Zo-nauw-mogelijk-budget PC voor zusje

Pagina: 1
Acties:

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 10:24
Beste Tweakers,

Mijn zusje en ik zijn gisteren begonnen met het samenstellen van een PC voor haar, met als voornaamste doel dat ze daarop Blade & Soul goed kan spelen. We spelen dat spel graag samen, maar de computer die zij daarvoor gebruikt is een zes jaar oude hand-me-down van mij die dat voor zijn specs verbazingwekkend goed voor mekaar krijgt, maar toch niet goed genoeg is. Hieronder de standaardvragen. Het is een beetje een lang verhaal; ik hoop dat dat u (beste lezer) niet afweert. Bij voorbaat heel veel dank voor de inzichten en het advies!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De meest belastende bezigheid is dus Blade & Soul, waarvan hieronder de systeemvereisten. Daarnaast wordt de PC gebruikt voor doorsnee internet-, mail- en schoolwerk.

Systeemvereisten:
CPU: Intel Quad Core / AMD Phenom II X4
Memory: 4GB or above
Graphic card: nVidia Geforce 8800GT / AMD Radeon HD4850
Hard Disk: 22GB or above
DirectX: 9.0c

(Bron)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat mijn zusje geen (bij)baan heeft en niet heel ruim in het geld zit, wil ik het zo goedkoop mogelijk houden. Hoewel we dit spel spelen, zijn we geen van beide echt gamers, wat het samenstellen makkelijker maakt. Immers: de PC hoeft helemaal geen echte game-PC te zijn. Hij hoeft echt strikt alleen Blade & Soul op maximale instellingen kunnen draaien. Hoe meer de computer de systeemvereisten benadert, hoe beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
We hebben al:
Opslag, namelijk een Western Digital Blue 1TB
Besturingssysteem, namelijk een Win10-licentie
Alle benodigde randapparatuur, en
wellicht gebruiken we het CPU-koelertje dat in haar huidige PC zit. Die lijkt me namelijk wat stiller dan de stock Intel koeler.
Daarnaast gaan we een tweedehands videokaart zoeken.

Wat verwacht je van ons?
We hebben ons best gedaan een zo goedkoop mogelijk systeem samen te stellen voor bovengenoemde doeleinden, maar ik zou het fantastisch vinden om wat inzichten te krijgen van tweakers over hoe je een dergelijk systeem het beste samenstelt. Ik heb hieronder het lijstje neergezet en daaronder een stukje verantwoording voor de gekozen onderdelen (bijvoorbeeld waarom toch een dualcore terwijl het spel een quadcore vraagt).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 61,95€ 61,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 52,95€ 52,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TBal in bezit€ 0,00
1Zalman Z1€ 28,-€ 28,-
1Crucial CT4G4DFS8213€ 19,95€ 19,95
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,80

Stukje uitleg keuzes tot nu toe
CPU: Intel Pentium G4400
De officiële systeemvereisten zijn nogal vaag. "Intel Quad Core / AMD Phenom II X4". Nu speel ik het spel zelf op een Pentium G3258. Zelfs toen ik die nog niet overklokt had, draaide hij het spel al met 60 fps op maximale instellingen. Die quad core is volgens mij dus helemaal nergens voor nodig. Nu weet ik niet heel goed hoe je de prestaties van processoren vergelijkt, maar deze lijkt mij ruim voldoende, gezien de prestaties van mijn eigen Pentium. Maar uiteraard hoor ik graag suggesties voor CPUs die wellicht nog goedkoper zijn en toch geschikt zijn, of die een betere prijs-prestatieverhouding hebben!

Moederbord: Gigabyte GA-H110M-S2H
Gewoon gekozen omdat hij de juiste features heeft en niet veel kost.

Behuizing: Zalman Z1
Zelfde verhaal. Goedkoop en voldoet aan eisen.

RAM: één DIMM Crucial DDR4 van 4GB op 2133 MHz
Dit geheugen heb ik gekozen om de prijs en het feit dat het op de QVL van het moederbord staat. De keuze voor één DIMM is omdat het moederbord maar twee slots heeft en ik me kan voorstellen dat als we merken dat 4GB net te krap is, we dan makkelijk uit kunnen breiden.

Voeding: be quiet! System Power 7 350W
Deze voeding heb ik zelf ook en ben ik erg tevreden over. Omdat we voor de videokaart nog even door het tweedehands aanbod moeten zoeken, hebben we een voeding gekozen die in ieder geval een 6+2 pins connector heeft.

Tot zover. Dank voor het lezen! Alle adviezen en inzichten zijn zeer welkom.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
waarom gebruik je de kast van haar oude systeem niet, scheelt weer 3 tientjes

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 10:01
Is een AMD APU niet een mooie oplossing? Dan heb je volgens mij een degelijke videokaart direct bij de processor.

LinkedIn
BlackIntel

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:57
MMO's leunen vaak het meeste op hoge singlecore prestaties. En dat heeft een AMD APU toch een stuk minder dan deze Intel CPU (hoogst waarschijnlijk).

