Harddisk faalt, of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-06 13:41

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Op mijn vrij oude Samsung 2TB HD204UI kreeg ik van het weekend een SMART foutmelding. Deze meldde dat de Spin-up Time 1 was. Dat zou betekenen dat de disk helemaal niet draait toch?
Daarom heb ik asap van alles geback-upt e.d.

Maar nu vanmorgen was de disk helemaal weg in Windows, ook in de BIOS stond de disk er niet bij. Helaas, dacht ik, deze is nu kapot.
Als laatste actie haalde ik, omdat het het proberen waard leek, de molex en sata kabels eruit en erin en reboote ik de machine.
Nu staat de disk er weer bij EN zonder SMART foutmelding, de Spin-up Time is nu 77.

Is de disk nu kapot of niet? Ik vertrouw het voor geen meter maar hoe kan die waarde 1 zijn, dat wil toch zeggen dat ie helemaal niks doet? Hij performde okay. En na het verwijderen en opnieuw insteken van de kabels is de melding weg. Moet ik die SMART controle vertrouwen?

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

Beste antwoord (via Crowmeister op 01-02-2016 16:27)

Anoniem: 15758

Je Current-waarde is 76 dus nu weer normaal en Worst-waarde is 1 dus in het verleden heeft de disk niet kunnen opspinnen. Geen probleem wat mij betreft als het inderdaad de voeding zou zijn. Daar kan de schijf zelf niets aan doen. Prematuur 'uit voorzorg' vervangen lijkt mij dan ook zonde van je schijf - het is toch een 2TB model dus zeker nog relevant. Wellicht kun je beter investeren in een NAS of anderszins een goede backup - want juist een nieuwe hardeschijf heeft ook een grote kans op falen. Die kans zou zelfs groter kunnen zijn dan een ietwat oudere maar wel 'bewezen' hardeschijf.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:59
Ja, Smart zit "ingebouwen" in je HDD en kijkt na of je HDD binnen de door de fabrikant gestelde parameters werkt. Doet je schijf dat niet > Backuppen en afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Daar ben ik het mee eens.

Maar lees ook even mijn andere vragen:

- Waarom was de Spin Up Time 1? 1 is zo extreem laag
- Waarom werd de disk opeens niet meer herkent?
- Waarom was de disk terug nadat ik de SATA en Molex kabel verwijderde en terug plaatste?
- Waarom was de Spin Up Time weer 77 nadat de schijf weer herkent werd?

Chewing gum while cutting unions will prevent you from crying, it won't prevent you from being sad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 15:19
De vraag is inderdaad of de disk nu gefixed is of dat dit een error is in het SMART systeem. Meestal als iets fout gaat dan blijft de melding staan niet zoals nu dat hij niet terugkomt. Ik zou de schijf niet meer gebruiken om belangrijke data op te slaan.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:50
Probeer je vraag eens hier: Check je SMART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ja, je moet de SMART-controle vertrouwen: deze had het immers juist dat er problemen waren met de schijf. Echter, het probleem lijkt dus te zijn geweest dat de kabels niet goed aangesloten waren. Nu je dat opgelost hebt, zijn de SMART-waarden weer normaal.

Ik zou dus zeggen: blijven gebruiken. En een regelmatige back-up zal je altijd moeten maken als er data op staat die je liever niet kwijt wil, want schijven kunnen ook prima stuk gaan zonder dat er voortekenen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door dcm360 op 01-02-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je nou gewoon even je SMART gegevens had gepost, weten we allemaal hoe de vorm in de steel zit. Nu is het gokken welke concrete waarden je hebt. Ik vermoed dat je genormaliseerde Current-waarde op 1 heeft gestaan. Dit zou bij een volgende spinup een veel hogere waarde moeten zijn.

