Aansturen (ver)korte led-strip vanuit Arduino

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227485

Topicstarter
Voor mijn project wil ik 6 afzonderlijke verkorte ledstrips aansturen met Arduino. Nu ben ik al dagenlang aan het zoeken hoe deze direct aan te sluiten, en zie dat ik TIP20's moet gebruiken, maar de 1 gebruikt wel extra weerstanden, de ander niet, de 1 gebruikt een voltage regulator, de ander niet.

Het gaat om een 12volt 5050 ledstrip van 5 meter, verkort tot minimale stukjes van 3 leds (zo kort als mogelijk is dus).

Mijn vraag is of het uitmaakt dat de strips zo kort zijn? Moet ik hier niet op 1 of andere manier rekening mee houden? In principe zie ik veelal ledstrips van 5 meter op dezelfde manier aangesloten worden als strips van 10 cm. Dit brengt me in de war...

Er loopt dan toch veel meer Ampere doorheen, wanneer de strip 5 meter lang is, in plaats van 10cm?
Worden de BJT's dan niet super heet, omdat al die stroom ergens heen moet?

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 227485 op 02-02-2016 22:25 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via Anoniem: 227485 op 02-02-2016 08:59)

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 18:35
Anoniem: 227485 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:28:
Voor mijn project wil ik 6 afzonderlijke verkorte ledstrips aansturen met Arduino. Nu ben ik al dagenlang aan het zoeken hoe deze direct aan te sluiten, en zie dat ik TIP20's moet gebruiken, maar de 1 gebruikt wel extra weerstanden, de ander niet, de 1 gebruikt een voltage regulator, de ander niet.
Die spanningsregulator is alleen nodig als je voeding niet gewoon 12V levert, maar iets van 15V oid. Extra weerstand is alleen nodig tussen de arduino en de basis van de transistor.
Mijn vraag is of het uitmaakt dat de strips zo kort zijn? Moet ik hier niet op 1 of andere manier rekening mee houden? In principe zie ik veelal ledstrips van 5 meter op dezelfde manier aangesloten worden als strips van 10 cm. Dit brengt me in de war...
Nope, maakt niets uit. Er moet gewoon 12V op die strip. Bij een strip zoals deze zitten de "voedingslijnen" over de gehele lengte van de strip. Per 10cm hangen daar dus 3 leds met een weerstandje aan. 5 Meter gaat dus wel meer gebruiken dan 10cm
Er loopt dan toch veel meer Ampere doorheen, wanneer de strip 5 meter lang is, in plaats van 10cm?
Worden de Mosfets dan niet super heet, omdat al die stroom ergens heen moet?
Tuurlijk, er zitten namelijk veel meer leds in 5 meter dan in 10 cm met zo'n strip, maar hetzelfde aantal leds zorgt voor een even groot stroomverbruik. Immers: 1 ledstrip met 100 leds die 1W elk gebruiken (Voorbeeld met zeer afgeronde waardes!). Dan verbruikt de hele strip 100W. Als je 100 kleine strips hebt van 1 led elk, dan gebruikt elke strip gewoon nog 1W. Maar omdat je er dan 100 hebt, verbruikt het nog steeds 100W. Vervang W voor A en het klopt ook nog steeds (nah ja, in dit voorbeeld).

Met een lange strip gaat de volledige stroom de ledstrip in, met meerder korte ledstrips word dit verdeeld per strip. Met dezelfde hoeveelheid leds blijft de stroom door de transistor nagenoeg gelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het schema zoals ik hem gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://www.jerome-bernard.com/images/rgb-led-strips-mosfets.png

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Anoniem: 227485 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:28:
Die spanningsregulator is alleen nodig als je voeding niet gewoon 12V levert, maar iets van 15V oid. Extra weerstand is alleen nodig tussen de arduino en de basis van de transistor.
Nope, maakt niets uit. Er moet gewoon 12V op die strip. Bij een strip zoals deze zitten de "voedingslijnen" over de gehele lengte van de strip. Per 10cm hangen daar dus 3 leds met een weerstandje aan. 5 Meter gaat dus wel meer gebruiken dan 10cm
Worden de Mosfets dan niet super heet, omdat al die stroom ergens heen moet?
Tuurlijk, er zitten namelijk veel meer leds in 5 meter dan in 10 cm met zo'n strip, maar hetzelfde aantal leds zorgt voor een even groot stroomverbruik. Immers: 1 ledstrip met 100 leds die 1W elk gebruiken (Voorbeeld met zeer afgeronde waardes!). Dan verbruikt de hele strip 100W. Als je 100 kleine strips hebt van 1 led elk, dan gebruikt elke strip gewoon nog 1W. Maar omdat je er dan 100 hebt, verbruikt het nog steeds 100W. Vervang W voor A en het klopt ook nog steeds (nah ja, in dit voorbeeld).

Met een lange strip gaat de volledige stroom de ledstrip in, met meerder korte ledstrips word dit verdeeld per strip. Met dezelfde hoeveelheid leds blijft de stroom door de transistor nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Tenzij je dus maar 60 cm van die 5 meter gebruikt, dan wordt de stroom gewoon lager, en hebben de mosfets het makkelijk, de leds vragen minder stroom, dus loopt er minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ahaa, bedankt voor de duidelijke tekst en uitleg! In mijn ogen was het even zo dat de geleverde amperes ergens heen moesten in de vorm van warmte, en dat daardoor de leds of de mosfets het zwaar te verduren zouden krijgen. Maar zo werkt dat in de praktijk natuurlijk niet. Al heb ik dat nog wel steeds in mijn achterhoofd zitten.

Maar inderdaad, minder LEDs, minder ampere, zelfde spanning, ledstrips hebben eigen weerstanden.

Thanks a lot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Jup, met deze soort ledstrips vraagt elk setje van 3 leds gewoon een bepaalde stroom. Dus of je ze nou achter elkaar zet (lange ledstrip) of naast elkaar (veel korte stukjes) maakt niets uit. Dit is natuurlijk wel anders als je de leds direct zou aansturen, want dan moet je de stroom regelen (stroombron of met een simpele weerstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Check, dat is iets voor in de toekomst. Die adresseerbare LED's lijken me fantastisch om mee te werken, maar daarvoor heb ik nog wat huiswerk te verrichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

De enige TIP20 die ik ken is een BJT. Of ik heb het mis, of je hebt een typo gemaakt, of het is wellicht handig je datasheet even te dubbelchecken :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Typo inderdaad, gewijzigd :) Toendertijd was ik ook aan het uitvogelen of ik nou mosfets of BJT's moest gebruiken :) tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:47
Een ULN2803 is een aardig alternatief voor losse transistoren; zeker als de aan te sturen stukjes zo kort zijn. Helemaal geen andere componenten nodig, een ULN2803 bevat 8 transistoren (paren) en bevat ook de nodige resistors al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Anoniem: 227485 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 08:59:
Ahaa, bedankt voor de duidelijke tekst en uitleg! In mijn ogen was het even zo dat de geleverde amperes ergens heen moesten in de vorm van warmte,
Een fout die veel gemaakt wordt is dat men denkt dat de Amperes geleverd worden. De spanning wordt geleverd en de amperage wordt door de verbruiker gevraagd.

1 LED stuk van 3 LED's in serie trekt 20mA, aangesloten op een voeding van 5A zal er geen 5A gaan stromen maar nog steeds 20mA omdat de 3 LED's dat vragen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1