Ik zou misschien toch overwegen om gelijk voor 8GB te gaan. 4 is toch wel aan de lage kant.
Als voorbeeld: pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213

• Chotto Toire
Rrob schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:12:
waarom gebruik je de kast van haar oude systeem niet, scheelt weer 3 tientjes
Dat is zeker waar. Dat is echter een dichte OEM-kast van Medion. Die heeft wel een ventilatieroostertje aan de zijkant, maar heeft verder geen plek voor casefans. Ik vraag me af of het verantwoord is om een budgetgamesysteem in een niet-geventileerde kast te bouwen. Wat denk jij (en andere lezers)?
EvilWhiteDragon schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:19:
Is een AMD APU niet een mooie oplossing? Dan heb je volgens mij een degelijke videokaart direct bij de processor.
Zeara schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:28:
MMO's leunen vaak het meeste op hoge singlecore prestaties. En dat heeft een AMD APU toch een stuk minder dan deze Intel CPU (hoogst waarschijnlijk).

Ik zou misschien toch overwegen om gelijk voor 8GB te gaan. 4 is toch wel aan de lage kant.
Als voorbeeld: pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
Zo is het precies. Op de forums van het spel wordt er door AMD-gebruikers regelmatig geklaagd dat het spel niet lekker loopt. Mede daarom heb ik vooralsnog voor de Intel gekozen.

De 8GB RAM vind ik zeker het overwegen waard. Je hebt namelijk gelijk dat 4 aan de krappe kant is. Iets op internet opzoeken terwijl je gamet is misschien geheel onmogelijk met 4GB. Je suggestie schrijf ik op. Bedankt!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Wat voor cpu koeler wil je meenemen? Misschien past hij niet in de kast.

• FreakzLM
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-11 14:50
Voor dat bedrag zou je misschien meer bang for back kunnen krijgen wanneer je tweedehands gaat kijken.

• Chotto Toire
robogeeka schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:17:
Wat voor cpu koeler wil je meenemen? Misschien past hij niet in de kast.
Nee, dat is gelukkig geen probleem. Het is een stock Intel koelblok (althans, daar lijkt het op...) met een minder lawaaierig ventilatortje erop.
FreakzLM schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:23:
Voor dat bedrag zou je misschien meer bang for back kunnen krijgen wanneer je tweedehands gaat kijken.
Voor de videokaart kijken we in ieder geval tweedehands. :) Naar tweedehands computers hebben we ook gekeken, maar ik had niet het idee dat in het tweedehands aanbod computers zaten die goed genoeg presteerden voor dezelfde prijs als de machine in deze thread (plus ongeveer €60 voor de videokaart). Uiteraard kijk ik wel nog even of het aanbod is veranderd voordat we overgaan op bestellen.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken tot nu toe! Ik waardeer de reacties enorm.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-11 16:10

VPI

Bij zo een budget zou ik helemaal niet naar een externe video kaart gaan kijken. Bijvoorbeeld een intel I3 lijkt me een veel betere keus (kun je er later altijd nog een externe video kaart bij zetten).

• robogeeka
VPI schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:43:
Bij zo een budget zou ik helemaal niet naar een externe video kaart gaan kijken. Bijvoorbeeld een intel I3 lijkt me een veel betere keus (kun je er later altijd nog een externe video kaart bij zetten).
Volgens mij was de pc alleen bedoeld om blade and soul op max settings te spelen. Anders was ik het er wel mee eens geweest! Dus tenzij de pc er nu gelijk moet zijn is deze optie een flink stuk beter :).

[ Voor 2% gewijzigd door robogeeka op 01-02-2016 21:40 . Reden: Er kwam extra tekst in te staan?? ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:15
Het leuke aan skylake is de de interne GPU al heeerrrlijk draaid. Ik denk dat je met die skylake Pentium zat zit als je dat al kon met de stock oude haswell.

• Chotto Toire
Puddi Puddin schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:27:
Het leuke aan skylake is de de interne GPU al heeerrrlijk draaid. Ik denk dat je met die skylake Pentium zat zit als je dat al kon met de stock oude haswell.
Nou, het lukte me niet met de geïntegreerde GPU van mijn Haswell Pentium. ;) Ik gebruik er een discrete GPU bij. Maar voor de CPU presteert hij inderdaad voldoende.

• robogeeka
Kijk even rond op V&A staan leuke dingen tussen! I3 is wel een stuk beter dan de pentium imo. Dus zou een leuk upgrade-route zijn indien gewenst :)

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:15
robogeeka schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:41:
Kijk even rond op V&A staan leuke dingen tussen! I3 is wel een stuk beter dan de pentium imo. Dus zou een leuk upgrade-route zijn indien gewenst :)
Het is geen gamePC heh. Druk een kaartje bij die Pentium en je bent klaar.

• robogeeka
Puddi Puddin schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 06:50:
[...]

Het is geen gamePC heh. Druk een kaartje bij die Pentium en je bent klaar.
Omdat er een laag budget is stelde ik V&A voor. Vind je low end kaartje voor een prijsje van niets, je hoeft er niet persé te zoeken voor een flagship, voor €40 heb je al een 1gb hd 7790..
Pagina: 1