Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish1964
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 11:00
Ik wil de 2 Msata ssd's van 128Gb in mijn MSI laptop vervangen door 2 single SSD's van 500Gb óf in één enkele van 1 Tb.
Hierbij denk ik aan de Samsungs 850 EVO versies.

Vraag is nu wat sneller is; de 2 SSD's in RAID 0 of de enkele SSD?

Fish

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
Gebruik de zoekfunctie hier.
Is al diverse keren in het algemeen beantwoord (zo zonder specifieke details als moederbord en speciaal gebruikersdoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Raid-0 is sneller, maar je gaat dit vrijwel nooit merken in real life met SSD's. Raid-0 heeft zo ook zijn eigen nadelen. Dus het is om het even denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

500GB en 1TB schijven zijn even snel, dus twee schijven in RAID 0 zullen sneller zijn.

Ik heb geen idee welke laptop je hebt, maar interessantere vraag is of die TRIM ondersteunt voor een raid 0 array. Zo niet, dan zou ik het op een enkele schijf houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

RAID 0 is sneller qua read/write snelheden, maar langzamer qua acces times.

En dan nog: ga je het verschil tussen snel, en super snel echt merken in dagelijkse activiteiten?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Jeroenneman schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:33:

En dan nog: ga je het verschil tussen snel, en super snel echt merken in dagelijkse activiteiten?
Hangt er vanaf wat je dagelijkse activiteiten zijn. Maar ik merkte in mijn raid 0 setup in sommige gevallen flinke winst. Maargoed, dit is al meerdere malen voorgekomen. @TS: Search gebruiken. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 01-02-2016 16:36 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:30:
500GB en 1TB schijven zijn even snel, dus twee schijven in RAID 0 zullen sneller zijn.

Ik heb geen idee welke laptop je hebt, maar interessantere vraag is of die TRIM ondersteunt voor een raid 0 array. Zo niet, dan zou ik het op een enkele schijf houden.
RAID-0 (stripe) is in theorie 2x zo snel als single hdd/ssd, maar de acces time is hoger.
RAID-1 (mirror) merk je geen verschil.

Dus dat je geen verschil merkt klopt niet. Het is afhankelijk van de toepassing.

Je zal dus zeer zeker wat merken. Maar een ssd is al een heel stuk sneller dan een HDD, hoeveel je dus van een SSD in raid-0 gaat merken is compleet afhankelijk van de situatie.

[ Voor 14% gewijzigd door geforce5_guy op 01-02-2016 20:28 . Reden: Verkeerd gelezen en deed mee aan een mythe :'( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geforce5_guy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:41:
[...]

RAID-0 (stripe) is in theorie 2x zo snel als single hdd/ssd, maar de acces time is hoger.
RAID-1 (mirror) merk je geen verschil.

Dus dat je geen verschil merkt klopt niet. Het is afhankelijk van de toepassing.
Ik zeg toch ook dat Raid-0 sneller is? Het verschil in acces tijd is niet heel groot, alleen in heel specifieke gevallen zal die raid-0 langzamer zijn.

Alleen als je raid controller geen trim ondersteunt dan is het voor mij verspilde moeite om een raid array op te zetten.

Een belangrijk nadeel van raid-0: de kans op data verlies verdubbelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

tja zoals iedereen zegt is idd riad 0 sneller op papier..
Maar daarnaast geeft riad 0 ook nog onzekerheden.
1. je accu gaat ietsjes sneller leeg
2. kan vervelend zijn om het op te zetten
3. als 1 schijf niet meer werkt ben je al je data kwijt!
4. als je ooit iets wil toevoegen kan dat niet meer omdat er al een schijf in zit.
5. als er ooit iets defect raakt aan je laptop waardoor je iets moet wijzigen ben je ook al je raid setup kwijt (was tenminste in mijn geval zo na bios flash toen alle instellingen waren gereset.)

In real life performance merk je er echt niks van! Ik had 2 ocz agility's in raid en de pc startte zelfs niet eens sneller op of wat dan ook na een fresh install.

In het kort zou ik raid 0 afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dit stukje interessant voor je: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"
Jeroenneman schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:33:
geforce5_guy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:41:
Dit is een hardnekkig vastgeroeste mythe, zie voor uitleg:
Verwijderd in "2x goedkopere 128gb SSD's in RAID 0 VS. 1x goede 256GB SSD"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn vraag is vooral: waarom wil je dat?
Persoonlijk zou ik bijna 1TB aan SSD storage alleen willen als ik ook echt met grote bestanden aan het editten ging. Als het puur om opslag ging kost ik lekker een NAS. Blijft de data mooi veilig thuis als ik met mijn laptop op stap ga, daar zou ik dan alleen het nodige opzetten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:14:
Misschien is dit stukje interessant voor je: Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

[...]

[...]

Dit is een hardnekkig vastgeroeste mythe, zie voor uitleg:
Verwijderd in "2x goedkopere 128gb SSD's in RAID 0 VS. 1x goede 256GB SSD"
Als je het hebt over raid-0 in een laptop, dan ga ik uit van FakeRaid zoals jij dat zo mooi noemt. En onder windows, dus ik verwacht dat de drivers wel enige latency op gaan leveren.
Pagina: 1