Tweak (provider) en IPv6: ergens gaat iets niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-06 22:15
Voor 1 applicatie op mijn laptop, BlackBerry Blend, is IPv6 vereist; zonder werkt ie niet. Heb contact opgenomen met onze nieuwe provider, Tweak, en ze hebben ons een IPv6-adres toegestuurd. Dat adres is: 2A02:58:CF:9900::/56
Met een 6RD Relay van: 217.19.16.16

Maar als ik dat in het modem invoer bij IPv6 LAN -> Static en op Apply klik, dan maakt ie er automatisch 2A02:58:CF:9900::/64 van. Oftewel: hij pakt dat /56-adres dus niet. En http://ipv6-test.com zegt vervolgens ook dat IPv6 op ons netwerk niet ondersteund wordt, dus er gaat inderdaad iets mis ergens.
...

Ons modem is het standaard modem van Tweak, de ZyXEL VMG8324-B10A
Mijn laptop is een MacBook 12" (2015-model).
...

Heb Tweak er tweemaal over gebeld en volgens hun is de berekening goed gegaan, maar ze mogen geen ondersteuning geven voor IPv6 (raar, helemaal daar te meer de IPv4-adressen op zijn), ook niet i.c.m. hun eigen ZyXEL-modem dat wij dus gebruiken. Heb ook geprobeerd om dan maar handmatig het IPv6-adres op mijn laptop in te voeren onder TCP/IP -> IPv6 maar dan zegt Mac OS X (10.11) dat het adres onjuist is, iets met de hexadecimale tekens ofzo.

Ben nieuw in de IPv6-wereld dus ik kan alle hulp gebruiken die jullie maar kunnen bieden.
...

Weet iemand wat er mis gaat (waarom ie dus /56 wijzigt naar /64 na het toepassen) en hoe ik IPv6 wél aan de praat krijg? Desnoods alleen op mijn laptop en niet per se op het modem-router?

Beste antwoord (via TheVivaldi op 01-02-2016 17:25)

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-06 18:28
Vistaus schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:34:
[...]

Bedankt, maar in Network -> Broadband -> edit ETHWAN is geen optie voor Enable 6rd
Edit: oh, toch wel.

Edit2: werkt niet. Dan blijft ie heel lang op Loading hangen, vervolgens herstart de ZyXEL en daarna heeft ie de instellingen gewoon weer teruggezet alsof ik jou tip niet zou hebben toegepast :(
Welke firmware heb je op de router staan? Het is wel vreemd dat hij de instellingen niet blijft behouden.

In ieder geval moet bij Network -> Broadband -> edit ETHWAN het IP adres wel ingevuld worden. Ik kan vanavond wel kijken of ik verder kan achterhalen wat er voor nodig is.

Ze hebben een tijdje de 6rd gegevens meegegeven via dhcp, maar dat doen ze nu blijkbaar niet meer. Daarom blijft hij zo lang op loading hangen. Uitgaande van de gegevens die je hebt gekregen zou je het volgende in moeten vullen bij Network -> Broadband -> edit ETHWAN
  • 6RD Type : Static
  • IPv4 Mask Length : 18
  • 6RD Border Relay Server IP : 217.19.16.16
  • 6RD IPv6 Prefix : 2a02:58:c0::/42
Verder kun je dan bij Network Settings -> Home Networking de volgende dns servers opgeven bij IPv6 DNS Values:
2a02:58:2:1:53::1
2a02:58:2:1:53::2

[ Voor 44% gewijzigd door hovemt op 01-02-2016 16:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Misschien handig om de adressen even te anonimiseren.

Verder is het /56 blokje (denk ik) bedoeld om zelf nog verder in te subnetten in blokjes van /64.

Dus CF:9900::/64, 9901::/64, 9902::/64 etc.

/64 Is standaard om mee te werken en services zoals SLAAC werken er prima mee.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Waarom moet BlackBerry Blend een IPv6 hebben? Volgens mij werkt dat ook op gewone IPv4 adressen (in ieder geval thuis op mijn laptop (die alleen IPv4 heeft) werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
Vistaus schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:36:
Voor 1 applicatie op mijn laptop, BlackBerry Blend, is IPv6 vereist; zonder werkt ie niet. Heb contact opgenomen met onze nieuwe provider, Tweak, en ze hebben ons een IPv6-adres toegestuurd. Dat adres is: 2A02:58:CF:9900::/56
Met een 6RD Relay van: 217.19.16.16

...

