Vraag

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-01 12:55
Mijn vraag
Ik heb mijn materiaal wat vernieuwd en kom van een Sony Triniton uit het jaar Hunnebed en een Pioneer receiver zonder HDMI nu naar een Samsung TV met Onkyo receiver. Alles aansluiten, op zich geen probleem. Alleen dat ARC snap ik niet helemaal, ik denk dat ik ergens een stukje verkeerd denk of zo. Een echte noob op dat gebied...

Wat is het probleem: Ik heb mijn TV en Receiver via ARC-HDMI poorten aan elkaar gekoppeld. Ik kijk TV via Ziggo decoder (die aan de receiver is gekoppeld met HDMI) en hoor het geluid op de speakers en beeld op TV. Logisch, want alles komt eerst van de decoder in de receiver en het beeld wordt naar de TV gestuurd. Maar als ik Smart-TV gebruik, YouTube bv, dan hoor ik dat alleen op de TV speakers. En los van het feit of dat andere instellingen vereist (waarschijnlijk wel dus) begrijp ik het ook gewoon niet. Als ik nl. Smart-TV start, blijft linksboven de TV uitzending die ik op had staan doorlopen, met het geluid over de externe speakers. Als YouTube dus zou werken zoals ik wil, dus geluid over externe speakers, zouden er dus twee dingen door elkaar gaan lopen. Wie kan me hier duidelijkheid in geven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Samsung UE55ES6100, Onkyo TX-NR609, Ziggo weetikveelmaargeenHorizon-decoder.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat hierboven staat dus. het gaat me in eerste instantie om het begrip hoet het zou moeten werken, want zoals ik zeg, als ik youtube start door smarttv te starten als ik TV op heb staan krijg ik twee geluiden door elkaar. Niet op de Externe speakers, want TV is dan extern en YouTube op TV-speakers, maar toch.

Antwoord: ik doe iets fout.
Vraag: Hoe moet ik het goed doen?

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Beste antwoord (via Zorro op 02-02-2016 09:11)

• DaKuup
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:22
Persoonlijk vind ik uitzetten niet zo gek (voor een decoder). Maar je mag hem natuurlijk aan laten staan als je dat wilt. Waar je voor moet zorgen is dat de input op je receiver veranderd. Dus nu heb je je decoder op cbl/sat input aangesloten gok ik. En als je geluid van de tv wilt horen moet de input van je receiver switchen naar de input waar je tv op aangesloten is.

Trouwens best kans als je je luidsprekers op extern instelt (op je tv) dat het switchen van input op je receiver automatisch gebeurd middels HDMI CEC/ARC

Alle reacties

• DaKuup
Heb zelf een Sony tv en daar moet ik aangeven dat het geluid via externe speakers moet gaan. Dit staat wel ergens in de Audio instellingen van je tv.

Via Google:
Pagina 173 van je handleiding; Menu -> Geluid -> Luidsprekerinstellingen -> Luidspreker selecteren (Ext. luidspreker)

Edit:
voor wat betreft de 2 signalen door elkaar. Je moet dan wel je tv-decoder uitzetten. Een logitech harmony afstandsbediening is in deze wel handig. Die schakelt dan youtube op je tv in maar zet tevens je decoder uit met 1 druk op de knop.

[ Voor 30% gewijzigd door DaKuup op 01-02-2016 11:14 ]

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 15:38
ik denk hetzelfde als DaKuup aangeeft.
daarnaast: je geeft aan dat je een miniweergave van je tv-programma in beeld houd. misschien dat je je decoder van ziggo moet uitzetten. deze geeft namelijk ook een audiosignaal door aan de onkyo.

• Zorro
Ga ik eens proberen vanavond. Uitzetten van de decoder had ik al aan gedacht, dat lost het natuurlijk op, maar ik hoopte dat ik ergens overheen keek en dat dat niet nodig zou zijn. Is natuurlijk eigenlijk idioot dat je iets uit moet zetten. Even een YouTube filmpje kijken of wat dan ook: Decoder uit, filmpje kijken, decoder weer aan. Maar goed, als dat zo is, dan is dat maar zo.

Ik ga eens kijken wat ik kan doen, bedankt voor de antwoorden zover.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • Beste antwoord

• DaKuup
Persoonlijk vind ik uitzetten niet zo gek (voor een decoder). Maar je mag hem natuurlijk aan laten staan als je dat wilt. Waar je voor moet zorgen is dat de input op je receiver veranderd. Dus nu heb je je decoder op cbl/sat input aangesloten gok ik. En als je geluid van de tv wilt horen moet de input van je receiver switchen naar de input waar je tv op aangesloten is.

Trouwens best kans als je je luidsprekers op extern instelt (op je tv) dat het switchen van input op je receiver automatisch gebeurd middels HDMI CEC/ARC

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
sluit je set gewoon anders aan.

decoder > tv > receiver
en dan je tv instellen op externe speakers via ARC.
ben je van alle problemen af.

de receiver blijft dan gewoon in de ARC aansluiting op de tv zitten natuurlijk

• Zorro
Bedankt! Het werkt nu, op de TV extern speakers instellen, en op de receiver Onkyo RHID aanzetten, dat schijnt CEC te zijn in Onkyo taal...
Als ik nu youtube start wordt automatisch geschakeld naar het kanaal TV op de receiver en hoor ik alleen youtube. Stop ik dat, dan komt de Decoder weer in beeld. Precies wat ik wilde.

Thanks!

Pagina: 1