Western Digital externe hdd verschijnt niet in Deze Computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277001

Topicstarter
Hallo tweakers,

De externe hdd van mijn vriendin (een WDBUZG0010BBK-05) is gisteravond ermee opgehouden. De schijf verschijnt niet meer in Deze Computer. Als ik in diskmgmnt kijk, kan ik de partitie ook niet zien (ik weet 99% zeker dat er maar 1 opstaat). In diskmgmnt is alle ruimte unallocated en is hij "niet geïnitialiseerd". Initialiseren met MBR levert niks op, diskmgmnt bevriest en doet verder niks meer. Het device verschijnt wel in de device manager (op de usb hub en onder de "schijfstations" tree als "WD Elements 10B8 USB Device"), dus het USB gedeelte van de schijf lijkt wel correct te werken. Ik heb een aantal data rescue progjes geprobeerd, zoals Recuva, find and mount en dergelijke, maar allemaal slagen ze er niet in om bestanden te kunnen lezen van de schijf.

Als ik de schijf aansluit op een Arch bakje, verschijnt /dev/sdb, maar verder geen partities. fdisk -l /dev/sdb levert een boel IO errors op, zo ook het mounten van de schijf.

De schijf op een USB->SATA bridge aansluiten (om een defecte PCB uit te sluiten) is niet mogelijk, de USB connector zit nameklijk op de PCB van de HDD geïntegreerd, samen met de conversie hardware.

Iemand enig idee hoe ik verder moet? De data die erop staat is heel belangrijk en moet dus gered worden (school documenten en foto's).

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Als het verwijderd uit de device manager en de pc opnieuw opstart?
Het je de schijf ook op andere Usb poorten geprobeerd?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat heb ik inderdaad ook geprobeert. Het device verwijderen en rebooten levert hetzelfde probleem op. Andere USB poort, USB kabel, systeem, OS (w7, w10) helpt ook allemaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Kan je een print van schijfbeheer en apparaat beheer plaatsen?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je hebt mogelijk bad sectors. Omdat je hebt geprobeerd 'opnieuw te initialiseren' kan het zijn dat datarecovery erg moeilijk zal worden, indien je nog belangrijke data op hebt staan.

Zou je de SMART gegevens willen posten? Zie dit topic voor uitleg hoe: Check je SMART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Device manager screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2vsglj5.png

Disk management screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/312fj28.png

Vanuit de disk management is het dus niet mogelijk om de schijf te benaderen of een stationsletter toe te wijzen. SMART data volgt nog, de tool uit het gelinkte topic detecteert de schijf niet. Ik zal een andere tool proberen

Edit:
Hier is de SMART data via "DFT for windows":
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2q2hchw.png

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 277001 op 01-02-2016 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Je zou het volgende kunnen proberen.

1 Download Minitool Partition Wizard (de Home versie is free)
2 Start Minitool Partition Wizard
3 Als het goed is zie je je disk als unallocated zonder drive letter
4 Klik onder actions and Wizard op Partition Recovery Wizard en next
5 In de Partition Recovery Wizard scherm selecteerd de bewuste disk
6 Selecteer Full Disk en klik op next
7 Selecteerd Quick Scan en klik op next
8 Als de partitie gevonden word dubbel klik erop als het goed is wordt nu
Partition Explorer scherm getoond met de gevonden bestanden.
9 Sluit Partition Explorer en klik op Finish
10 In het hoofdscherm zal ne de drive te zien zijn zonder drive letter
11 Klik met rechts op de drive en klik op Change drive letter en geef de drive een letter
12 klik op Apply
Nu mmoet de disk normaal zichtbaar zijn

Als dit niet werkt kan je ook eerst in schijf beheer op de grijze deel bij disk 2 kliken en kiezen
voor initialiseren en daarna bovenstaande stappen.

Hoop voor je dat dit werkt.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi r44,

Bedankt voor je heldere stappenplan! Ik heb het tooltje inmiddels 2 dagen aan het draaien, maar de voortgang gaat tergend langzaam. 200.000 sectoren van de x miljard heeft hij gehad... Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44

r44

Neen dat lijk me niet normaal.
Maar het kan komen doordat stuk is of bad sectoren heeft.

44

Pagina: 1