Toon posts:

Meer aandacht nodig basisscholen gevaren social media?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van berichten in de media over ondoordachte acties op het internet door jongeren is mijn vraag of basisscholen meer aandacht moeten besteden aan de voor- en nadelen van het gebruik van social media. Hoe zien jullie dit en hoe zou dat dan moeten? Moeten wij de leerlingen wel wapenen of moeten zij er zelf (door schande?) achterkomen? :X

Thanx voor het reageren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat denk je zelf, en waarom? Nu lijkt het meer op een poll/enquete of huiswerk. Als je zelf een stelling inneemt kun je een discussie opstarten, zeker als je onderbouwt waarom je tot jouw mening komt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

Op zich kom je met een interessante stelling. Ik ben toevallig op zoek naar een basisschool voor mijn dochter en merkte laatst bij één school dat er geen docent is die zich natuurlijk begeeft over het internet. Wat ik me dan voorstel is dat de docent meedoet aan win-acties van onrealistisch hoge prijzen en elke hoax-melding deelt. Dat zijn niet de mensen die mijn dochter iets reëels over veilig internetten kunnen leren.

Maar dat zal net zo opgaan voor ouders. Een goede vraag is hoe zou die kennis wel overgedragen moeten worden?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:55
Ik heb een kleine jaar geleden les gegeven op een aantal scholen binnen Amsterdam (ben geen docent maar vond het wel leuk om te doen). Heb toen zelf powerpont opgezet, voorbeelden opgezocht, opdrachtjes gemaakt en praktijk oefeningen gemaakt. Heel veel scholen in Amsterdam ontvingen mij met open armen. Scholen willen er wel wat aan doen maar vaak hebben ze de kennis en de kunde niet. Ze weten zelf niet hoe ze met social media om moeten gaan laat staan overbrengen naar de studenten.

Ik denk dat de scholen in samenwerking moeten gaan met eventueel studenten of afgestudeerde of eventueel bedrijven om samen lesstof te maken. Zo heb je de kennis van een docent(e) en de kennis van een IT'er / Social Media expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
Het zit eigenlijk al in de naam... 'social' media. Een kind wordt normaal gesproken wel bijgebracht hoe hij/zij in het dagelijks leven met (a)sociaal gedrag behoort om te gaan, dat gedrag zou bij gebruik van social media eigenlijk niets anders mogen zijn.

Mijn inziens zit het in twee factoren en dat is het gemak waarmee men elkaar kan bereiken wat drempel verlagend is voor het delen van je gedachten/mening in positieve en negatieve zin, plus de manier waarop er met de identiteit/anonimiteit van iemand kan worden omgesprongen. Dat zijn beide factoren die een docent zonder werkelijke kennis van het medium zou kunnen bijbrengen, uiteindelijk komt het dus simpelweg neer op sociaal gedrag en eigenlijk weet ieder kind van jongs af aan wat er wel en niet door de beugel kan.

Het probleem zit wat mij betreft vooral bij het medium zelf die faciliteert in het kunnen ontwijken van sociale normen... oftewel waarom een kind twee standaarden van sociaal gedrag proberen aan te leren als het probleem dus eigenlijk bij de ontwikkelaar van het medium ligt? Het kind is niet het probleem, het medium is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik ben van mening dat scholen daar zeker wat meer aandacht aan mogen besteden. Tegenwoordig hoor je wel erg vaak dat er weer naaktfoto's van 12(!) jarige meisjes ergens zijn geplaatst die ze bijvoorbeeld via Snapchat hebben verstuurd. Allereerst verbaas ik me erover dat meisjes op die leeftijd al zulke foto's maken en versturen. Ik denk dat voorlichting op basisscholen over de risico's van social media (en het internet in het algemeen) best nuttig kan zijn.

Denk alleen dat veel basisscholen hier niet voldoende kennis voor hebben. Veel leerkrachten zijn van een oudere leeftijd en helemaal niet opgegroeid met alle mogelijkheden van het internet van tegenwoordig. Voor een goede voorlichting kunnen eventueel externen worden gevraagd voor een gastles.

Voedingsadviseur bij Voeding-en-fitness.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik zit met hetzelfde eigenlijk. Mijn dochtertje is dan nu net 2 jaar, maar toch. Zijn dingen waar ik me als ITer en vader wel druk over maak. Niet alleen op school, maar ook thuis.

Ik ben er alleen erg bang voor dat er weinig basisscholen, maar ook middelbare scholen zijn die hier kennis van hebben.
Wat MarvinG ook al aan geeft, externen uitnodigen zoals Khayma zou op kortere termijn een oplossing moeten zijn.
Iig lijkt het me zeker wel een gat in de markt.
De technology gaat sneller dan dat we op dit gebied bij kunnen benen. Het onderwijs is nog steeds een log apparaat welke maar moeizaam mee komt met deze ontwikkelingen. Erg jammer en dan werk ik zelf ook in het onderwijs.

