Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Electroproblemen Renault Megane 2001

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vivenator
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-11 00:30
Ola!

Ik rij nu al maanden rond met wat ik persoonlijk het meest verwarrende probleem ooit vind. Het betreft hier een Renault Megane Grandtour (2001). Aangezien er overal gloeilampen in zaten (uitgezonderd het instrumentenpaneel) - waarvan er een aantal in het dashboard ook stuk waren - ben ik ze stuk voor stuk gaan vervangen met ledlampjes (zowel dashboard als interieur). Naarmate ik er meer ledjes in stopte, werd het gedrag van de verlichting van mijn snelheidsmeter steeds wispelturiger, namelijk slechts half schijnen, lichtelijk 'knipperen' (net alsof hij z'n draai nog moet vinden), volledig uit of gewoon vol aan. Of dit in verband staat met het vervangen van de gloeilampjes durf ik niet te zeggen - het kan net zo goed stom toeval zijn. Nou ben ik eigenlijk al weken aan het aanklooien met gloeilampjes terugzetten, andere ledjes erin, gloeilampjes eruit, etc, maar het lijkt niet echt het probleem te zijn, anders dan dat de wispelturigheid afneemt (maar het probleem wordt niet daadwerkelijk opgelost).

Nou was ik zojuist even tanken, waarbij de (overigens zelf vervangen) radio uitviel omdat ik de achterruitenwisser aanzette - met een geluid wat nog het beste te beschrijven valt als het geluid van kortsluiting. Iets zegt mij dat er in het electrohuishouden van die auto een probleem zit, maar ik kan er totaal geen vinger op leggen waar het dan zou moeten zitten (en of bovenstaande twee zaken met elkaar verbonden zijn). Zo zijn er nog een paar vreemde dingen zoals bijvoorbeeld de passagierslampjes die (soms) enigszins knipperen.

Weet iemand of hier een eenduidige dader voor is, of zal ik de complete draadboom na gaan moeten lopen op iets eventueels vreemds? Wellicht een hint waar het zou kunnen zitten? 8)7

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via vivenator op 04-02-2016 21:26)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Allereerst: waarom al deze moeite en al deze problemen terwijl alles oorspronkelijk goed functioneerde? Om alvast een paar voor de hand liggende antwoorden weg te werken:
  • Energiebesparing. Op de buitenverlichting kun je enige tientallen watts besparen door de halogeenlampen te vervangen door led. Gloeilampen zoals remlichten zijn zelden aan, dus die maken geen verschil. Interieurlampjes vragen nauwelijks vermogen, dus daar valt nog minder te halen. Bij normaal gebruik zal deze auto gemiddeld enige tientallen kilowatts aan brandstof verstoken. De energiebesparing ligt dus in de ordegrootte van een duizendste, hetgeen verwaarloosbaar is. Anders gezegd: er is geen merkbare of zelfs meetbare energiebesparing.
  • Kostenbesparing. Aangezien de energiebesparing op de verbruikskosten van een auto verwaarloosbaar zijn, zal er ook geen kostenbesparing zijn. Sterker nog: de investering in led-lampen brengt een eenmalige kostenpost met zich mee die bij een auto van deze leeftijd onmogelijk is terug te verdienen.
Dan het probleem zelf. Je had een goed werkende installatie met halogeen- en/of gloeilampen en hebt die omgebouwd naar een problematische installatie met led-lampen. En nu vraag je wat de oorzaak van het probleem is. Het antwoord zal duidelijk zijn: de oorzaak is je eigen knutselwerk. Aangezien je zo intensief met led-verlichting bezig bent, zul je ongetwijfeld weten dat de impedantie van een led-lamp zich anders gedraagt dan een eenvoudige gloeilamp of halogeenlamp. Bovendien loopt er een lagere stroom, omdat de led-lamp zuiniger is. Dat kan tot gevolg hebben dat de auto de lage stroom interpreteert als een doorgebrande lamp, terwijl hij het wel degelijk doet. Resultaat: een onterechte storingsmelding over een defecte lamp.

Verder zou het kunnen dat een deel van de led-lampen stuurelektronica bevat die niet op ieder moment evenveel stroom afneemt, maar de stroomafname reguleert in de vorm van een blokgolf. Als je maar geneog verschillende led-lampen met verschillende stuurcircuits en vermogenskarakteristieken samenvoegt, kan dat ertoe leiden dat de gelijkspanning die de accu levert door alle led-lampen tezamen wordt verminkt tot iets wat absoluut geen gelijkspanning meer is. Andere componenten in de auto kunnen daardoor behoorlijk van slag raken.

De oplossing voor het probleem is simpel: erken dat dit idee minder goed is dan het aanvankelijk leek en bouw alles terug naar de oorspronkelijke staat. Aangezien je die lampen toch al hebt, kost dit niets. En of je die led-lampen nu gebruikt of niet, je hebt ze toch al betaald. Voor de besluitvorming maakt dit dus geen enkel verschil. Dat is het principe van sunk cost :).

Een goede grap mag vrienden kosten.

Alle reacties

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11 19:29
zoals je al schijft met je ruitenwisser achter, kan daar het probleem van slechte verbindingen wel eens zitten.

trek de stekker eens los die achter de bekleding zit en probeer dan nog eens.

rij zelf een laguna ook vaker mee gezeten.