Weet iemand wat er mis gaat (waarom ie dus /56 wijzigt naar /64 na het toepassen) en hoe ik IPv6 wél aan de praat krijg? Desnoods alleen op mijn laptop en niet per se op het modem-router?
IPv6 van Tweak gaat over 6rd en het IPv6 adres wordt aan de hand van het IPv4 adres bepaald. Ondanks dat ze het (nog) niet officieel ondersteunen kan er al wel gebruik gemaakt worden van IPv6. Sterker nog, de IPv6 gegevens worden al meegestuurd met het DHCP request voor IPv4. De volgende instellingen moet je aanpassen om het werkend te krijgen op de Zyxel:

Bij Network -> Broadband op edit drukken voor ETHWAN.
  • Enable 6rd: Enabled
  • 6rd Type: dhcp
Vervolgens bij Network -> Home Networking:
  • Lan IPV6 Mode setup: enable
  • LAN IPv6 Address Setup: Delegate prefix from WAN
  • LAN IPv6 Address Assign Setup: Stateless
  • DNS Query Scenario: IPV6 DNS Server First

[ Voor 26% gewijzigd door hovemt op 01-02-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Anoniem: 203842 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:17:
Waarom moet BlackBerry Blend een IPv6 hebben? Volgens mij werkt dat ook op gewone IPv4 adressen (in ieder geval thuis op mijn laptop (die alleen IPv4 heeft) werkt het wel.
Dat lijkt me nogal sterk, want bij mij werkt het niet met IPv4 en zowel BlackBerry als Crackberry zeggen dat IPv6 vereist is.
http://help.blackberry.co...elp/mba1410796819507.html
"Internet Protocol version 6 (IPv6) must be enabled on computers and tablets."

http://forums.crackberry....blackberry-blend-1002192/
"IPv6 is a requirement for BlackBerry Blend to connect and communicate with the BlackBerry Smartphone. In order to complete the connection, IPv6 traffic will need to be enabled or allowed in the network environment."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
hovemt schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:17:
[...]

IPv6 van Tweak gaat over 6rd en het IPv6 adres wordt aan de hand van het IPv4 adres bepaald. Ondanks dat ze het (nog) niet officieel ondersteunen kan er al wel gebruik gemaakt worden van IPv6. Sterker nog, de IPv6 gegevens worden al meegestuurd met het DHCP request voor IPv4. De volgende instellingen moet je aanpassen om het werkend te krijgen op de Zyxel:

Bij Network -> Broadband op edit drukken voor ETHWAN.
  • Enable 6rd: Enabled
  • 6rd Type: dhcp
Vervolgens bij Network -> Home Networking:
  • Lan IPV6 Mode setup: enable
  • LAN IPv6 Address Setup: Delegate prefix from WAN
  • LAN IPv6 Address Assign Setup: Stateless
  • DNS Query Scenario: IPV6 DNS Server First
Bedankt, maar in Network -> Broadband -> edit ETHWAN is geen optie voor Enable 6rd

Edit2: werkt niet. Dan blijft ie heel lang op Loading hangen, vervolgens herstart de ZyXEL en daarna heeft ie de instellingen gewoon weer teruggezet alsof ik jou tip niet zou hebben toegepast :(

[ Voor 10% gewijzigd door TheVivaldi op 01-02-2016 14:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
Vistaus schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:34:
[...]

Welke firmware heb je op de router staan? Het is wel vreemd dat hij de instellingen niet blijft behouden.

In ieder geval moet bij Network -> Broadband -> edit ETHWAN het IP adres wel ingevuld worden. Ik kan vanavond wel kijken of ik verder kan achterhalen wat er voor nodig is.

Ze hebben een tijdje de 6rd gegevens meegegeven via dhcp, maar dat doen ze nu blijkbaar niet meer. Daarom blijft hij zo lang op loading hangen. Uitgaande van de gegevens die je hebt gekregen zou je het volgende in moeten vullen bij Network -> Broadband -> edit ETHWAN
  • 6RD Type : Static
  • IPv4 Mask Length : 18
  • 6RD Border Relay Server IP : 217.19.16.16
  • 6RD IPv6 Prefix : 2a02:58:c0::/42
Verder kun je dan bij Network Settings -> Home Networking de volgende dns servers opgeven bij IPv6 DNS Values:
2a02:58:2:1:53::1
2a02:58:2:1:53::2

[ Voor 44% gewijzigd door hovemt op 01-02-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Dat werkt op zich wel, bedankt. Alleen rapporteert ipv6-test.com nog steeds dat IPv6 niet aan staat en BlackBerry Blend idem. Wat kan ik nu nog doen?

Edit: mijn fout, moest in Mac OS X nog IPv6 op 'Automatisch' zetten, nu rapporteert ipv6-test.com dat IPv6 het doet, alleen BlackBerry Blend vindt van niet :(

[ Voor 35% gewijzigd door TheVivaldi op 01-02-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 10:19
Volgens mij gaat er wel meer mis. Ik kan opeens niet meer communiceren tussen twee Tweak klanten die op dezelfde relay server zitten. Herkent iemand dit?

Groet,

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-07 11:47
Ik zie heel de optie niet eens om de 6RD server in te stellen in de ETHWAN interface

Ipv6 is wel ingeschakeld, ik zou wel een static IPv6 adres kunnen opgeven, maarja dat zoek ik niet...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-07 11:47
Aha ik had de dual stack mode blijkbaar al een keer geactiveerd waardoor je de 6RD tunnel optie niet hebt :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Pagina: 1