Ik ga er zelf iig wel tijd aan besteden wanneer mijn dochter oud genoeg is om het te begrijpen.
Wil dan weer niet als een agentje alles monitoren, maar denk dat op het moment dat ze zelf op internet gaat zitten, de verbinding via onze homeserver zal gaan lopen om een beetje een oog in het zeil te kunnen houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 09-02-2016 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het probleem is al snel, hoe zet je dit neer? Hoe vertel je dit vanuit oogpunt van een christelijke school? Of juist een openbare school? Moslim school? Een ieder kijkt anders bv tegen het punt je 6 jarig kind op het internet te laten, games te laten spelen, zelfs het hebben van een smartphone staat al vaak ter discussie.

Wil je ze juist 'verbieden' social media te gebruiken, of de foute voorbeelden geven om ze te behoeden?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als ik op de PABO rondkijk, dan zie ik allemaal meisjes die 24/7 op Facebook, Twitter, Instagram en SnapChat zitten. Het lijkt mij dat ook zij colleges krijgen over het gebruik van FaTwInstaSnap? Volgens mij maken we van een muis een olifant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Vraagjes aan TS..
  • Als een kind foto's via e-mail of Mega/Dropbox oid verspreidt, vind je het dan wel acceptabel?
  • Over welke gevaren heb je het?
Vroeger vertelde men ook geheimpjes door, het verschil met nu is dat zelfs elke basisschoolleerling nu talloze kanalen heeft om dat te doen en dat het eenvoudig uit de hand kan lopen, omdat je met die kanalen onbedoeld talloze mensen kunt bereiken. Of dat nou via Snapchat is of iets ouderwets als e-mail.

Volgens mij draaien de problemen primair om:
  • Fatsoenlijk gedrag
  • Privacy
De tools zijn niet het probleem, het zijn slechts laagdrempelige manieren om problemen met bovenstaande te versterken. Die tools zijn wel een goede ingang om daarover te praten. En over elk gevaarlijk middel zou je uiteraard uitleg moeten krijgen. Maar moet de school dat doen?

Fatsoenlijk gedrag en privacy zijn basale zaken die elk mens van huis uit zou moeten meekrijgen. School is er slechts om dat gedrag te ondersteunen tijdens schooltijd. Terwijl je thuis leert over fatsoenlijk gedrag en privacy; je zou als jonge ouder best uitleg geven hoe dat in de praktijk werkt, zoals op internet.

Probleem is alleen dat ook de meeste ouders geen flauw benul hebben van privacy op internet. 'Privacy op internet is dood', zegt iedereen dan. In ieder geval iedereen die geen benul heeft van privacy.

En doordat nu werkelijk iedereen een stem heeft, is ook het aantal ongefilterde meningen enorm toegenomen. Vrijheid van meningsuiting, zegt men dan. Off- en online media herhalen de meest 'markante' gebeurtenissen en uitspraken van het veelal ongemodereerde internet (grappig, bizar, belachelijk etc.), waar de maatschappij via social media dan weer haar ongefilterde mening over kan geven ('wat een mongeaulen', etc). Niet beseffende dat we elke keer weer net een klein beetje wegschuiven van ons oorspronkelijke besef van fatsoen.

Het gaat namelijk om normen en dat is iets dat je leert als onderdeel van je omgeving en van de maatschappij, door eraan deel te nemen. Social-mediales geven heeft an sich dan ook waarschijnlijk weinig effect:
  • Het heeft alleen effect als het voortbouwt op wat ze van huis uit meekrijgen.
  • Alleen een continue verbinding tussen de onderliggende principes van fatsoen en privacy met social media maakt dat ze het zich eigen maken (i.p.v. weten maar weer vergeten).
Misschien dat het kan helpen als kinderen gedurende hun gehele schoolloopbaan leren samenwerken via klassikale social media, als standaardonderdeel van alle lesmateriaal. Een beschermde omgeving waarbij taal, internetwijsheid, fatsoen en lesstof bij elkaar komen, gemodereerd door de school. Maar ja, vind maar eens een school die daar klaar voor is...

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:42
Vorige week kreeg mijn dochter in groep 7 een verkeersles waarin werd gewezen op het gevaar van smartphones in het verkeer. Later die week nog een mail van de juf dat er op de Whatsapp groep gepest werd. Dit alles tot haar groot verdriet: zij had als enige nog geen smartphone!
Inmiddels heeft ze er een en kan ze fijn samen met haar klasgenootjes onveilig fietsen en pesten. ;-)
Pagina: 1