Center icm Dali Zensor serie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
NVM, ik ben overgegaan tot aankoop. Mocht het niet klinken, kan ik ze terugsturen.

Sinds 2,5 jaar maak ik met veel plezier gebruik van de volgende setup:
  • Receiver: Denon AVR 2113
  • Front: Dali Zensor 5
  • Surround/Back: Dali Zensor 1
  • Subwoofer:BK XXLS400
  • TV: Panasonic P50GT50
Nu wil ik deze set ook maar meteen aanvullen met een center speaker. Helaas kan ik die niet kwijt in de kast waar de tv op staat. De tv verhuist dus naar de muur, zodat er voldoende ruimte ontstaat. Nadeel hiervan is dat de center speaker een bepaalde verhouding nodig heeft om ook fraai in het geheel te passen.

De eerste keuze voor een center is natuurlijk Dali's eigen Zensor Vokal, maar deze vind ik eigenlijk wat te smal. Je hebt dan echt een kubus onder je tv staan en dat gaat me storen.

Edit 24-3-2016:
Inmiddels heb ik contact gehad met een hifi-zaak over het beluisteren van de Dynaudio Excite X24. Zij raadde deze speaker af i.v.m. klankverschil; de Dynaudio zou veel meer "laidback" zijn en op momenten zelfs dof. De Dali daarentegen zou op de voorgrond zitten en veel helderder klinken. Op zich een opvallende uitspraak, omdat ik op andere sites vaak lees dat beide speakers "die typische Scandinavische sound" hebben.

Ze adviseerde vervolgens een Monitor Audio Silver centre. Deze speaker heeft weer dezelfde verhouding als de Dali Zensor Vokal en valt daarom af.

Ik kwam vervolgens ergens anders een zeer mooie aanbieding tegen van de Dynaudio Excite X24. Deze verkoper beweert op zijn beurt weer dat de Dynaudio prima past bij de Dali Zensor's.

Wie heeft er gelijk? Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 96% gewijzigd door LA-384 op 25-03-2016 12:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
De dali Ikon vokal maakt gebruik van de bandtweeter, wat ik heb vernomen zit daar wel wat klankverschil en weet ik niet of het met de zensors heel veel verschilt.

Er stond er één te koop op marktplaats, maar die is nu gereserveerd.

Ik heb één van de laatsten bij Hifiklubben op de kop getikt. Klinkt stukken mooier dan mn oude muffe Tannoy center :) Maar misschien heeft hifi klubben er nog één ergens in een magazijn staan? ik had m voor 299 ipv 449. dus prima prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hm, daar heb je wellicht gelijk in. Het is een hele andere tweeter-bouw.
In dat opzicht zouden de Dynaudio centers het best passen. Gevolgd door de B&W en de Kef (beiden aluminium tweeters). Puur gekeken naar tweeter-bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Geen tips, alleen een compliment. Je paint skills zijn super goed. _/-\o_

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
*kuch* Google Sketchup *kuch* ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
NVM, ik ben overgegaan tot aankoop. Mocht het niet klinken, kan ik ze terugsturen.

Edit 24-3-2016:
Inmiddels heb ik contact gehad met een hifi-zaak over het beluisteren van de Dynaudio Excite X24. Zij raadde deze speaker af i.v.m. klankverschil; de Dynaudio zou veel meer "laidback" zijn en op momenten zelfs dof. De Dali daarentegen zou op de voorgrond zitten en veel helderder klinken. Op zich een opvallende uitspraak, omdat ik op andere sites vaak lees dat beide speakers "die typische Scandinavische sound" hebben.

Ze adviseerde vervolgens een Monitor Audio Silver centre. Deze speaker heeft weer dezelfde verhouding als de Dali Zensor Vokal en valt daarom af.

Ik kwam vervolgens ergens anders een zeer mooie aanbieding tegen van de Dynaudio Excite X24. Deze verkoper beweert op zijn beurt weer dat de Dynaudio prima past bij de Dali Zensor's.