[ Voor 10% gewijzigd door ruzzel op 31-01-2016 22:10 ]

• vivenator
Zal het morgen eens proberen. De vraag is dan, denk je dat dat beide problemen oplost? Het is namelijk allemaal vrij willekeurig en het kan goed zijn de radio/ruitewissercombinatie nu weer weken niet voor komt..

Acties:
  • Beste antwoord

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Allereerst: waarom al deze moeite en al deze problemen terwijl alles oorspronkelijk goed functioneerde? Om alvast een paar voor de hand liggende antwoorden weg te werken:
  • Energiebesparing. Op de buitenverlichting kun je enige tientallen watts besparen door de halogeenlampen te vervangen door led. Gloeilampen zoals remlichten zijn zelden aan, dus die maken geen verschil. Interieurlampjes vragen nauwelijks vermogen, dus daar valt nog minder te halen. Bij normaal gebruik zal deze auto gemiddeld enige tientallen kilowatts aan brandstof verstoken. De energiebesparing ligt dus in de ordegrootte van een duizendste, hetgeen verwaarloosbaar is. Anders gezegd: er is geen merkbare of zelfs meetbare energiebesparing.
  • Kostenbesparing. Aangezien de energiebesparing op de verbruikskosten van een auto verwaarloosbaar zijn, zal er ook geen kostenbesparing zijn. Sterker nog: de investering in led-lampen brengt een eenmalige kostenpost met zich mee die bij een auto van deze leeftijd onmogelijk is terug te verdienen.
Dan het probleem zelf. Je had een goed werkende installatie met halogeen- en/of gloeilampen en hebt die omgebouwd naar een problematische installatie met led-lampen. En nu vraag je wat de oorzaak van het probleem is. Het antwoord zal duidelijk zijn: de oorzaak is je eigen knutselwerk. Aangezien je zo intensief met led-verlichting bezig bent, zul je ongetwijfeld weten dat de impedantie van een led-lamp zich anders gedraagt dan een eenvoudige gloeilamp of halogeenlamp. Bovendien loopt er een lagere stroom, omdat de led-lamp zuiniger is. Dat kan tot gevolg hebben dat de auto de lage stroom interpreteert als een doorgebrande lamp, terwijl hij het wel degelijk doet. Resultaat: een onterechte storingsmelding over een defecte lamp.

Verder zou het kunnen dat een deel van de led-lampen stuurelektronica bevat die niet op ieder moment evenveel stroom afneemt, maar de stroomafname reguleert in de vorm van een blokgolf. Als je maar geneog verschillende led-lampen met verschillende stuurcircuits en vermogenskarakteristieken samenvoegt, kan dat ertoe leiden dat de gelijkspanning die de accu levert door alle led-lampen tezamen wordt verminkt tot iets wat absoluut geen gelijkspanning meer is. Andere componenten in de auto kunnen daardoor behoorlijk van slag raken.

De oplossing voor het probleem is simpel: erken dat dit idee minder goed is dan het aanvankelijk leek en bouw alles terug naar de oorspronkelijke staat. Aangezien je die lampen toch al hebt, kost dit niets. En of je die led-lampen nu gebruikt of niet, je hebt ze toch al betaald. Voor de besluitvorming maakt dit dus geen enkel verschil. Dat is het principe van sunk cost :).

• vivenator
tomatoman, thanks voor je antwoord. De reden dat ik begonnen was met vervangen was juist omdat het niet allemaal functioneerde. Een stuk of 4-5 lampjes van het dashboard werkten niet en in de categorie 'dan maar meteen alles doen', ook daadwerkelijk alles gedaan. Ik heb dus niet voldoende gloeilampjes om alles weer terug te draaien :)

Ik heb inderdaad ook een hoop gelezen over de interpretatie van doorgebrande lampen, maar kan bij het diagnosticeren van de foutmeldingen daar in ieder geval niks over vinden. Nee, ik ben inderdaad bang dat het langzaamaan alles terug draaien wordt... :)

edit: iemand een adresje voor goeie ouwe gloei/halogeenlampjes?

[ Voor 5% gewijzigd door vivenator op 01-02-2016 00:11 ]

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Check de lokale Lidl eens

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Bij Action en Big Bazar maak je ook kans.

• vivenator
Ik weet in ieder geval zeker dat de (lokale) Action, Big Bazar en Lidl geen T5 (en als dat al zo is, waarschijnlijk LED) of interieurlampjes hebben. Ik heb ze besteld bij lampengrossier.nl; mocht nou blijken dat de ledjes inderdaad het probleem zijn kom ik nog terug om dat hier te plaatsen en markeren als beste antwoord :)

edit: vandaag de gloeilampjes binnen gekregen en gelijk er in gezet. Vooralsnog heeft het 0 resultaat opgeleverd (lees: snelheidsmeter is nog steeds uit), maar het viel me op dat (ook met de leds er nog in) hij na een aantal dagen rust in ieder geval weer aan ging. Na verloop van tijd - en dan leek het afhankelijk van dagen stilstand, dat hij langer aan bleef - ploepte hij dan wel weer uit, maar verklaren kan ik dat niet 8)7 . Ik ga nog even geduld hebben en kijken wat hij na het weekend doet (volgt in een volgende edit :) ). Vooralsnog denk ik dat bovenstaande het juiste antwoord is, al dan niet kudo's voor de genomen moeite. Allen bedankt!

[ Voor 50% gewijzigd door vivenator op 04-02-2016 21:25 ]

Pagina: 1