[CrossFire] Eén kaart lijkt uitgeschakeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Mijn vraag

Eén van de twee Sapphire Tri-X R9 290 kaarten lijkt uit geschakeld, ik kan alleen in de meest recente software van AMD geen mogelijkheid vinden dit in te schakelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10

AMD Phenom II X6 1090T
Geheugen (4x 4GB Kingston HyperX)
SSD Crucial M550 960GB
Moederbord Gigabyte GA-890FXA-UD5
Voeding Antec Edge 750 Watt (relatief nieuw)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De nodige instellingen doorzocht zie onderstaande screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yIbEAsdN1cXLz2sbfaR6gYRg/full.png

De AMD software geeft hier aan dat één kaart uitgeschakeld is, ga ik verder kijken...

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/e3xOOxo0nbQ1kYS5sbwFIprb/full.png

De eerste kaart draait gewoon in een PCI-e 16x slot, dat klopt ook (zie GPUz).

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uX0mw5Xkc7huQyD390wA4TUQ/full.png

De tweede kaart draait zo te zien op PCI-e 4x, terwijl dit een PCI-e 16x slot is welke max op PCI-e 8x zou moeten kunnen lopen. Eigenlijk zou de tweede kaart in een ander PCI-e slot moeten welke wel volledig 16x is, maar dat past niet. De fan's van de bovenste kaart raken dan de PCB van de onderste kaart. Aangezien dit moederbord geschikt is om drie GPU's aan te sturen had ik verwacht dat deze configuratie ook zou moeten kunnen functioneren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Beste antwoord (via _Dune_ op 31-01-2016 13:28)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bij beide GPU-z screenshots staat PCI Express versie 1.1, terwijl het chipset PCI Express 2.0 lanes moet leveren welke per lane een dubbele bandbreedte hebben. PCI Express 3.0 verdubbelt de bandbreedte overigens nogmaals over PCI Express 2.0. De videokaart heeft PCI Express 3.0, maar kan dit niet gebruiken, doordat het moederbord maar maximaal PCI Express 2.0 ondersteunt.

Maar het probleem is dat jouw moederbord PCI Express 1.1 vermeld en dan ook nog maar 4 lanes dat is dus 16 maal zo weinig dan wat de videokaart heeft, PCI Express 3.0 x16. Dit is voor CrossFire waarbij de communicatie tussen beide kaarten ook nog eens over dezelfde PCI Express bus stuurt. veel te weinig.

Vandaar dat CrossFire waarschijnlijk ook niet toegestaan wordt. De prestaties zal hier zo extreem onder te leiden hebben dat waarschijnlijk niks een goed zal draaien.

De vraag is dus heb je zoiets als force PCI Express Gen1 in het BIOS aangezet? Kun je de videokaarten ook één voor één testen in verschillende sloten om te zien welke bandbreedte beschikbaar is. Overigens is je moederbord dus sowieso niet echt geschikt voor CrossFire met twee kaarten, doordat er maar één slot tussen beide PCI Express 2.0 x16 met 16 lanes sloten zit.

Edit: zie dat Catalyst wel PCI Express 2.0 vermeld, kan zijn dat die terug schakelt om energie verbruik terug te dringen. Wat is het onder belasting?

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 31-01-2016 12:49 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• -The_Mask-
  • Niet online
Bij beide GPU-z screenshots staat PCI Express versie 1.1, terwijl het chipset PCI Express 2.0 lanes moet leveren welke per lane een dubbele bandbreedte hebben. PCI Express 3.0 verdubbelt de bandbreedte overigens nogmaals over PCI Express 2.0. De videokaart heeft PCI Express 3.0, maar kan dit niet gebruiken, doordat het moederbord maar maximaal PCI Express 2.0 ondersteunt.

Maar het probleem is dat jouw moederbord PCI Express 1.1 vermeld en dan ook nog maar 4 lanes dat is dus 16 maal zo weinig dan wat de videokaart heeft, PCI Express 3.0 x16. Dit is voor CrossFire waarbij de communicatie tussen beide kaarten ook nog eens over dezelfde PCI Express bus stuurt. veel te weinig.

Vandaar dat CrossFire waarschijnlijk ook niet toegestaan wordt. De prestaties zal hier zo extreem onder te leiden hebben dat waarschijnlijk niks een goed zal draaien.

De vraag is dus heb je zoiets als force PCI Express Gen1 in het BIOS aangezet? Kun je de videokaarten ook één voor één testen in verschillende sloten om te zien welke bandbreedte beschikbaar is. Overigens is je moederbord dus sowieso niet echt geschikt voor CrossFire met twee kaarten, doordat er maar één slot tussen beide PCI Express 2.0 x16 met 16 lanes sloten zit.

Edit: zie dat Catalyst wel PCI Express 2.0 vermeld, kan zijn dat die terug schakelt om energie verbruik terug te dringen. Wat is het onder belasting?

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 31-01-2016 12:49 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik weet niet of het geholpen heeft, maar ik heb een paar instellingen aangepast in het BIOS, de door jou aangegeven optie is in ieder geval niet terug te vinden in het BIOS. Als ik GPUz opstart is er verder niets gewijzigd. GPUz kent een benchmark, wanneer je deze full screen draait zou Crossfire getest moeten worden. Tijdens het draaien van deze benchmark/render worden de beide kaarten links onder in het scherm getoond. Na een paar seconden zie je de kaart in PCI-e x16 _1 om springen naar v2.0 in plaats van v1.1, maar het tweede slot blijft op v1.1 draaien.

Ik ben bang dat dit toch veroorzaakt wordt doordat ik de sloten niet op de juiste manier gevuld heb. Eerst PCI-e _1 en _2 vullen daarna pas het derde slot. Ondanks dat er maar één slot ruimte tussen PCI-e _1 en _2 zit ondersteund dit moederbord tot drie GPU's (ik heb de handleiding er ook nogmaals op nageslagen).

Ik heb nog een ander Gigabyte moederbord liggen, een GA-990FXA-UD7, welke vier GPU's ondersteund en meer ruimte heeft tussen de PCI-e sloten waar de VGA kaarten in geplaatst dienen te worden. Dat wordt dus op korte termijn beide moederborden omwisselen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• -The_Mask-
  • Niet online
De GA-990FXA-UD7 lijkt mij idd de beste optie, die heeft zelfs drie PCI Express sloten tussen beide PCI Express x16 sloten zitten, dus ruimte genoeg voor fatsoenlijke koelingsmogelijkheden.

AMD Nieuwsdiscussie