Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Ik overweeg een Gigabyte GA-H110M-S2H moederbord te kopen. Ik wil de snelheid van mijn casefan in kunnen stellen, daar gaat mijn vraag over. Het moederbord komt in een CM silencio 352 en zal gebruikt worden met de meegeleverde casefans: dit zijn standaard 3-pin dingen. Volgens de handleiding ziet de layout van de casefan aansluiting er zo uit:

1-2-3-4
GND - Speed control - Sense - VCC

Kan ik hiermee de snelheid van een 3-pin casefan instellen? En wat voor splitter moet ik hebben om hier 2 casefans mee in stellen als dat kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
andries.t.net schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:35:
Kan ik hiermee de snelheid van een 3-pin casefan instellen?
Nee, dat moederbord doet alleen PWM, dus 3-pins fans draaien altijd full-speed.

De Asus H110M-K D3 heeft een PWM en DC modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:36
Wat je wel kan doen is een verloopje vanaf je molex om de fan altijd op 7V te laten draaien, regelbaar is hij dan niet. Soms kun je daar al gelijk 2 fans op aansluiten, anders gelijk een (3-pin) Y-splitter erbij kopen.
Of natuurlijk een fan controller, maar dat kost wat meer.

Ik vond zelf de fan op 12V ook niet echt stil, op 7V is het systeem onhoorbaar (en prima koel voor een simpel pentium systeem zonder videokaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
Dav1d schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:17:
[...]

Nee, dat moederbord doet alleen PWM, dus 3-pins fans draaien altijd full-speed.
Waar kan je dat vinden? Naar mijn weten is de layout die ik in het begin geplaatst heb namelijk niet PWM. Bij PWM is pin 2 +12V en pin 4 de PWM speed control. Dit is dan ook zo bij de CPU-fan connector, maar niet bij de chas-fan connector.

Ik dacht dus al zeker te weten dat de chas-fan niet PWM is, ik vroeg mij alleen af of voltage control wel mogelijk is. Heb ik het toch verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
andries.t.net schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:30:
Naar mijn weten is de layout die ik in het begin geplaatst heb namelijk niet PWM.
Je hebt gelijk! Ik dacht even dat het om een PWM header ging, de 4e pin wordt normaal gesproken aangeduid als 'NC' als het enkel en alleen een DC fan header is.
andries.t.net schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:30:
ik vroeg mij alleen af of voltage control wel mogelijk is.
Ja, in UEFI/BIOS onder 'PC Health Status' op tabblad M.I.T. Zie ook pagina 23 van de handleiding. Helaas kun je geen fan curve op basis van temperatuur instellen zoals bij Asus.
andries.t.net schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:35:
En wat voor splitter moet ik hebben om hier 2 casefans mee in stellen als dat kan?
Een willekeurige Y-splitter (mag 3-pins maar ook 4-pins zijn).
De 3e sense pin gaat naar slechts één van beide fans, sluit dus daarop de fan aan waarvan je de RPM wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
Dav1d schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:42:
[...]

Je hebt gelijk! Ik dacht even dat het om een PWM header ging, de 4e pin wordt normaal gesproken aangeduid als 'NC' als het enkel en alleen een DC fan header is.

[...]

Ja, in UEFI/BIOS onder 'PC Health Status' op tabblad M.I.T. Zie ook pagina 23 van de handleiding. Helaas kun je geen fan curve op basis van temperatuur instellen zoals bij Asus.

[...]

Een willekeurige Y-splitter (mag 3-pins maar ook 4-pins zijn).
De 3e sense pin gaat naar slechts één van beide fans, sluit dus daarop de fan aan waarvan je de RPM wilt zien.
Dank je.

Die curve is overigens wel mogelijk volgens mij. Indien je hem op normal zet kan die curve aangepast worden in de system information viewer, een programma van gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
andries.t.net schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:51:
Indien je hem op normal zet kan die curve aangepast worden in de system information viewer, een programma van gigabyte.
Het nadeel van fan curve in Gigabyte SIV is dat het proces continu op de achtergrond moet blijven draaien, ik vind dat dat thuishoort in het UEFI/BIOS, zonder de noodzaak van Windows utilities.
Pagina: 1