Intel NUC Skylake i5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:12
Hoi mede-tweakers,

Mijn vriendin heeft haar voet neergezet en de desktop moet de huiskamer uit. Niet erg want een NUC is een leuk alternatief qua design, formaat en capabel genoeg voor mijn gebruik.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk wat downloads draaien, films en series kijken in 4K en 3D. Hij moet beschikken over pass-trough audio mogelijkheden want Dolby TrueHD! Verder wat browsen, office etc geen Witcher 3 ofzo.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tsja, het liefst zo min mogelijk. Maar een euro of 600 kan wel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen componenten die ik hiervoor wil gebruiken. Alleen een tweetal externe hdd's.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Intel NUC: ik twijfel alleen nog tussen de SYK en SYH. Kan iemand bevestigen dat in de SYH twee hdd's passen? Dus én een M2 SSD én een HDD?
- Samsung EVO850 120 of 250 GB
- 8 GB RAM (2x4gb Crucial bv)
- Optioneel: WD RED 3TB

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil sowieso de NUC, geen andere barebone. Qua SSD ben ik heel tevreden over Samsung EVO 850, dus die als SSD. En eventueel als HDD (mocht die er nog bij passen) dan een zéér stillen (WD RED is mij aanbevolen). Indien er toch geen HDD in past, mijn 'oude' desktop gaat naar zolder dus ik kan daar altijd mijn dowloads draaien en evenuteel via het netwerk toegang aan mijn NUC verschaffen (als dit snel genoeg is voor 4K en 3D) of pendelen tussen de zolder en de woonkamer.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb de i3 variant laten varen vanwege toekomstbestendingheid en de twijfel of deze 4K 3D wel vloeiend gaat spelen. Neem aan dat ik deze zorgen bij de i5 niet hoef te hebben.

Wat verwacht je van ons?[i]
Heeft er iemand ervaring met het bouwen van een NUC? Iemand iets te vertellen over het geluid als je de NUC met SSD (voor het besturingssysteem) en met HDD voor mass storage uitvoert? En gaat het allemaal qua temperatuur goed als je er ssd en een hdd instopt?
i5 voldoende voor 4K 3D en downloaden?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Een snelle google search geeft deze link : http://www.intel.com/cont...uc/nuc-kit-nuc6i5syh.html

Daar staat dat er plek ik voor 1 2,5'' drive en m.2 SSD.

Een i3 nuc is ook meer dan zat voor het afspelen van 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Bedankt Michael! Daar heb ik dan straal overheen gelezen in eerste instantie.

Denk je dat ik met een WD RED een stille optie heb? Of geen ervaring mee. Ik heb uberhaupt geen idee of die NUC behuizingen een beetje geluiddempend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Red zijn bedoeld voor NAS system maar daar wordt ie door jou ook wel een beetje voor gebruikt. WD Green HDD's zijn zeer stille schijven en zijn over het algemeen wat goedkoper dan Red's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ja de Green heb ik ook overwogen. Ik las alleen veel problemen met het in/uit schakelen van de schijven. Nu heb ik natuurlijk alle software op de SSD staan, als ik dus een film of serie ga kijken dan gaat de schijf aan en anders staat hij uit dus misschien toch een betere optie dan ja. En qua decibel heb ik een meting gevonden dat ze beide 12-14 decibel geluid produceren in vol gebruik.

EDIT: Het wordt misschien sowieso nog een probleem een RED of GREEN te vinden die in een 2,5" bay past. Zit even te kijken, maar zo snel vind ik alleen 3,5" en dat past natuurlijk weer niet in de NUC |:(
Of ze zijn 500gb of 1tb, ook niet echt groot..

[ Voor 24% gewijzigd door Currry op 01-02-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Ik zit even te zoeken inderdaad en ze zijn ook en stuk duurder dan hun 3,5'' counterpart. Dubbele prijs per GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar een Micro ATX systeem :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 125,-€ 125,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 80,95€ 80,95
1WD Green HDD, 3TB€ 97,95€ 97,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 38,95€ 38,95
1Antec VPF Series 450W€ 49,-€ 49,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 516,71

Maarja dat is natuurlijk ook weer een stuk groter dan een NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:53

Shunt

Boe

Waarom dan niet gewoon een mooie externe disk van Xtb ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ja zoiets heb ik ook een keer bedacht, maar hij moet eigenlijk in het tv meubel gaan passen. Helaas is gebleken dat ik qua media toch niet de gehele broek aan heb ;)

Maar ik heb deze Green gevonden, toch nog wel enigsinds acceptabel qua prijs: pricewatch: WD Green WD20NPVX

Ja een externe schijf kan wel, die heb ik ook nog wel twee liggen.. Maar het was zo makkelijk geweest als het er gewoon in kon. Het is toch iets wat er een aantal jaren moet gaan staan, beetje estetische waarde is wel belangrijk daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Misschien kan ik mijn desktop HDD wel als netwerkschijf instellen? Dus dat ik via mijn netwerk met mijn NUC de bestanden kan afspelen die op mijn desktop staan. Toevallig ervaring mee of dit snel genoeg is voor 4K en 3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:53

