Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 731207

Topicstarter
Hoi, vraagje!

Ik heb een witte macbook uit 2010 met 10.6.8 software erop. Hij werkt nog prima, en wil m graag blijven gebruiken zolang het nog kan.

Momenteel kan ik echter steeds minder dingen met deze macbook, omdat steeds meer programma's en apps niet meer mijn versie ondersteunt of wil updaten. (Chrome gaat vanaf april geen updates meer doen, ik kan geen nieuwere versie van iTunes downloaden, waardoor hij mijn telefoon ook niet meer kan opslaan etc. Allemaal lastig.)
Dus mijn antwoord zou zijn: neem een nieuwere softwareversie van Mac, dan kan je alles weer.

vraag 1: klopt dat?

Mijn zorgen zijn:
- dat mijn oude mac de nieuwe software niet goed aan kan of misschien crasht
- dat mijn mac heel langzaam wordt
- dat er misschien onderdelen of inhoud verdwijnen bij zo'n update naar een nieuwere versie (dat is bij mijn telefoon weleens fout gegaan ivm oudere software). (en kan ik dan mijn back up wel terugzetten?)

vraag 2: kan iemand mijn zorgen wegnemen?

vraag 3: als je mij adviseert om wel een nieuwere versie te nemen, welke versie raden jullie dan aan anno 2016 icm mijn product?

Nogmaals, ik werk graag op deze mac, hij werkt en dat is voor mij het belangrijkste. In de loop van het jaar ga ik wel kijken naar een nieuwe. For the time being haal ik graag het beste uit deze fijne macbook :)

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:10
Nu werkt alles ook niet toch? Ik zou lekker updaten. Wellicht een SSD erin om zijn leven iets te rekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:00
ik zou er een ssd inzetten en dan os x 10.11 erop.
heb ik zelf ook op mijn macbook pro 2009.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 15:03
Zorg ervoor dat er ook voldoende ram in zit. Ik heb een 2008 Alu MacBook met 8 GB ram en 256 GB SSD. Hierop draait El Capitan (10.11) als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 731207

Topicstarter
Bedankt mensen! :)

Dus:
- een SSD erin laten plaatsen
- versie 10.11 erop zetten
- voor ik 10.11 erop zet, eerst check op ramgeheugen en evt hogere ram erin laten zetten

Kaatste vraag:
Kan ik dit zelf makkelijk plaatsen of is het slimmer om dat te laten doen?

Thank you!! Fijne middag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 20:10
Zelfs mijn macbook Pro 2008 met een C2D 2.2 GHz en 4Gb Mem kan El Captain aan..

Waarom zou jouw MacBook die 2 jaar jonger is niet geupdate kunnen worden? Staat ook gewoon op de support page van Apple..

Hier staan de minimale specs voor El Captain..
http://www.apple.com/osx/how-to-upgrade/

Minimaal vereist:
•OS X v10.6.8 or later
•2GB of memory
•8.8GB of available storage

[ Voor 15% gewijzigd door To_Tall op 01-02-2016 15:33 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:55

Fiber

Beaches are for storming.

luckremers schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:23:
ik zou er een ssd inzetten en dan os x 10.11 erop.
heb ik zelf ook op mijn macbook pro 2009.
Dat. Mijn MBA13 uit 2010 draait ook nog prima op OS X 10.11.3... En inderdaad wat RAM er bij als dat kan...

Zelf doen, geen idee, heel moeilijk is het allemaal niet met wat tutorials van het internet, maar als je een handig neefje, vriendje, buurjongen hebt die verstand van Apple's heeft gaat het vast vlugger. Zorg in ieder geval voor een goede back up van je foto's, mail en andere data!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vermoed dat je MacBook de versie is die ik op iFixit.com heb geselecteerd. Je RAM upgraden doe je zoe: https://www.ifixit.com/Gu...2+Duo+RAM+Replacement/512

En een SSD plaatsen doe je zo: https://www.ifixit.com/Gu...ard+Drive+Replacement/514

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Het ligt 'em in het type grafische chipset.

De macbook 41 heeft de intel 3100 , die lopen vast op Lion en worden ook niet ondersteund. Met wat googlewerk kom je een eind, maar helemaal lekker loopt het niet, ook niet met een ssd of meer ram.

Een serie later wordt wel weer ondersteund, dus daar kun je dan inderdaad normaal een OSX upgrade op uitvoeren. Dat is dan de 5.1 met nvidia set erin

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Yor schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 00:17:

De macbook 41 heeft de intel 3100 , die lopen vast op Lion en worden ook niet ondersteund. Met wat googlewerk kom je een eind, maar helemaal lekker loopt het niet, ook niet met een ssd of meer ram.

Een serie later wordt wel weer ondersteund, dus daar kun je dan inderdaad normaal een OSX upgrade op uitvoeren. Dat is dan de 5.1 met nvidia set erin
Alleen een macbook pro 2010 model word sws ondersteund, officieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 20:10
Yor schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 00:17:

Hoe kom je daarbij?? Zelfs de MacBook Pro 15" vroeg 2008 wordt ondersteund.. Voorzover ik ook kan zien alleen PowerBooks worden niet ondersteund maar dat is al sinds 10.7 of 8 geloof ik :+ sinds 10.9 is er ook geen lagacy support meer voor powerPC applicaties.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

To_Tall schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:24:
[...]

Hoe kom je daarbij?? Zelfs de MacBook Pro 15" vroeg 2008 wordt ondersteund.. Voorzover ik ook kan zien alleen PowerBooks worden niet ondersteund maar dat is al sinds 10.7 of 8 geloof ik :+ sinds 10.9 is er ook geen lagacy support meer voor powerPC applicaties.
Heel simpel: Ik heb een macbook 4.1 2008 met intel gma. Yosemite krijg ik er niet standaard op. Met wat regelwerk wel, maar geen hardwarematige video ondersteuning. Er zijn gewoon geen drivers voor.

De latere versies van de "witte"macbooks, zoals bijv de 6.1 hebben een nvidia kaart erin en daar kun je gewoon yosemite op zetten via de normale appstore weg. Er is wel degelijk een verschil tussen een macbook en een pro he?

http://yor.minitroopers.com

Pagina: 1