Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag heb ik last van knipperende strepen op het scherm van mijn laptop, een ASUS N56-VV:

pricewatch: Asus N56VV-S4069H

Verder is de laptop voorzien van een SSD:

pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

En dit geheugen:

pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10

Met een Windows 10 installatie.

Het probleem is ontstaan nadat ik een aantal keer een Adobe CC programma probeerde te openen die kort na het openen een BSOD gaf met een foutmelding: Kernel security check failure. Na de eerste keer waren de strepen er nog niet maar na de tweede keer wel. Of het hier überhaupt iets mee te maken heeft weet ik niet maar ik denk dat het zinvol is dit te melden.

Een aantal afbeeldingen van de strepen:

strepen1

strepen2

Ik heb reeds geprobeerd de drivers van de grafische kaart te updaten, echter gaf dit geen resultaat. Ook heb ik geprobeerd de beeldscherminstellingen te wijzigen, van 60 naar 40 Hz en weer terug, een lagere resolutie en weer terug en toen ineens was het weg. Totdat ik de laptop later op de dag weer opstartte en de strepen weer aanwezig waren. Nogmaals hetzelfde trucje geprobeerd maar dit keer gaat het niet meer weg.

De strepen zijn niet permanent maar knipperen de hele tijd. Tenzijn ik bijvoorbeeld op een internetpagina zit en de laptop verder niet aanraak/gebruik, dan zijn de strepen weg. Zodra ik begin te typen of te scrollen begint het weer te knipperen. Ook als je bijvoorbeeld Spotify aan hebt staan knipperen de strepen de gehele tijd.

Tevens heb ik geprobeerd het probleem op internet op te zoeken maar kon helaas geen vergelijkbare resultaten vinden, misschien zoek ik op de verkeerde termen.

Hopelijk heeft er iemand een idee wat hier aan de hand is. :)

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-02-2016 19:16)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

Nemesizz

Untouchable

Als de strepen op een extern scherm ook te zien zijn is er helaas wel wat mis met de videokaart zelf.

Als het de kabel naar het scherm zou zijn, zouden de strepen niet te zien zijn met een extern scherm namelijk.

Ik kan niet helemaal achterhalen of je videokaart (de GeForce) eigen geheugen heeft of shared (en dus een deel van je RAM afsnoept). Als het shared geheugen is, kunnen zulke 'artefacts' ook veroorzaakt worden door defect RAM geheugen.

Misschien is Memtest86+ even een nachtje laten draaien een idee om te kijken of het RAM nog goed is (tenzij je errors tegenkomt, dan hoef je niet Memtest de hele nacht door te laten gaan want dan heb je de boosdoener al te pakken waarschijnlijk).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kun je eens kijken hoe warm de videokaart word? (zijn vaak wel meerdere programma's voor, zoals HWMonitor of iets dergelijks).

En heb je die strepen ook op een extern scherm (monitor/TV)?

Als het op een extern scherm niet te zien is kan er wat mis zijn met de kabel naar het scherm (kabelbreukjes wil vaak voorkomen) of het scherm zelf heeft een probleem.

Zelf zit ik toch een beetje te denken richting oververhitting.
Wat vaak gebeurt bij laptops is dat de fabrikant er een te dikke klodder (goedkope prut) koelpasta ertussen smeert en dat het dan na een tijdje uitdroogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist geprobeerd met GPU-Z, deze geeft idle een temperatuur van ongeveer 36/37 graden. Tijdens het kijken van een 4K video op YouTube schiet de temperatuur naar 47/48 graden, niets bijzonders lijkt mij?

Tevens heb ik een extern scherm aangesloten op de VGA poort en de knipperende strepen zijn ook op dit scherm zichtbaar.

Ik ben dus wel benieuwd of het dan inderdaad aan de kabel zou kunnen liggen, is dit makkelijk om zelf te checken?

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Als de strepen op een extern scherm ook te zien zijn is er helaas wel wat mis met de videokaart zelf.

Als het de kabel naar het scherm zou zijn, zouden de strepen niet te zien zijn met een extern scherm namelijk.

Ik kan niet helemaal achterhalen of je videokaart (de GeForce) eigen geheugen heeft of shared (en dus een deel van je RAM afsnoept). Als het shared geheugen is, kunnen zulke 'artefacts' ook veroorzaakt worden door defect RAM geheugen.

Misschien is Memtest86+ even een nachtje laten draaien een idee om te kijken of het RAM nog goed is (tenzij je errors tegenkomt, dan hoef je niet Memtest de hele nacht door te laten gaan want dan heb je de boosdoener al te pakken waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je input!

Wat ik zojuist heb gedaan is het terugdraaien van de driver-update van de nvidia gpu, mede omdat dit elders als oplossing werd aangedragen voor de problemen met de Adobe CC programma's.

Nadat ik dit heb gedaan en de laptop opnieuw opgestart had was het probleem ineens weg, geen strepen meer maar keurig netjes zoals het hoort. Dat een dergelijk probleem als dit voor kan komen door een driver heb ik nog nooit gezien, het leek me eerder op een hardware matig defect / probleem.

Maargoed, het werkt weer. Ik blijf het natuurlijk even goed in de gaten houden maar wil je in ieder geval enorm bedanken voor je hulp!