Wie heeft er gelijk? Wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 25-03-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een paar dali zensor 5 speakers en ben nu aan het kijken voor een centerspeaker. Het logische advies is de zensor vocal te nemen als center, maar mijn kamer is klein en ik wil eigenlijk een niet al te grote center
kopen (ik heb nu een Dali suite 1.5 center). Een winkel gaf mij de tip om een Dali Fazon sat. te nemen,
maar andere winkels raden dat af.(ivm klankkleur) Kan iemand mij van advies dienen? ( Ik heb een Yamaha Vantage A1010 receiver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:16:
Ik heb een paar dali zensor 5 speakers en ben nu aan het kijken voor een centerspeaker. Het logische advies is de zensor vocal te nemen als center, maar mijn kamer is klein en ik wil eigenlijk een niet al te grote center
kopen (ik heb nu een Dali suite 1.5 center). Een winkel gaf mij de tip om een Dali Fazon sat. te nemen,
maar andere winkels raden dat af.(ivm klankkleur) Kan iemand mij van advies dienen? ( Ik heb een Yamaha Vantage A1010 receiver)
Voldoet de Suite 1.5 niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Er is ook nog een zensor vokal pico. Die is wat kleiner, maar dat is vooral in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.kraai
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-05 10:19
Sinds december 2015 ongeveer dezelfde set, dali zensor 5, 1 achter en Dali Fazon center speaker. Ik ben hier erg tevreden mee, iedereen die op bezoek komt wordt overdonderd door het geluid en ikzelf geniet hier ook altijd van bij het kijken van een goede film of serie.

Ik ben zelf wel een pietje precies als het om geluid gaat maar heb niet de ervaring met een reguliere Dali Vokal uit de zensor reeks en weet niet of dit inderdaad een verschil oplevert qua klank. Wat ik wel weet is dat de speakers exact gelijk zijn dat de vokal serie vooral adverteert en het verschil maakt door aluminium behuizingen toe te passen welke meer druk aankunnen en daarmee kleiner kunnen zijn. Ik heb deze ook precies om die reden gekocht, zit bij mij onder de TV aan de muur aangezien ik alles heb hangen zonder tv-meubel.

En mocht je in de buurt van Amersfoort zijn, kan je altijd even langshoppen!

[ Voor 4% gewijzigd door bart.kraai op 25-07-2016 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan underdogD: ja de suite 1.5 is prima en past qua klankkleur ook prima bij de zensor 5, maar is een
erg grote center.(zelfs iets groter dan de Zensor vocal) Bedankt voor je reactie.
Aan Bart Kraai: ja, daarom wil ik ook een kleinere center. Had nog 2 vragen: Heb jij de Fazon sat. of de Fazon LCR? De laatste is wat groter, maar ook een stuk duurder. En maakt de center een groot verschil
tov als je zonder center speelt. Bijvoorbaat dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Mijn ervaring is dat de center in veel gevallen een toevoeging is, maar in sommige gevallen niet zoveel. Het hangt er vanaf hoe ver de stereo speakers uit elkaar staan in relatie tot de afstand tot de luisterpositie. Mijn stereospeakers staan op een afstand van zo'n 3 meter tot elkaar in relatie tot een afstand van 4,5 meter tot de luisterpositie. In dat geval hoor ik weinig verschil tussen met of zonder center, buiten dat spraak iets duidelijker is. Wanneer de stereospeakers verder uit elkaar staan dan de afstand tot de luisterpositie, heb je weldegelijk effect bij een center. Spraak gaat niet meer van links naar rechts, maar komt uit het midden, waar het 9 van de 10 keer thuishoort.

Het toevoegen van een center, maakt het meteen de belangrijkste speaker in je setup. Bij toevoeging van een center wordt spraak en veel effecten die van voren komen via de centerspeaker uitgestuurd. De stereospeakers gaan zich meer als front surround speakers gedragen en krijgen minder voor hun kiezen. Hou hier dus rekening mee. Als je twee mooie stereospeakers hebt en voegt er een matige center aan toe, dan ga je dat direct merken in de geluidskwaliteit.

[ Voor 25% gewijzigd door LA-384 op 28-07-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel duidelijk en logisch verhaal. Bedankt voor deze goede hulp,
hier kan ik wat mee.
Pagina: 1