2009 pimped Mac Pro vs huidige Mac Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-04 20:25
Hi Guys

Mijn pa heeft een aanbieding gekregen van een Engels bedrijf: macbank.pro voor een tweedehands Macpro. De computer moet 2025 pond opbrengen. Dat is 2663 euro. Ex btw. Flink wat geld. Hij heeft de volgende config:

Apple Mac Pro (5,1) 2009
3.33Ghz 12 Core (2 x X5680)
32GB RAM (1333Mhz)
4TB HDD (SEAGATE/TOSHIBA)
512GB FLASH (SAMSUNG SM951)

Ik heb de processor opgezocht en het is inderdaad een model uit 2009 (!) Heb de detailleerde Specs opgevraagd en dit is waar ze mee kwamen. Weet dus niet wat voor ram en hd. Verder willen ze een nvidia gtx 970 plaatsen. Dat redelijk ok maar mijn pa is fotograaf en ik wilde hem in iedergeval een gtx980 aanraden maar dat krijgen ze niet goed werkend in deze config.

Ik vind het een beetje een raar verhaal om computers die 7 jaar oud zijn te verkopen. Vandaar dat ik even wil dubbelchecken of dit een beetje ok deal is?

En hoe verhoudt de hardware uit 2009 zich tot de huidige hardware? Mijn pa kijkt naar het aantal Ghz van de processor, het aantal cores, het aantal mb's ram etc etc en als je op deze manier kijkt lijkt het een top aanbieding?

Helaas wil mijn pa niet aan de pc want dan had ik voor die 2600 euro een beest van een Comp kunnen configureren.

Alvast dank voor jullie input!

Groet,

Manuel

[ Voor 9% gewijzigd door M_Rodrigues op 01-02-2016 11:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Geen uitgebreid antwoord op je vraag, maar in zijn geval en ook gezien de kosten van hierboven en je bent ook fotografisch bezig. Dan zou ik voor dat geld een iMac 5K kopen.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Ik weet niet wat je pa van plan is met zo'n bakbeest :) Maar overweeg dan een nieuwe met 2 of bij Amac 3 jaar garantie voor dat geld! Overigens de huidige Pro gaat ook alweer 2,5 jaar mee zie: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Pro

Maar qua specs en als hij snel een Mac Pro wil kopen dan zijn veel componenten toch een stuk sneller, zuiniger, SSD PCI-e.. https://www.apple.com/nl/mac-pro/specs/ € 3.449,- voor de quad-core helemaal nieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Oef 2009 dat is wel hele oude zooi.
Je kunt ook deze overwegen: http://link.marktplaats.nl/m1012675708

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Juup schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:00:
Oef 2009 dat is wel hele oude zooi.
Je kunt ook deze overwegen: http://link.marktplaats.nl/m1012675708
Edit: met http ervoor doet ie het hier nu ook!

[ Voor 53% gewijzigd door GerardVanAfoort op 01-02-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
GerardVanAfoort schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:14:
Zijn website, zie plaatje van MP http://www.marktplaats.nl/verkopers/3589658.html is niet in de lucht i.macandmore.com wees voorzichtig en ga zelf langs bij zo'n dure aanschaf.
Goed advies maar de website doet het bij mij wel: http://i-macandmore.nl/

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
Mijn pa heeft helaasch geen budget voor de nieuwe macpro. Ook niet de tweedehands optie die jullie aandragen. Die iMac ziet er inderdaad ook wel goed uit. Heb daar zelf ook veel op geanimeerd en dat ging best goed. Beetje foto bewerken moet dan ook wel lukken. Zal dat eens aan hem voorstellen! Dank tot zover en ik zal jullie melden wat hij uiteindelijk heeft gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Uh, ex btw zei je toch.. 3449,- x .79 = .. Correct, minder dan 2665 ex btw die ze coor een 9 jaar oude Mac Pro vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Is een dergelijke bak niet overkill voor je pa? Volgens mij kun je op een deftige mac mini I7 ook wel losgaan, gebruikt hij dan echt zoveel speciale programma's?

Ik kwam laatst ook een brute hackintosh tegen, maar dat zal het ook niet zijn voor hem zo te lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederick130391
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-06-2024
ik vind het ook veel te veel geld voor een machine uit 2009, dan wel geupgrade.
Maar hij moet toch meer dan voldoende uit de voeten komen met een imac? Of overweeg zoals hier boven een hackintosh. Tegenwoordig werkt er erg veel out of the box. Heb na het sterven van mijn imac er ook eentje gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

GerardVanAfoort schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:55:
Uh, ex btw zei je toch.. 3449,- x .79 = .. Correct, minder dan 2665 ex btw die ze coor een 9 jaar oude Mac Pro vragen.
Twee rekendingetjes:
1) 3449 * 0,79 = 2725
2) de prijs excl. btw is 3449 / 1,21 = 3449 * 0,83 = 2850

