Power LED vervangen voltage?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarf
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-02 11:44
Hallo,

Ik heb de corsair spec-02 als case. Deze is in verschillende LED kleuren verkrijgbaar zoals blauw en rood. Nu heb ik lang geleden de rode gekocht omdat die goedkoper was. Nu wilde ik de powerleds veranderen naar blauw. Alleen als ik op dit moment de powerleds (rood) doormeet krijgen ze 1,85V. Dus heb ik ook gekeken naar het voltage bij de moederbord (asus P8Z77V-LX) en daar komt ook al 1,85V vandaan dus er zitten geen weerstandjes tussen.

Voor de rode LEDs is 1,85 genoeg maar om blauwe LEDs genoeg licht te laten produceren heb je toch minstens 2,5V nodig.

Nu is mijn vraag: Regelt het moederbord zelf het voltage van de powerleds of blijft het altijd 1,85V. Als het altijd 1,85V is lijkt mij de enige oplossing om met een relais 5V te tappen en er een weerstand tussen te zetten maar dat is niet DE oplossing neem ik aan.

Wat moet ik doen?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:08
Neem aan dat het mobo de stroom door de LEDs beperkt :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:33
Ik zou gewoon proberen de LED te vervangen en dan zien wat er gebeurt, ik kan me niet voor stellen dat dit moederbord alleen maar voor de rode LED gemaakt is ;)

Je hebt best kans dat wat Puch-Maxi al zei dat de stroom beperkt wordt, de spanning kan dus per belasting (LED kleur) anders zijn. Dit is dan een zogenoemde stroombron.

[ Voor 7% gewijzigd door DWattel op 31-01-2016 13:41 ]

BF1 Stats, GoT - System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je kan gewoon proberen om een blauwe LED er aan te hangen. Meestal werkt het wel, ondanks lager voltage. 2.0v is nominaal voor een blauwe, maar ze branden ook bij lager voltage, al zijn ze dan niet zo fel. Beetje afhankelijk van de LED of het fel genoeg is voor je.

Andere optie is om een transistor te gebruiken die met het kleine stroompje van het moederbord een grotere vanaf de voeding schakelt.
5v van de voeding aan de collector pin van de transistor, LED met weerstand in serie aan de emitter-pin van de transistor door naar de ground/massa draad van de voeding, en de + draad van de originele LED met een 1kOhm weerstand aan de base-pin van de transistor.
Transistor kan van alles zijn, zolang het een PNP transistor is die het voltage en ampere's aan kan.

Welke weerstand je moet hebben voor jouw LED, zal je ven moeten uitrekenen. Zijn genoeg LED calculators voor te vinden op internet.

Late edit:
Ik werd er via PM op geattendeerd dat ik n oepsie heb gemaakt. De transistor moet uiteraard een NPN type zijn, niet een PNP.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 03-02-2016 10:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarf
Ik ga het gewoon proberen maar dan moet ik deze middelste los krijgen haha! Weet iemand of dit NORMAAL los kan :X 8)7

Connector

[ Voor 18% gewijzigd door Jarf op 31-01-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Puch-Maxi schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:37:
Neem aan dat het mobo de stroom door de LEDs beperkt :)
Dat zou zo moeten zijn ja, toevallig heb ik in mijn case onlangs ook de led vervangen omdat die kneitersfel was, en ik had liever een andere kleur dan dat lelijke blauw. Die lens van die led was troebel geworden in plaats van mooi helder. Dat is al bewijs genoeg dat er veel teveel stroom door die led is gegaan en dat verklaart ook waarom het pijn aan je ogen deed om er recht in te kijken. Kwam toch echt van het moederbord af, een Asrock H170M-ITX/DL.

Nieuwe witte led erop gezet en met een potmetertje een sweet spot gezocht zodat hij een beetje normale sterkte heeft. Die lag maar liefst op 15K (!!). Jaar geleden nog een Asrock build gemaakt voor iemand anders, maar die led kon er ook wat van. Veel te fel, maar die moet er maar mee leven.

Al met al reden genoeg voor mij om te twijfelen aan Asrock moederborden op dit onderwerp, maar normaliter zou je wel verwachten dat een moederbord dit netjes voor je regelt met een constant current of iets dergelijks. Andere builds met Gigabytes hadden nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Jarf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:18:
Ik ga het gewoon proberen maar dan moet ik deze middelste los krijgen haha! Weet iemand of dit NORMAAL los kan :X 8)7

[afbeelding]
Solderen.
Vrij normaal om te doen. ;)

En als je dat niet kan, of de spullen er niet voor hebt, is er vast wel een handige tweaker in de buurt die het wel kan. Even een oproepje op V&A parkeren maybe?

