaart je een hoop ellende met bliksem, inductie enz. En 1Gbit glas kost geen drol meer, voor <100 eur ben je klaar.
Glas is een optie, maar bedenk je ook dat je switch met glas of converter naar UTP moet kopen.
Bedenk je dan dat een simpele CAT6/5e kabel niks kost en er opties zijn om te beveiligen tegen bliksem.

Ik weet niet wat het goedkoopste is, maar een UTP + simpele switch + bliksembescherming + PVC en simpele AP (of router in AP-mode) op kantoor lijkt mij het meest eenvoudig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 961565

Goedemiddag,
Ik ben me bewust dat ik reageer op een heel oud bericht, echter zit met hetzelfde probleem en ben eigenlijk benieuwd hoe eea is opgelost ??!!

heb dus ook een kantoor gemaakt in schuur (ca. 100 mtr hemelsbreed) en wil daar wifi hebben, heb een versterker geprobeerd (tp-;ink av500) maar deze is niet krachtig genoeg, weet niet goed hoe ik dit kan oplossen.

Kabel leggen van huis uit naar schuur is geen optie, helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 17:16
Anoniem: 961565 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:15:
Goedemiddag,
Ik ben me bewust dat ik reageer op een heel oud bericht, echter zit met hetzelfde probleem en ben eigenlijk benieuwd hoe eea is opgelost ??!!

heb dus ook een kantoor gemaakt in schuur (ca. 100 mtr hemelsbreed) en wil daar wifi hebben, heb een versterker geprobeerd (tp-;ink av500) maar deze is niet krachtig genoeg, weet niet goed hoe ik dit kan oplossen.

Kabel leggen van huis uit naar schuur is geen optie, helaas
Misschien Kun je beter even een eigen topic starten. Geef dan ook even aan hoe de situatie is d.m.v. Een schets.

Je verschil met de situatie van TS is sowieso al de afstand. Heb je verder, net als bij TS min of meer een Line of Sight?

Waarom is een kabel geen optie?
Is de afstand te lang voor UTP?( >100mbit) -> glas kan wel verder.
Is het fysiek echter onmogelijk om de kabel te realiseren? Dan kun je met line of sight een wireless bridge(point to point) opzetten.

Blijf aub weg bij powerline. Ik gok dat je geen Coax hebt liggen dus MoCa valt dan ook al af. Ook repeaters(zoals je nu hebt) zijn een slecht idee. Waarom? Kijk even rond, er zijn genoeg topics waar, onder andere door Dion, uitgelegd wordt wat de (niet te onderschatten) nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Stel eerst je "eisen" vast. Wil je "gewoon verbinding", of moet deze 100% gegarandeerd 1 Gbit zijn? Of is bv. 80 - 100 Mbps ook al voldoende?

Als het een kantoor betreft, en je hebt een eigen (file) server, dan is het natuurlijk slim, om deze server in de schuur te plaatsen. En alleen de lange kabel naar het internet gebruiken. Meestal is DAT de bottlenek. En is het ECHT een probleem, als je upload of download van het net rond die 80 - 100 Mbps is, of heb jij een 500 Mbps glas naar buiten, en wilt PER SE!!!! die 500 Mbit ook op kantoor hebben?

Menig kantoor met 80 man, zit op een symmetrische 80 Mbps glas (1:1 overboeking), en met 100 Mbps switches van Cisco. Werkt als een trein. Wij (medewerkers) merkten het niet eens. Pas toen de systeem beheerder een keer uitlegde dat wij "maar" 80 Mbps voor 80 man hebben.....

Dus nogmaals: wat zijn je eisen voor dat kantoor. Wees reëel. (Ga je op kantoor films downloaden met 400 Mbps snelheid, of ben je aan het werk)?
Pagina: 1