Beide zijn meer dan 2663 excl. btw

[ Voor 13% gewijzigd door Canaria op 01-02-2016 22:56 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Zo'n machine is overkill voor fotobewerking. Tenzij je geautomatiseerd 20MP foto's wil gaan bewerken kan zo'n beetje alles op een i5 met iGPU nog prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

Delen door 1,21 tuurlijk! En een fout eerste bedrag ingetoetst voor door .79 delen, mogge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En wat als dat ding over 2 maanden kapot gaat ? Waarschijnlijk geen garantie bij iets uit 2009. Da's nogal een gok voor 2600 euro. Als ik zoveel geld uit zou geven zou ik een huidig model met garantie willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
johnkeates schreef op maandag 01 februari 2016 @ 22:59:
Zo'n machine is overkill voor fotobewerking. Tenzij je geautomatiseerd 20MP foto's wil gaan bewerken kan zo'n beetje alles op een i5 met iGPU nog prima...
Hij is professioneel fotograaf. Werkt alleen met RAW bestanden en deze zijn gemiddeld 100mb per stuk. Een snelle machine is geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Buiten het technische verhaal: Let je op dat hij niet wordt opgelicht? Ik heb hier wel vaker van die vage Engelse bedrijfjes voorbij zien komen wat niet helemaal in de haak was.
Niet dat het zo is, maar ik heb hier al een slecht gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
M_Rodrigues schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 08:38:
[...]

Hij is professioneel fotograaf. Werkt alleen met RAW bestanden en deze zijn gemiddeld 100mb per stuk. Een snelle machine is geen overbodige luxe.
RAW bestanden van 100MB per stuk zijn niet zo spannend. Dat is iets wat met een Intel NUC van 400 euro nog prima gaat. Stel dat je richting de 2GB per stuk zou gaan, dan heb je het over eisen waar je een machine op kan bouwen ;-) Grote bestanden hebben vooral baat bij een SSD, fotobewerking heeft een beetje baat bij een ondersteunde GPU, maar vooral bije en hoge kloksnelheid (Turbo Boost dan he) en minimaal 2 threads (dual core met HT of quad core zodat het OS zelf ook nog wat kan draaien).

Een iMac gaat het prima klaarspelen! Moet je wel een met een SSD nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Net omdat hij professioneel fotograaf is moet je niet kijken naar oude of tweehands systemen zonder enige vorm van garantie of zelfs betrouwbaarheid.
Koop een nieuw systeem. Een iMac5K is meer dan snel genoeg voor dergelijke zaken indien de MacPro niet in het budget past, en je hebt een systeem waarbij je de nodige garantie hebt mocht het toch fout gaan. Met extra AppleCare er bij heb je zakelijk gezien nog meer zekerheid.

Nog even over het "GHz en GB" verhaal: meer wil niet altijd zeggen beter. Het is een oudere generatie, waardoor er veel meer zaken meespelen (bussnelheden, ...) zodat een huidige "consumer" CPU een heel stuk sneller is ondanks minder GHz. Idem voor RAM geheugen.

[ Voor 23% gewijzigd door Darkstar op 03-02-2016 10:41 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 19:52
En.... De iMac heeft een fantastisch scherm voor het bewerken van foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik heb zelf een zwaardere gebouwd, voor dezelfde prijs..

Als je goed zoekt kun je goedkoop een 2010 vinden (anders moet je een 2009 firmware upgraden), met dual socket Xeon.

Het loopt als een trein, alleen moet je daar een scherm bijkopen idd.

Huidig:

12core 3,47GHz
64GB Ram (1333MHz)
EVGA Titan X 12GB
4x HDD (Op SATA 2)
4x SSD (Op SATA 3, via Pci-e kaartje)
1x 512GB SM951 (M2 via Pci-e kaartje)

En voor hetzelfde geld als dat ze je vader willen laten betalen voor die build..

Ik zou dus zelf gaan bouwen en alle onderdelen bij elkaar zoeken :)

[ Voor 5% gewijzigd door poor Leno op 08-02-2016 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 16:08

Neus

www.zenaconsult.com

Kijk eens hier: een leuke Mac Pro 8-core voor € 500. Die kan je nog voor het restbedrag flink uitbouwen.

V&A aangeboden: Mac Pro 8 core Xeon - 16GB ram - 1TB HD- NVidia GTX 550ti 1GB

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hoe "kreeg" je vader die aanbieding?

En waarom heb je als fotograaf een GTX980 nodig? Dat lijkt me behoorlijk overkill, evenals die Xeons.

2,600 euro voor spul uit 2009 is belachelijk natuurlijk. Geen garantie, geen nieuwe techniek erin, en voor een behoorlijk prijs.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05 21:01
Wat jeroeneman ook al zegt dit is zwaar overkill. Voor foto bewerking heb je genoeg aan i5 100,- euro videokaartje en veel ram. Dit is een systeem dat voor video editing gemaakt is of intensieve multi thread applicaties zoals bijvoorbeeld meerdere VMs tegelijk.

