Toon posts:

Vaag verhaal myinternetsecurity

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit nou bij het virus gedeelte hoort of bij de algemene chat.

Heb hier een laptop van een kennis staan, die wel met een heel raar verhaal kwam.

Hij kreeg in zijn beeldscherm te zien dat er zoveel fouten waren in zijn computer en wel geteld 492 werd er aangegeven. (Dit soort shit zooi ken ik uiteraard wel). Er stond een telefoonnummer bij wat hij moest bellen om de problemen op te lossen.

Hij had dit met zijn domme kop gedaan helaas. Hij moest eerst (ruim 400 euro betalen) dan konden ze het probleem wel voor hem oplossen. Dit was tevens een contract voor 2 jaar dat ze de problemen met zijn computer wel zouden oplossen. Hij heeft dit met zijn domme kop netjes betaald via IDEAL. Hij heeft ze volledig toegang gegeven tot zijn computer.

Bij terugkomst was die foutmeldingen allemaal weer verdwenen. Maar ja hij is wel ruim 400 euro armer.

Nu belde hij mij op en legde dit probleem voor, hij begon nu eindelijk een beetje helder te denken wat ben ik dom bezig geweest, maar ja helaas te laat dus. Er stond nu wel het antivirus programma My Internet Security op.

Ik de laptop mee genomen en ga deze in zijn geheel opnieuw installeren. Dit soort zaken vertrouw ik voor geen meter.

Nu mijn vraag voor hem, heeft het zin om tegen dit soort bedrijven achteraf te procederen (via rechtsbijstandsverzekering) om het geld terug te vragen of is het domme pech en zeer harde les voor hem geweest ?

Lijkt me dat aangifte doen ook geen zin heeft omdat hij het met zijn volle verstand zelf over gemaakt heeft.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als dit bedrijf zich in Nederland bevind misschien wel, is het daarbuiten krijg je nooit wat voor elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je heel snelle reactie. Het is een Nederlands nummer wat belde in ieder geval, taal was ook volledig zuiver Nederlands zei hij. Maar of het echt in Nederland gevestigd is weet ik niet. Zie hem morgen weer zal ik eventjes vragen naar de afschrijving van betaling op welke naam die staat. Dan kunnen we ook daar naar googlen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:50
Als het een legitiem bedrijf is (met hooguit wat opdringerige/misleidende verkooptactieken), dan heb je hoogstwaarschijnlijk wel retourrecht (2 weken als ze dat duidelijk gemeld hebben, veel langer als ze dat niet hebben gemeld). En je zou sowieso je rechtsbijstand kunnen benaderen voor advies, ze hebben vast eerder met dat bijltje gehakt.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Retourrecht geldt niet op services.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• anboni
Snake schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:38:
Retourrecht geldt niet op services.
Daar schrijft Arnoud toch iets anders over:
Het recht van retournering van online aankopen geldt ook bij diensten,
(bron)

Verwijderd

Topicstarter
Een bedrijf wat dit soort praktijken uitvoert lijkt mij zo wie zo niet legitiem.

Eerst dus via Mallware zogenaamde fouten melden bij gebruiker, en dan nog een telefoonnummer melden en dan al gelijk praten over die forse betaling voordat er verder geholpen wordt.

In mijn ogen is dit geen legitieme manier van werken.

• anboni
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:43:
Een bedrijf wat dit soort praktijken uitvoert lijkt mij zo wie zo niet legitiem.

Eerst dus via Mallware zogenaamde fouten melden bij gebruiker, en dan nog een telefoonnummer melden en dan al gelijk praten over die forse betaling voordat er verder geholpen wordt.

In mijn ogen is dit geen legitieme manier van werken.
Maar als ze blijkbaar ideal betaling accepteren, moet er toch iets van een bedrijf achter zitten, zou je verwachten. Desnoods ga je daar achteraan.

Verwijderd

Topicstarter
anboni schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:42:
[...]

Daar schrijft Arnoud toch iets anders over:

[...]
(bron)
Dit gaat hem weer wat hoop geven. Morgen gaan we samen ook contact opnemen met zijn rechtsbijstandverzekering. Maar wilde eerst hier al graag informatie over hebben omdat hier ook zeer veel kennis zit.

Verwijderd

Topicstarter
anboni schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:44:
[...]

Maar als ze blijkbaar ideal betaling accepteren, moet er toch iets van een bedrijf achter zitten, zou je verwachten. Desnoods ga je daar achteraan.
ideal krijg je in principe als je een KVK nummer hebt en die kan Jan alleman zo aanvragen. Hij durft en terecht nu nog niet bij zijn internet bankieren te kijken hoe het bedrijf heet, welk banknummer ze gebruiken of het wel in Nederland is enz. Dat gaan we morgen doen op een schone pc. Hij heeft van zijn bank (op hun advies) ook al nieuwe inlog gegevens gekregen van mijn ING.

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Ik neem aan dat de gegevens uit de Ideal betaling al door google gehaald zijn.
Zo niet dan zou ik allereerst de gegevens uit de Ideal betaling veiligstellen/opschrijven.
Check deze gegevens dan meteen even op mijnpolitie.nl, misschien is het (al) een bekende.

[ Voor 16% gewijzigd door LocK_Out op 07-02-2016 11:18 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:09

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:44

Onbekend

...

Ik vraag mij ten eerste af of er wat mee wordt gedaan.
Daarnaast hebben ze je toch voor 400 euro een dienst geleverd? Je bent namelijk van die meldingen af en daar hebben zij voor gezorgd. ;)
Natuurlijk is 400 vrij veel, maar volgens mij wordt dit niet onder oplichting verstaan.

Al met al is het een goede leerschool geweest. ;) Dit is het zelfde als iemand zomaar bij je aanbelt met de melding dat hij jouw auto even komt controleren voor 400 euro. En het maakt dan niet uit als hij alleen de toeter test.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:25:
Ik vraag mij ten eerste af of er wat mee wordt gedaan.
...
Ze lossen fouten op die ze zelf hebben veroorzaakt en wat geen echte fouten zijn. Als dat geen oplichting is weet ik niet. Om even bij de auto te blijven. Als de auto eerst gesloopt word en dat je daarna 400 euro mag betalen om het te repareren klopt het verhaal.
Pagina: 1