Bij genormaliseerde waarden geldt: hoe hoger hoe beter. 1 is dus de slechtst mogelijke waarde en dat is een indicatie dat het opspinnen een keer niet goed is gelukt. Dit kan komen omdat de motor van je hardeschijf problemen heeft en dat is inderdaad een indicatie dat hij op sterven ligt. Maar het kan evengoed zijn dat je schijf niet voldoende stroom heeft gehad en daarom het opspinnen niet goed lukte. Dat kan een volgende keer verholpen zijn en dan zie je een Worst waarde van 1 en is Current weer normaal zoals 89 aangenomen dat 100 een ideale waarde is - dat laatste verschilt per schijf. De raw-waarde van dit attribuut is meestal maar niet altijd het aantal milliseconden dat het opspinnen heeft geduurd. Dus bijvoorbeeld 5978 betekent bijna 6 seconden. Tussen 4 en 8 seconden is normaal afhankelijk van de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Anoniem: 15758 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:01:
Als je nou gewoon even je SMART gegevens had gepost, weten we allemaal hoe de vorm in de steel zit. Nu is het gokken welke concrete waarden je hebt. Ik vermoed dat je genormaliseerde Current-waarde op 1 heeft gestaan. Dit zou bij een volgende spinup een veel hogere waarde moeten zijn.

Bij genormaliseerde waarden geldt: hoe hoger hoe beter. 1 is dus de slechtst mogelijke waarde en dat is een indicatie dat het opspinnen een keer niet goed is gelukt. Dit kan komen omdat de motor van je hardeschijf problemen heeft en dat is inderdaad een indicatie dat hij op sterven ligt. Maar het kan evengoed zijn dat je schijf niet voldoende stroom heeft gehad en daarom het opspinnen niet goed lukte. Dat kan een volgende keer verholpen zijn en dan zie je een Worst waarde van 1 en is Current weer normaal zoals 89 aangenomen dat 100 een ideale waarde is - dat laatste verschilt per schijf. De raw-waarde van dit attribuut is meestal maar niet altijd het aantal milliseconden dat het opspinnen heeft geduurd. Dus bijvoorbeeld 5978 betekent bijna 6 seconden. Tussen 4 en 8 seconden is normaal afhankelijk van de schijf.
Ah, dat zou het kunnen zijn. Dat de disk tijdelijk niet voldoende power kreeg. Het is ook wel een 4+ jaar oude schijf dus ik ga 'em zeker vervangen.

Dit zijn de huidige waardes, zoals gezegd was Spin-Up Time een dag lang 1, maar na het opnieuw inpluggen v/d kabels niet meer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GBxIjcR.png

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Je Current-waarde is 76 dus nu weer normaal en Worst-waarde is 1 dus in het verleden heeft de disk niet kunnen opspinnen. Geen probleem wat mij betreft als het inderdaad de voeding zou zijn. Daar kan de schijf zelf niets aan doen. Prematuur 'uit voorzorg' vervangen lijkt mij dan ook zonde van je schijf - het is toch een 2TB model dus zeker nog relevant. Wellicht kun je beter investeren in een NAS of anderszins een goede backup - want juist een nieuwe hardeschijf heeft ook een grote kans op falen. Die kans zou zelfs groter kunnen zijn dan een ietwat oudere maar wel 'bewezen' hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowmeister

Crowmeister

Stop!.... Continue

Topicstarter
Anoniem: 15758 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:38:
Ja Current-waarde is 76 dus nu weer normaal en Worst-waarde is 1 dus in het verleden heeft de disk niet kunnen opspinnen. Geen probleem wat mij betreft als het inderdaad de voeding zou zijn. Daar kan de schijf zelf niets aan doen. Prematuur 'uit voorzorg' vervangen lijkt mij dan ook zonde van je schijf - het is toch een 2TB model dus zeker nog relevant. Wellicht kun je beter investeren in een NAS of anderszins een goede backup - want juist een nieuwe hardeschijf heeft ook een grote kans op falen. Die kans zou zelfs groter kunnen zijn dan een ietwat oudere maar wel 'bewezen' hardeschijf.
Thanks, houd ik het voor nu even zo. Backup-en doe ik al met Acronis naar mijn NAS dus dat komt wel goed.

Pagina: 1