Beste Tweakers,
Ik heb (voor het eerst) een nieuwe PC zelf in elkaar gezet.
Nu ik alles heb aangesloten los van de GPU, wou ik alvast een testen puur en alleen met de UEFI.
Maar helaas loop ik tegen het probleem aan, dat mijn CPU snel heet wordt en niet weet hoe dit kan.
Temperatuur van de CPU zou normaal 40C stabiel moeten zijn en bij 100% onderdruk 70C
terwijl mijn CPU al begint bij 50C+ en pakt met gemak geleidelijk door naar 80C, Ik heb toen de PC maar uitgezet. Want ik weet niet tot hoeverre dit goed gaat..?!
Mijn vraag
Mijn processor temperatuur loopt snel hoog op, maar heb geen idee waar het aanligt!?

Hardware:
Asus Maximus Ranger VII
Intel I7 4790k
Corsair Hydro H110i GTX
Kingston HyperX Fury 16GB
Coolermaster V550
Samsung EVO 850
GPU nog niet binnen!
Wat ik al of geprobeerd heb
PWM hub > OPT_fan
Corsair > CPU_fan = wel CPU fan error

Switch ik deze 2 kabels om:
PWM hub > CPU_fan
Corsair > OPT_fan = geen CPU fan error
Hoe ik de kabels dan ook doe, de CPU temperatuur blijft snel op lopen.
Nou vind ik het frappant... ik zou denken dat de kabel afkomstig van de H110i naar de CPU_fan gaat en de PWM fan hub naar de CPU_OPT. Maar toch geeft dit de CPU fan error en dus andersom niet.
Ook heb ik gecheckt of de CPU en cooler contact maken en dat doen ze en ook de ventilatoren draaien op top snelheid..
hier volgen nog wat afbeeldingen, misschien ziet iemand wat geks?..
PMW hub overlay

Moederbord CPU Error setup (bij het wisselen van de kabels niet)

Moederbord H110i USB 2.0

CPU koelingpasta check

SATA / fan kabel check

overview

Ik hoop hier genoeg informatie gegeven te hebben. mocht er toch nog vragen zijn hoor ik dit graag!
Alvast bedankt voor het meedenken,
Jori
Ik heb (voor het eerst) een nieuwe PC zelf in elkaar gezet.
Nu ik alles heb aangesloten los van de GPU, wou ik alvast een testen puur en alleen met de UEFI.
Maar helaas loop ik tegen het probleem aan, dat mijn CPU snel heet wordt en niet weet hoe dit kan.
Temperatuur van de CPU zou normaal 40C stabiel moeten zijn en bij 100% onderdruk 70C
terwijl mijn CPU al begint bij 50C+ en pakt met gemak geleidelijk door naar 80C, Ik heb toen de PC maar uitgezet. Want ik weet niet tot hoeverre dit goed gaat..?!
Mijn vraag
Mijn processor temperatuur loopt snel hoog op, maar heb geen idee waar het aanligt!?

Hardware:
Asus Maximus Ranger VII
Intel I7 4790k
Corsair Hydro H110i GTX
Kingston HyperX Fury 16GB
Coolermaster V550
Samsung EVO 850
GPU nog niet binnen!
Wat ik al of geprobeerd heb
PWM hub > OPT_fan
Corsair > CPU_fan = wel CPU fan error

Switch ik deze 2 kabels om:
PWM hub > CPU_fan
Corsair > OPT_fan = geen CPU fan error
Hoe ik de kabels dan ook doe, de CPU temperatuur blijft snel op lopen.
Nou vind ik het frappant... ik zou denken dat de kabel afkomstig van de H110i naar de CPU_fan gaat en de PWM fan hub naar de CPU_OPT. Maar toch geeft dit de CPU fan error en dus andersom niet.
Ook heb ik gecheckt of de CPU en cooler contact maken en dat doen ze en ook de ventilatoren draaien op top snelheid..
hier volgen nog wat afbeeldingen, misschien ziet iemand wat geks?..

PMW hub overlay

Moederbord CPU Error setup (bij het wisselen van de kabels niet)

Moederbord H110i USB 2.0

CPU koelingpasta check

SATA / fan kabel check

overview

Ik hoop hier genoeg informatie gegeven te hebben. mocht er toch nog vragen zijn hoor ik dit graag!
Alvast bedankt voor het meedenken,
Jori
[ Voor 7% gewijzigd door jori777 op 31-01-2016 22:46 . Reden: verbetering in verhaal ]