Toon posts:

refreshrate instellen tv-scherm als pc-monitor met gtx970

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

volgens samsung moet mijn tv (ue32eh5300) een refreshrate van 50hz standaard kunnen leveren, op de site van tweakers zelf staat dat deze ook een r.r. van 100hz aan moet kunnen.

Mijn vraag aan jullie is, hoe kan het dat mijn monitor volgens configuratiescherm 1080p op 60hz draait en niet op 50 of 100 hz?

Na een tijd zoeken op google zag ik dat dit iets met mijn videokaart te maken kan hebben, vandaar dat ik dat ook in deze categorie vraag. de videokaart geeft mij een resolutie van 1280x1240 als ik de refreshrate op 75 hertz wil hebben staan.
Maargoed, naar mijn weten moet een 970 toch ook wel full hd kunnen draaien met een hogere refreshrate?

De reden dat ik dit vraag is eigenlijk, hoe verhoog ik mijn refreshrate zonder de resolutie te verlagen? de lage refreshrate is met name irritant bij het gamen, ik zie veel screentearing bij sommige games.

alvast bedankt...

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bij eigenschappen videokaart of scherm ook niet ondersteunde resoluties aanzetten, daar staat bij wat jij wil. Aanklikken en kijken wat er gebeurd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door keur0000 op 31-01-2016 12:30 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Gaat niet, je PC monitor zal waarschijnlijk niet een andere frequentie lusten dan 60Hz

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je Samsung TV heeft een refreshrate van 50 Hertz en een geoptimaliseerde refreshrate van 100 hertz.

Refresh rate
De refresh rate is het aantal keer per seconde dat het beeld wordt ververst en wordt uitgedrukt in hertz (Hz).

Geoptimaliseerde refresh rate
De geoptimaliseerde refresh rate is een getal waarmee fabrikanten willen aangeven hoe effectief hun beeld interpolatie werkt.

De geoptimaliseerde Hertz hoeft geen Hertz te zijn. De geoptimaliseerde Hertz is simpelweg het verkooplabeltje wat de fabrikant eraan hangt met weinig waarde. Je kunt de geoptimaliseerde Hertz ook niet met andere fabrikanten vergelijken omdat bij iedere fabrikant de geoptimaliseerde Hertz uit andere onderdelen bestaat. Dit kan zowel software als hardware zijn, dus geoptimaliseerde Hertz is niet altijd de software.

De beeldfrequentie heeft namelijk ook software nodig om de hardware te laten werken. Dit heet beeldinterpolatie, waarbij nieuwe frames worden verzonnen om van de 50 frames die wij in Nederland ontvangen, 100 frames te maken om de 100Hz van het beeldpaneel tot zijn recht te laten komen
Voor een zeer uitgrebreide uitleg, lees: http://forum.fok.nl/topic/1952827/1/999#p124744816

[ Voor 36% gewijzigd door stin00 op 31-01-2016 12:34 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
@keur0000: Helaas kan ik dat vakje niet aan of uitvinken, staat in een grijs lettertype, dus kom ik op een of andere reden niet aan.

@stin00, oke, maar waarom geeft hij dan aan dat hij 60hz draait als de refreshrate van samsung maar 50 is?

en waarom kan ik op een lagere resolutie wel 75 hz aan?

Edit: @keur0000: kan ik ook niet wijzigen in het nvidia control panel blijkbaar, of is daar een workaround voor?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2016 12:35 ]