Toon posts:

besturingssysteem op USB stick 3.0 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Apple macbook pro mid 2012. Ik moet voor mijn HBO opleiding Linux gebruiken. Dit heb ik op een memorystick 2.0 gezet. Via de bootmanager "Refind 0.10.2" kan ik kiezen of ik het besturingssysteem van Apple wil of Linux. Dit werkt, maar is heel traag.
Memorysticks 3.0 zijn veel sneller. Zodoende heb ik een memorystick Corsair flash voyager mini usb 3.0 aangeschaft. Ik heb hier Linux opgezet zoals ik dat op de memorystick USB 2.0 heb gedaan.
Via de bootmanager "Refind 0.10.2" zie ik echter alleen het besturingssysteem van Apple.
In het systeemoverzicht van mijn Apple macbook pro mid 2012 zie ik dat deze USB 3.0 poorten heeft.

Een aantal maanden geleden is er een SSD schijf in mijn laptop gezet. De originele harde schijf van Apple met daarop het besturingssysteem van Apple (OSX) heb ik nog. Ik heb deze harde schijf op de macbook pro mid 2012 aangesloten op de USB 3.0 m.b.v. een USB 3.0 kabel. Via de bootmanager van Apple zie ik zowel de originele harde schijf als de SSD schijf. Dit betekent dat de USB 3.0 werkt voordat OSX is opgestart.

Om Linux te kunnen booten op de Apple macbook pro heb ik een andere bootmanager moeten installeren. Ik heb de bootmanager "Refind 0.10.2" geïnstalleerd.
Via de bootmanager "Refind 0.10.2" zie ik de USB stick 3.0 niet. Als ik de originele harde schijf van Apple aansluit op de USB stick 3.0 m.b.v. een USB 3.0 kabel krijg ik via de bootmanager "Refind 0.10.2" een icoontje (een ruit met daarin 4 ruitjes) te zien. Als ik hier op klik start hij niet de OSX op van de originele harde schijf op, maar het besturingssysteem van op de SSD schijf in de macbook pro.

Waarom werkt Linux op de USB stick 2.0 wel en niet op de USB stick 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05
Is de USB stick wel juist geformatteerd? In een format waarvan de Mac kan booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Staat AHCI aan in je BIOS ? Dit kan er soms voor zorgen dat je niet kan booten met USB.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De USB stick 3.0 heb ik op dezelfde manier geformatteerd zoals bij de USB stick 2.0.
Of de AHCI aanstaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Linux wel draait op de Apple vanaf een USB stick 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:13
En als je de een install van MacOSX op de 3.0 usb zet, kan je er dan wel vanaf booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:18:
De USB stick 3.0 heb ik op dezelfde manier geformatteerd zoals bij de USB stick 2.0.
Of de AHCI aanstaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Linux wel draait op de Apple vanaf een USB stick 2.0.
Sommige USB sticks zijn niet geschikt om vanaf te booten.

http://superuser.com/ques...e-usb-sticks-not-bootable

[ Voor 23% gewijzigd door Whatson op 31-01-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als performance een probleem is, waarom dan geen virtuele machine?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Pagina: 1