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 31-01-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarf
McKaamos schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:44:
[...]

Solderen.
Vrij normaal om te doen. ;)
Dus het kan er niet afgeschoven of geklikt worden of iets in die buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:50
Jarf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:45:
[...]

Nee. Dat moet je echt met een soldeerbout doen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Jarf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:45:
[...]

Jawel, zodra je de tin hebt verwarmd tot ongeveer 200 graden, trek je de LED er zo af :+

Anders met een hamer, waterpomptang of ander grof geweld.
Geen garanties dat je het daar na nog werkend krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarf
Oke dan maar aan de slag met de soldeerbout! Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
/never mind keek verkeerd

[ Voor 72% gewijzigd door Flake op 31-01-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:08
Flake schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:23:
[...]

Dat zou zo moeten zijn ja, toevallig heb ik in mijn case onlangs ook de led vervangen omdat die kneitersfel was, en ik had liever een andere kleur dan dat lelijke blauw. Die lens van die led was troebel geworden in plaats van mooi helder. Dat is al bewijs genoeg dat er veel teveel stroom door die led is gegaan en dat verklaart ook waarom het pijn aan je ogen deed om er recht in te kijken. Kwam toch echt van het moederbord af, een Asrock H170M-ITX/DL.

Nieuwe witte led erop gezet en met een potmetertje een sweet spot gezocht zodat hij een beetje normale sterkte heeft. Die lag maar liefst op 15K (!!). Jaar geleden nog een Asrock build gemaakt voor iemand anders, maar die led kon er ook wat van. Veel te fel, maar die moet er maar mee leven.

Al met al reden genoeg voor mij om te twijfelen aan Asrock moederborden op dit onderwerp, maar normaliter zou je wel verwachten dat een moederbord dit netjes voor je regelt met een constant current of iets dergelijks. Andere builds met Gigabytes hadden nergens last van.
Ja precies, kan heel goed. Extra weerstandje ertussen en je bent er ook idd :). Heb in het verleden wel eens LEDs afgekoppeld omdat ze 's avonds de hele kamer verlichten! :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

99% van de tijd stuurt het moederbord LEDs aan met een stroombron, dat wil zeggen de spanning wordt automatisch geregeld zodat er altijd dezelfde stroom door de LED loopt. Dus of je er een rode LED waar 20mA doorheen loopt op 1,85V aan hangt of een blauwe LED waar 20mA doorheen loopt bij 2,5V, maakt niet uit.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarf
Heel hartelijk dank allen!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik weet niet hoe het moederbord weet hoeveel spanning de LED's nodig hebben maar het werkt!Blauwe power led

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Jarf schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:00:Ik weet niet hoe het moederbord weet hoeveel spanning de LED's nodig hebben maar het werkt!
Het is niet zozeer dat het moederbord weet hoeveel spanning de LEDs nodig hebben, het is een simpel circuitje met negatieve feedback. Naarmate de stroomsterkte toeneemt, wordt de spanning verlaagd, tot het punt dat er een evenwicht ontstaat. Het circuitje is zo ontworpen dat dit evenwicht ontstaat bij een vantevoren bepaalde stroomsterkte.

En mooi dat het werkt :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarf
Ik dacht dat LEDs kort door de bocht altijd 20mA waren? Dan zou het voltage dus niet veranderen toch? Dit is interessant! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Als je electronica ontwikkelt heb je de keus hoeveel stroom je door die led heen jaagt, maar er zit geen ingebouwde begrenzing in ofzo. 20mA is een vuistregel die je wel vaker tegenkomt, voor 5mm leds vind ik 20mA wel aan de hoge kant, eerder 5-10mA.

Als je leds verwisselt met een andere kleur, dan heb je wel een kleine afwijking in de spanning en afhankelijk hoe die leddriver in het moederbord werkt kán dit resulteren in een iets andere stroom. Maar als het verschil in spanning klein is, dan is het verschil in stroom ook klein. Dus of je dat verschil ook ziet is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:33
Hier nog wat info over LED's: Wikipedia: Led

BF1 Stats, GoT - System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een LED is eigenlijk niet meer dan een diode met een eigen doorlaat spanning. Voor de meeste gewone LED's is dit 2v en voor de blauwe en witte kan dit een 3 tot 3.6v zijn. Meestal is het inderdaad 20mA maar de heldere LED's komen tegenwoordig ook al met 30 tot 50mA specs maar neemt niet weg dat ze op 20mA of minder nog prima werken.

Meeste moederborden hebben gewoon een weerstand van een 150 of 180 ohm van de 5v voor een stroom in de richting van die 20mA. Bij een blauwe zal door zijn hogere spanning de stroom iets minder zijn maar zal nog prima branden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1