Shunt

Boe

Currry schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:30:
Misschien kan ik mijn desktop HDD wel als netwerkschijf instellen? Dus dat ik via mijn netwerk met mijn NUC de bestanden kan afspelen die op mijn desktop staan. Toevallig ervaring mee of dit snel genoeg is voor 4K en 3D?
Dit hangt natuurlijk af of je netwerk ook snel genoeg is.
Het kan wel maar hou er rekening mee dat je dat altijd 2 devices aan moet zetten.
Mijn tip een externe schijf is klein kan in een kastje gelegd worden zonder dat iemand het ooit hoeft zien en verbruikte amper iets.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ik heb nu dit in gedachten. De WD Green zou volgens de spec lijst van WD zelf max 25 decibel mogen produceren, dat in een kastje moet denk ik toch wel te doen zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green WD20NPVX€ 119,50€ 119,50
1Intel NUC NUC6i5SYH€ 393,95€ 393,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N169ES4CEU€ 47,-€ 47,-
1Samsung 850 EVO M.2 120GB€ 74,21€ 74,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:29
Je hebt DDR4 SODIMM geheugen nodig: pricewatch: Crucial CT8G4SFD8213.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Is dat niet backwards compatible? Vind het die meerprijs niet echt waard eerlijk gezegd (deze prijs is voor 1x8 gb en 2x4 is toch sowieso beter?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
pricewatch: Crucial CT2K4G4SFS8213

Het kost dus niks extra? Als het wat meer zou kosten zou het de meerprijs ook wel waard zijn aangezien het in de toekomst je PC een stuk sneller kan maken wanneer ontwikkelaars het beter ondersteunen. En nee het is niet backwards compatible, je systeem zal niet werken met DDR3. De reden waarom ik 1x8GB post is dat je later nog kan upgraden naar 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07 21:59

@r!k

It is I, Leclerq

Kijk ook even bij vraag en aanbod, er is regelmatig een user die nuc's aanbiedt. Ik ben zijn naam even kwijt maar zo ben ik ook aan de mijne gekomen (nuc5i5ryk incl geheugen en ssd). Hij verkoopt ze voor goede prijzen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Ah zo, tsja dan inderdaad maar een DDR4.. Maar in de praktijk maakt het dan ook niet uit dat ik maar 1 reepje RAM erin zet?

Bedankt voor de tip! Ik heb er geen directe haast bij met de aanschaf, ik wil wel sowieso de Skylake versie want als ik dan toch iets nieuws haal dan ook meteen de laatste versie. Ik zal de vraag&aanbod eens in de gaten gaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
2 reepjes is in theorie wel sneller maar in de praktijk zal je er niks van merken (in dagelijkse bezigheden). Als je zeker weet nooit boven de 8GB uit te komen dan zou ik wel gewoon 2 van 4GB nemen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Currry
Nou wat meer research levert de volgende (voor mij) ontdekking op. De Nuc ondersteund zowel een m2 als tegelijkertijd een 2.5" schijf. Echter mag die hdd niet hoger zijn dan 9.5mm en dan ben je toch al weer gelimiteerd tot 1tb! En bv de Green line van WD past helemaal niet.

Ik heb wel gezien dat Seagate de Spinpoint M9T heeft in 2TB versie van 9,5mm dik. Opties zijn er dus wel, maar niet elke laptopschijf/2,5" schijf past erin! Just a simple heads up.

[ Voor 25% gewijzigd door Currry op 03-02-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien is het topic al dood, maar toch.
Ik had een D54250WYK (4e gen. i5) met Kingston HyperX 2x8gb DDR3 1600mhz SO-DIMM en een Evo 840 120gb SSD m2.
Heb deze verkocht omdat hij geen 3840x2160 60hz ondersteunde (ging maar tot 30hz)

Heb nu de 6i5SYK (6e gen. i5) met Kingston HyperX 2x8gb DDR4 2133mhz SO-DIMM en een Evo 850 120gb SSD m2.
Deze ondersteund wel 3840x2160 60hz :) :) :)

Bij een 4k film gebruikt deze zo'n 30% van de cpu (incl. gpu accel.). 4k 3d films heb ik nog niet geprobeerd want die zijn er gewoon nog niet :P

edit:
Aanvulling hierop, ik draai Archlinux op de NUC.
Deze is aangesloten op m'n Samsung 55JS8000 tv als media speler (Kodi als mplayer) en daarop nog wat extra applications die op de achtergrond draaien en hebben geen invloed op de playback.
De bestanden haalt hij van een Synology NAS, beide aangesloten op een switch (gbit netwerk).

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 20-02-2016 22:38 ]

Pagina: 1