Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 475693

Topicstarter
Allen,

Binnenkort heb ik de mogelijkheid om een lease auto te krijgen. Voordat ik dit doet wilde ik een beter begrip hebben over hoe de bijtelling werkt.

Ik zal een voorbeeld stellen en als iemand zou kunnen deze corrigeren of bevestigen bied ik mijn dank aan jullie.

Voorbeeld:

- Met een basisloon van 40k euro per jaar, uitbetaald over 13 maanden, dus rond 3076 euro bruto per maand.
- Dan als ik een auto krijgt die en cataloguswaarde heeft van 20k euro en 14% bijtelling is de bijtelling per jaar 2800 euro, dus 215 euro.

- Als ik het goed begrijp, de netto salaris die ik in mijn bankrekening krijgt is 3076 euro * 0.5985 (1.0 - 0.4015, die is de belastingschijf voor 40k salaris) maar eigenlijk zal ik belasting betalen over 3076 + 215 euro. Klopt dit?

- Klopt het ook dan dat mijn belastbaar salaris per jaar, diegene die staat op mijn belasting aangifte, is dan (3076 + 215) * 13?

Wat ik begreep is dat de bijtelling is naast het basisloon toegevoegd en daar heb ik mijn belastbaar loon. Maar om te berekenen de waarde van mijn netto salaris, daar is de basisloon zónder bijtelling gebruikt. Klopt dit of niet?

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:45
Jouw jaren hebben 13 maanden? Of heb je een dertiende maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
418O2 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:57:
Jouw jaren hebben 13 maanden? Of heb je een dertiende maand?
Ja, ik woon op een andere planeet met een 13 maanden baan... :P

Ik krijg wel vakantiegeld... ik wist niet of het relevante was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:21
En hoe je denkt dat het belastingstelsel werkt klopt niet. Dat zijn staffels. Tot een bepaald bedrag x procent, hoger dan dat tot een bepaalde grens y procent, etc.

Lees eens onderstaande link:
https://www.loon.nl/loon/...aak_op_de_loonstrook.html

[ Voor 27% gewijzigd door donleone83 op 31-01-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donleone83 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:08:
En hoe je denkt dat het belastingstelsel werkt klopt niet. Dat zijn staffels. Tot een bepaald bedrag x procent, hoger dan dat tot een bepaalde grens y procent, etc.

Lees eens onderstaande link:
https://www.loon.nl/loon/...aak_op_de_loonstrook.html
O ja, dat is een fout van mij. De formula klopt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

'We' werken in Nld met belastingschijven. Het bedrag van je auto wordt bij je salaris opgeteld, waardoor je effectief over dat bedrag het meeste belasting betaald. Voor de precieze schijven moet je even de belastingdienst bellen, maar je kunt er in ieder geval vanuit gaan dat je voor je auto meer belasting betaald dan voor het gemiddelde van je salaris.... Reken maar op je maximale schijf (tenzij je net op de grens zit, dan betaal je nog meer dan dat) ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Is het niet makkelijker om je HR afdeling een proforma berekening te laten maken? Dan zie je meteen wat je netto overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
De onderstaande formules geven je een goed idee van wat een auto je aan belasting kost.

waarde auto * bijtelling percentage / 12 = belastbaar inkomen uit auto

Belastbaar inkomen uit auto * belastingpercentage (hoogste schijf waar je in zit!) = kosten

Dus: 20.000*.14/12 = 233 euro. In de 42% schijf is dat 233*.42 = 98 euro p/m aan extra kosten voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te maken. Als je wilt weten wat de bijtelling je netto kost, dan vermenigvuldig je de bijtelling per maand met het tarief van de hoogste belastingschijf waar je in valt.

Dus in jouw geval is dat 20.000 * 14% / 12 * 42% = 98 euro per maand.

Het is een beetje koffiedikkijken of je gedurende de looptijd van je leasecontract in de 52% schijf terecht gaat komen, dus als je het leuk vindt zou je bijvoorbeeld kunnen rekenen met 105 euro per maand om daar voor te corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:12
alleen is de 40,2% schijf in de praktijk 49,02% bij 40k salaris door de afbouw van de inkomensafhankelijk algemene heffingskorting en arbeidskorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En om het nog wat makkelijker te maken: voor een eerlijke vergelijking moet je dan huidige (binnenlandse?) variabele transport weer aftrekken. Behalve de parkeerkosten thuis en onderweg, als de werkgever die niet betaalt.

Maar: als de laatste euro belangrijk is moet je het niet doen. Of neem een kleinere goedkopere auto, Fiat Panda of zo.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
En vergeet een eventuele eigen bijdrage niet, die mag je weer van de bijtelling aftrekken. €200,- bijtelling, € 50,- eigen bijdrage en 42% belasting betekent € 113,- kosten (50 eigen bijdrage plus 42% van 150, dus bijtelling min eigen bijdrage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 09:37:
alleen is de 40,2% schijf in de praktijk 49,02% bij 40k salaris door de afbouw van de inkomensafhankelijk algemene heffingskorting en arbeidskorting
Je hebt helemaal gelijk. Ik wist dat helemaal niet, en blijkbaar veel mensen niet, want alle standaard rekentools rekenen volgens mij altijd met een effectieve belastingdruk van 42% zolang je in die schijf valt.

Overigens kom ik zelf dan niet op 49,02 maar op 42+2,3+4=48,3. Ook leuk om te zien dat boven de 100.670 het belastingpercentage weer afneemt, omdat de arbeidskorting daar niet meer lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:12
Dat zijn denk ik de cijfers van vorig jaar, de 2e en 3e schijf voor werkenden is verlaagd van 42 naar 40,2%, maar de afbouw is sterker geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nikel schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:24:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik wist dat helemaal niet, en blijkbaar veel mensen niet, want alle standaard rekentools rekenen volgens mij altijd met een effectieve belastingdruk van 42% zolang je in die schijf valt.

Overigens kom ik zelf dan niet op 49,02 maar op 42+2,3+4=48,3. Ook leuk om te zien dat boven de 100.670 het belastingpercentage weer afneemt, omdat de arbeidskorting daar niet meer lager wordt.
Makkelijker kunnen ze het niet maken, wel leuker....
Blijft ook een ontzettende wirwar aan regels waardoor de calculatie gecompliceerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:30
Als je het precies wilt weten dan vul je even de bruto-netto calculator in. Liever gezegd, je vult 'm twee keer in: één keer zonder leaseauto, één keer met leaseauto.
Pagina: 1