Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 731351

Topicstarter
In mijn studentenkamer heb ik op dit moment een kabel van mijn laptop lopen naar een ethernetpoort (provider is KennisGlas) in de muur zodat ik kan internetten. Nu wil ik graag van deze ethernetpoort een draadloos netwerk maken.

Ik heb een Sitecom Access Point N 300 aangeschaft. De accesspoint is verbonden met de ethernetpoort, zit in het stopconact en alle lampjes branden. Vervolgens heb ik op mijn laptop de wifi ingeshakeld en de connection gekozen die bij de accesspoint hoort. Ik heb het wachtwoord dat bij het accesspoint zat ingevoerd. Vervolgens, als ik mijn muis boven het wifi teken houd, staat er: verbonden, beveiligd en onbekend netwerk,geen internettoegang. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik het volgende IP adres invoeren in een browser: http://sitecom.AP . Bij welke browser ik dit ook probeer, ik krijg de melding dat ik geen internet heb.

Hoe krijg ik draadloos internet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een laptop met windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op mijn telefoon werkt het ook niet.
Als ik een ethernetkabel direct van de poort in de muur in mijn laptop steek, werkt internet wel.

Ik ben een beetje een dummie op dit gebied...
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
Beste iris,

even een paar dingen uitsluiten,

Is het je eigen prive verbinding of word deze gedeelt met meerdere mensen?

Als het je eigen verbinding is, raadt ik je aan het AP van sitecom terug te brengen naar de winkel en een draadloze router te kopen.

Er mist een stukje software in het AP waardoor je geen verbinding kunt maken, een draadloze router heeft deze logica al aan boord.

Even een persoonlijke note: als je het AP gaat inleveren, kijk dan vooral eens naar merken als Asus, Tplink, cisco... Deze apparaten zijn over het algemeen wat duurder dan je sitecom, maar ook een stuk stabieler (ik ben geen fan van sitecom laat ik het zo zeggen)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:18
Anoniem: 731351 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:33:
Vervolgens, als ik mijn muis boven het wifi teken houd, staat er: verbonden, beveiligd en onbekend netwerk,geen internettoegang. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik het volgende IP adres invoeren in een browser: http://sitecom.AP . Bij welke browser ik dit ook probeer, ik krijg de melding dat ik geen internet heb.
Check deze reactie van Sitecom: Anoniem: 635341 in "Enkel internet op één MacBook"

Maar zie hieronder. Ik ben bang dat er meer loos is.
Als ik een ethernetkabel direct van de poort in de muur in mijn laptop steek, werkt internet wel.
Krijg je dan een IP-adres dat begint met 192.168, 10. of 172.[16-33], of iets anders?

Het daadwerkelijke adres mag je achterwege laten

Dit kun je nagaan bij de adapterinstellingen, of met ipconfig /all.

Deelt je internetprovider slechts 1 IP-adres uit, of ondersteunt men ook expliciet meerdere apparaten?

Het is niet ongebruikelijk dat je in zulke situaties slechts 1 IP-adres krijgt toegewezen (anders had je nu wel internet gehad, ook al kun je de configuatiepagina van het access point niet bereiken). In dat geval kun je het beste terug naar de winkel om een router te kopen, zoals shure-fan al suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-04 11:12
shure-fan schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:43:
Beste iris,

even een paar dingen uitsluiten,

Is het je eigen prive verbinding of word deze gedeelt met meerdere mensen?

Als het je eigen verbinding is, raadt ik je aan het AP van sitecom terug te brengen naar de winkel en een draadloze router te kopen.

Er mist een stukje software in het AP waardoor je geen verbinding kunt maken, een draadloze router heeft deze logica al aan boord.

Even een persoonlijke note: als je het AP gaat inleveren, kijk dan vooral eens naar merken als Asus, Tplink, cisco... Deze apparaten zijn over het algemeen wat duurder dan je sitecom, maar ook een stuk stabieler (ik ben geen fan van sitecom laat ik het zo zeggen)
Huh, waarom zou je dan juist een router willen? Volgensmij wil je juist op je eigen verbinding een extra AP als je wifi dekking wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
RobinF schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:06:
[...]

Huh, waarom zou je dan juist een router willen?
Omdat die dus ontbreekt.... Wat ik lees van de topicstarter is dat er een enkele kabel vanaf de muur (binnenkomende aansluiting) rechtstreeks in haar laptop prima werkt ( en terecht, want de laptop heeft de software aanboord om hiermee om te kunnen gaan)

Een AP is niks anders dan een kastje dat bekabeld omzet naar draadloos, maar mist dus de software (WAN dhcp client, nat, dhcp server LAN). En laat een router deze software nou standaard aan boord hebben en gemaakt zijn voor haar doeleinden. (Oftewel zonder veel poespas draadloos kunnen internetten op zowel laptop als telefoon)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:18
RobinF schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:06:
Huh, waarom zou je dan juist een router willen? Volgensmij wil je juist op je eigen verbinding een extra AP als je wifi dekking wilt
Niet als je nog geen router hebt en dus direct een (en waarschijnlijk niet meer dan 1) globaal routeerbaar IP uit de muur krijgt.

Dat lijkt hier vooralsnog de enige logische reden waarom het AP niet 'werkt' - de achterliggende DHCP-server zal de enige lease aan het AP zelf hebben verleend. Bijkomend heb je dan een AP dat bedoeld is om in een LAN te functioneren aan het internet geknoopt. Niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635341

De website http://sitecom.ap opent zoals aangegeven inderdaad alleen wanneer de access point verbonden is met een (modem)router. De access point dient namelijk eerst een IP-adres te ontvangen van de DHCP server van de router, het domein sitecom.ap wordt vervolgens aan dat IP-adres gekoppeld. Zover mij bekend wordt er bij KennisGlas standaard geen router geleverd (dus is er slechts 1 IP-adres beschikbaar), maar dit kan eventueel bekeken worden met bovenstaande tips. Als je hier niet bekend mee bent, kijk dan voor stappen bij gebruik van Windows Vista/7 op deze link. Bij Windows 8/10 kan bij stap 1 met de rechtmuisknop op de Windows-toets geklikt worden en voor Netwerkverbindingen gekozen worden, de rest van de stappen zijn hetzelfde. Voor Mac OS kunnen deze instructies helpen. Is het vermoeden van shure-fan en Thralas bevestigd, dan kan het beste even contact opgenomen worden met de winkel om de access point te ruilen voor een router.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 635341 op 03-02-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 07:58
Uit de handleiding van KennisGlas haal ik onderstaand citaat:
Afhankelijk van de provider kan wel met bijv. een router binnen de eigen woning wel meerdere computers aangesloten
worden. Informeer hierover dus bij de betreffende of beoogde provider.
Hoewel de rest van de handleiding erg vaag doet, kan ik er wel uit opmaken dat je een eigen, globaal IP adres hebt, en het gebouw niet achter NAT zit. Dit betekent dus inderdaad dat je een router nodig hebt i.p.v. een accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 731351

Topicstarter
Allemaal hartstikke bedankt voor de hulp zo ver! Ik zal het met een router proberen en dan laat ik wel even weten of dat werkt!
Pagina: 1