Geformatteerde HD gebruikt toch ruimte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

waztone

de enige echte

Topicstarter
Situatie als volgt:
PC met 2 HD's (1: 320Gb, 2: 500Gb).
Beide schijven zijn in tweeën gepartitioneerd. HD 1 is voor windows, HD 2 voor bestanden.
Ik ben mijn PC aan het upgraden met een SSD en wil HD 1 eruit laten, HD 2 blijf ik gebruiken.
Ik had HD 2 al leeggehaald, de partities stonden er nog op. Windows 10 geüpgrade op HD 1.
Toen heb ik mijn SSD ingebouwd en een verse installatie van Win10 op de SSD gedaan.
Toen heb ik in schijfbeheer de partities van HD2 verwijderd en de schijf geformatteerd. Deze schijf word gebruikt voor alle documenten etc.
Na het formatteren zegt de pc dat de 'lege' schijf nog steeds 150 Mb in gebruik heeft. Kan dit?
Ook vond ik het raar toen ik HD1 weer aansloot ipv mn SSD om wat wachtwoorden van m'n oude systeem te achterhalen, dat beide partities (met een paar bestanden) gewoon zichtbaar waren?!

Mijn vraag is;
is het mogelijk om een HD weer in 'fabrieksstaat' te zetten. Zodat ie echt leeg is?
Blijkbaar gaat met het wissen van de partities en formatteren van de schijf toch iets niet goed.

Alvast bedankt voor alle tips.
W.

All is fair in God of War

Alle reacties

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:36
Dit is gewoon ruimte die gebruikt wordt door het bestandsysteem zelf.

http://superuser.com/ques...as-used-space-what-determ

Overigens kun je dit ook zelf vinden met een simpele vraag aan Google; "NTFS overhead"

[ Voor 33% gewijzigd door jbhc op 31-01-2016 21:07 ]

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

waztone

de enige echte

Topicstarter
Thnx,
uiteraard wel Google geraadpleegd, maar daar kwam ik meer dingen tegen over het terughalen van data na het formatteren van een HD. En dan moet je natuurlijk wel weten dat het "NTFS overhead" heet ;-).
Ik dacht dat dat gewoon van de totale capaciteit afging en niet werd weergegeven als 'gebruikte ruimte',

Maar kan je me ook vertellen hoe het kan dat toen ik mijn systeem opstartte van de SSD en dan in Windows mijn schijf (HD2) opnieuw had gepartitioneerd (1 partitie) en geformatteerd alles leeg was, maar toen ik Windows weer vanaf HD1 startte ipv de SSD, mijn HD2 gewoon weer de twee oude partities liet zien? Met een paar losse bestanden die op de tweede partitie van HD2 stonden? Ik bedoel, die partities had ik toch net gewist en geformatteerd? Slaat Windows soms informatie van elke HD op in de C schijf?
Dus dat zou betekenen dat ik dezelfde (externe) schijf in verschillende systemen verschillende partities kan geven?

All is fair in God of War

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Met onderstaande tool van Western Digital kan je een korte diag en een full erase doen :

http://download.wdc.com/windlg/WinDlg_v1_29.zip

Optie full erase nemen. Dan wist het programma de HDD op de juiste manier.
Let wel op dat je de juiste schijf kiest om te wissen ....

Verwijderd

floorcleaner schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:05:
Met onderstaande tool van Western Digital kan je een korte diag en een full erase doen :

http://download.wdc.com/windlg/WinDlg_v1_29.zip

Optie full erase nemen. Dan wist het programma de HDD op de juiste manier.
Let wel op dat je de juiste schijf kiest om te wissen ....
En dan maak je een partitie en neemt je bestandssysteem weer exact dezelfde ruimte in als voorheen.

Compleet nutteloos.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Je moet voor je reageert zijn verhaal eens lezen. Hij kan nog bestanden en oude partities zien.
Dit wil zeggen dat zijn HDD niet leeg was en daar de ingenomen plaats zit. Uiteraard gebruikt
zijn bestandssysteem iets. Maar dan kunnen er geen bestanden meer zichtbaar zijn.

Op de juiste manier wissen lijkt me dus niet " compleet nutteloos"
Pagina: 1