Elektra - is dit serieel of parallel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:59

Whaam

Meer beter

Topicstarter
In het huis dat ik een tijdje terug gekocht heb steken boven de spiegel in de badkamer draadjes uit de muur, om lampen mee aan te sluiten. Probleem is: ik snap de draadjes niet :D

Er zijn twee aansluitingen, maar er is maar één lichtknop. Er komt bij de linker lamp (dichtst bij de schakelaar) een blauw en bruin draadje uit die beide in kroonsteentjes gaan. Daarnaast nog een blauw draadje dat enkel al gestript is. Bij de rechter lamp zijn er ook blauw en bruin in kroonsteentjes, en is er een bruin draadje extra.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zOnBL5s.png

Ik word van elektra-schema's in Google niet wijzer, zowel parallel als serieel hebben geen twee blauwe of bruine draden op één aansluitpunt? Kan ik hier twee losse armaturen opzetten (en waartoe dienen dan den "exrta draden"?) of indiceren de losse bruine en blauwe draad één enkel armatuur? En kan ik een metalen armatuur gebruiken als ik geen aardedraad heb?

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Alle reacties

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij past dit beter in Elektronica. AZ -> EL

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:55
Bruin en blauw zijn de normale kleuren voor fase en nul, een geschakelde draad is normaal gesproken zwart. Oftewel, de kans dat er geknutseld is, is behoorlijk groot. Er is ook weinig nut voor twee nuldraden, 1 is dus misschien misbruikt voor iets anders. Ik zou het doormeten.

Met een gewoon spanningszoekertje, bij welke draden licht je lampje op?

Je kan er trouwens sowieso vanuit gaan dat er niets in serie is geschakeld, dat komt eigenlijk nooit voor in huisinstallaties, behalve met schakelaars en beveiliging natuurlijk.

Trouwens, uit de EL faq:
Topics over installatietechniek (zoals stoppenkasten en aardlekschakelaars) horen niet thuis in EL. Daarvoor kan je bijvoorbeeld terecht in Stuffis Generalis.
Het topic stond dus goed :P

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 01-02-2016 18:19 ]

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

...en vooral spanning eraf. Je hebt zo geen enkel idee wat je vastpakt.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
marcop23 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:18:
Bruin en blauw zijn de normale kleuren voor fase en nul, een geschakelde draad is normaal gesproken zwart. Oftewel, de kans dat er geknutseld is, is behoorlijk groot. Er is ook weinig nut voor twee nuldraden, 1 is dus misschien misbruikt voor iets anders. Ik zou het doormeten.

Met een gewoon spanningszoekertje, bij welke draden licht je lampje op?

Je kan er trouwens sowieso vanuit gaan dat er niets in serie is geschakeld, dat komt eigenlijk nooit voor in huisinstallaties, behalve met schakelaars en beveiliging natuurlijk.

Trouwens, uit de EL faq:

[...]

Het topic stond dus goed :P
Ja, met elektronica heeft het ook niets te maken, maar het beleid is nou eenmaal zo om dit daaronder te scharen. Dus oké, een boel mensen noemen tegenwoordig toch alles op dit gebied elektronica en weten dit verschil niet.

Dat de kleuren van draden in de voorschriften staan is niet bepaald voor de flauwe kul. Met het volgen van die richtlijnen kan er gewoon nooit een misverstand ontstaan. Alleen als de een of andere prutser niet gehinderd door enig inzicht maar wat aan rotzooit, daar lijkt dit sterk op, dan moet er even gepuzzeld worden.
Niet zo heel moeilijk, ik heb nog wel erger geknoei gezien. Alleen dat advies met een spanningszoeker, met zo'n ding moet je wel bewust zijn dat dit je niet in alle gevallen een goed beeld geeft, het kan wel, maar met fel of minder fel oplichten van het neonbuisje kan het soms tot verkeerde conclusies leiden. Vooral voor iemand die een vraag als deze stelt. Dat verraadt gewoon niet veel technische kennis. Geen schande overigens.