Ik heb nog even zitten denken of dit een troll topic was ;)

[ Voor 10% gewijzigd door AndreStarTrek op 08-02-2016 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Neus schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:06:
Kijk eens hier: een leuke Mac Pro 8-core voor € 500. Die kan je nog voor het restbedrag flink uitbouwen.

V&A aangeboden: Mac Pro 8 core Xeon - 16GB ram - 1TB HD- NVidia GTX 550ti 1GB
Ik wou het net posten ja, zo'n bakkie is met een beetje zoeken op ebay etc prima uit te breiden. Ik heb er zelf een PCI-E SSD ingezet, een GTX 970, 56GB RAM, 3x3TB HD, USB 3.1 en USB-C.

Kan echt prima mee met de huidige generatie.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Dat het technisch allemaal te upgraden valt / on-par te brengen is met de huidige generatie of dat zelfbouw net zo snel kan voor een lagere prijs is allemaal wel waar, maar irrelevant in mijn ogen als het gaat om professioneel gebruik (lees als: nodig om geld in het laatje te brengen om brood op de tafel te krijgen).
Met een dergelijk "kritische" tool wil je niet gaan knutselen. Je wil gewoon ondersteuning en liefst ook nog snel een vervanging als het fout gaat. En dat is iets wat helaas niet altijd even goed kan als je tweehands of zelfbouw gebruikt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Darkstar schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:27:
Dat het technisch allemaal te upgraden valt / on-par te brengen is met de huidige generatie of dat zelfbouw net zo snel kan voor een lagere prijs is allemaal wel waar, maar irrelevant in mijn ogen als het gaat om professioneel gebruik (lees als: nodig om geld in het laatje te brengen om brood op de tafel te krijgen).
Met een dergelijk "kritische" tool wil je niet gaan knutselen. Je wil gewoon ondersteuning en liefst ook nog snel een vervanging als het fout gaat. En dat is iets wat helaas niet altijd even goed kan als je tweehands of zelfbouw gebruikt.
Opzich eens, maar in de OP heeft men het ook over een 2dehandse machine, wellicht misschien met wat garantie van de verkoper, maar het is zeker geen nieuwe.

En voor 2300 euro kan je een Mac Pro 2010 ofzo op de kop tikken en die echt veel steviger uitrusten dan de offerte die hij gekregen heeft. ECC RAM is voor weinig te vinden in V&A bijv.

Eigenlijk is dat meer het advies denk ik, die offerte uit de OP is gewoon veels te duur ;).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-05 08:56
Service bij Apple (of geautoriseerde reparateurs) ga je niet meer krijgen omdat de 2009 Mac Pro pasgeleden obsolete is verklaard: https://support.apple.com/en-us/HT201624

In principe zit je dan 1 "logic board failure" af van een heel dure tegenvaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_Rodrigues
AndreStarTrek schreef op maandag 08 februari 2016 @ 10:24:
Wat jeroeneman ook al zegt dit is zwaar overkill. Voor foto bewerking heb je genoeg aan i5 100,- euro videokaartje en veel ram. Dit is een systeem dat voor video editing gemaakt is of intensieve multi thread applicaties zoals bijvoorbeeld meerdere VMs tegelijk.

Ik heb nog even zitten denken of dit een troll topic was ;)
Eh, nee. Dat is niet zwaar overkill. Het batch bewerken van veel RAW foto bestanden belast een systeem veel. Veel cores en krises veel ram is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 18:06
Darkstar schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:27:
Eens, maar een dergelijke aanschaf zou ik dan te allen tijde ook gewoon nieuw doen. De iMac 5K is bijvoorbeeld een veel betere optie voor hem. Goed gekalibreerd scherm met de hoogst mogelijke resolutie tot op heden en een behoorlijke PC erachter die dat pixelgeweld prima aan kan.

@OP 100mb voor een foto is natuurlijk niet weinig, maar nog steeds niet heel veel. Ik heb laatst een bestand van enkele GB's moeten bewerken en dat was geen pretje, maar wel te doen (MBP retina 2015 512GB|16GB|R9 M370X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je gaat niet zo veel geld in cpu's stoppen met corepower per mhz van generaties terug. Dual 1366 is nog leuk als je het betaalbaar kunt vinden en 3d of video rendert. Het gebrek aan singlecore power is erg merkbaar als je met programma's werkt.

(check ook even op ebay hoe veel x5680's ongeveer waard zijn..)

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 08-02-2016 19:31 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:15
Ik zou ook voor de imac 5K gaan.

Prima PC voor het bewerken van foto's. Niet alleen CPU power zat maar een een goed scherm. En vooral met het bewerken van foto's is dat natuurlijk erg belangrijk.

Welke monitoren wil hij de macpro op gaan aanschaffen?

don't mind me

Pagina: 1