Beter is het om gewoon uit te proberen. Sluit op beide punten tijdelijk een lampje aan en kijk wat er gebeurt. Grote kans dat beide lampjes aan en uit gaan met de schakelaar. Sluit ook een lampje aan op die beide andere draden. Ik kan me vergissen, maar ik heb zo'n gevoel dat op de andere bruine en blauwe draad constant spanning staat (scheerstopcontact?). Kortom, gewoon doen, je maakt er totaal niets kapot mee.
En als antwoord op die ene vraag, als ik gelijk krijg, zitten die punten gewoon parallel.
Tenslotte, neem dat advies van spanning er af als je er aan werkt ter harte.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meten met een spanningsmeter ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-11 15:00

SA007

Moderator Tweaking
Na overleg met naitsoezn weer een tikje terug naar AZ.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zo aan je tekening te zien, denk ik dat de vorige bewoner alleen de twee draden gebruikt heeft waar geen kroonsteentje op zit. Misschien zat er zwarte tape om de bruine draad, om hem daarmee als schakeldraad te markeren?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Ik word in het geheel - zoals al door meerdere mensen geconstateerd - niet gehinderd door enige kennis op dit gebied ;)
marcop23 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:18:
Oftewel, de kans dat er geknutseld is, is behoorlijk groot. Er is ook weinig nut voor twee nuldraden, 1 is dus misschien misbruikt voor iets anders. Ik zou het doormeten.
Waren we al bang voor... Er zijn nog wel meer "opvallende" keuzes gemaakt, niet eens alleen wat elektra betreft.
Daar twijfelde ik dus aan inderdaad. Dank!
Techneut schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:03:
Beter is het om gewoon uit te proberen. Sluit op beide punten tijdelijk een lampje aan en kijk wat er gebeurt. Grote kans dat beide lampjes aan en uit gaan met de schakelaar. Sluit ook een lampje aan op die beide andere draden. Ik kan me vergissen, maar ik heb zo'n gevoel dat op de andere bruine en blauwe draad constant spanning staat (scheerstopcontact?). Kortom, gewoon doen, je maakt er totaal niets kapot mee.
En als antwoord op die ene vraag, als ik gelijk krijg, zitten die punten gewoon parallel.
Tenslotte, neem dat advies van spanning er af als je er aan werkt ter harte.
Dit vind ik een goeie, ga ik doen. Dank je!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
aawe mwan schreef op maandag 01 februari 2016 @ 20:07:
Zo aan je tekening te zien, denk ik dat de vorige bewoner alleen de twee draden gebruikt heeft waar geen kroonsteentje op zit. Misschien zat er zwarte tape om de bruine draad, om hem daarmee als schakeldraad te markeren?
Juist die zonder kroonsteentjes? Dan wordt het een enkele armatuur, toch? Op geen van de draden zitten sporen van tape.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

In de badkamer zit neem ik aan ook nog een lamp aan het plafond? Zo ja, dan is de enige lichtschakelaar waarschijnlijk daarvan.

Ik vermoed dat de aansluitingen aan de wand gewoon niet geschakeld zijn en er gewoon altijd 230V op staat. Waarschijnlijk hebben er lampjes gehangen met een elk een eigen schakelaar (trekkoord o.i.d.)

De reden waarom er bij de 1 een blauwe draad over is en bij de andere een bruine draad weet ik niet. Misschien dat daartussen een lichtbalk heeft gezeten, maar dan nog zouden die twee draadjes uit de zelfde lasdoos moeten komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Onbekend schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:42:
In de badkamer zit neem ik aan ook nog een lamp aan het plafond? Zo ja, dan is de enige lichtschakelaar waarschijnlijk daarvan.

Ik vermoed dat de aansluitingen aan de wand gewoon niet geschakeld zijn en er gewoon altijd 230V op staat. Waarschijnlijk hebben er lampjes gehangen met een elk een eigen schakelaar (trekkoord o.i.d.)

De reden waarom er bij de 1 een blauwe draad over is en bij de andere een bruine draad weet ik niet. Misschien dat daartussen een lichtbalk heeft gezeten, maar dan nog zouden die twee draadjes uit de zelfde lasdoos moeten komen.
Nee, deze aansluitingen hebben een eigen schakelaar, we hebben ze tijdens de bezichtiging ook getest namelijk. Maar wat voor lamp(en) erop zat(en) weten we niet meer, en is op de foto's niet te zien.

Pagina: 1