Het was mijn ervaring met de R9 290, geen idee hoeveel beter de 390 overclockt, zijn zelfde chips toch? Ik heb een R9 290 alleen 1200MHz zien doen onder waterkoeling.
koudepinda schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:15:
[...]
Daar gaan we weer, meer Mhz is sneller!
Een stock 290x heeft al een lagere core clock dan een 970, dus geef ze vanuit de factory alle bij een OC mee, en het resultaat is..., het zelfde maar ze presteren alle bij nu iets beter.
Vervolgens heeft een 290X dezelfde DX12 dekking als de 390, en dat voor een veel zachtere 2de hands prijs.
Nu windows 10 uit is en DX 12 dekking gemeengoed wordt is die dus simpelweg al meer futureproof dan de 9xx serie terwijl de 290 serie zelf al ouder is.
Meer MHz is sneller als we het over dezelfde chip hebben? Stock GTX970 benchmarks draaien altijd op die 1050MHz of wat het ook draait stock. Relatief kan je bij een GTX 970 veel meer erbij clocken, in ieder geval in mijn ervaring. Bijvoorbeeld de Asus 290x directcu draait op 1050MHz en de max overclock volgens HWI is 1210MHz. Echter heb ik zelf maar de 1100MHz gehaald op mijn R9 290 Asus DirectCU waarbij de VRM/core al heel warm werd en de koeler een takke herrie moest maken.
Een normale 290 draait op 947MHz stock.
Stock 970 draait op 1050MHz. Een normale editie zal ongeveer een boost naar 1250MHz-ish hebben, echter zijn er genoeg modellen die 1500MHz halen.
Dit is een 43% overclock vanaf de nVidia base.
Als je 1200MHz pakt voor een 290 (wat volgens mij moeilijker te halen is op lucht dan 1500MHz op een 970) dan kom je op een 27% overclock (geheugen eruit gelaten).
Meeste benchmarks van puur de chip (dus de initiële benchmark van een pure nVidia kaart) draaien op stock snelheid en nemen de maximale overclock van zo'n chip helemaal niet mee.
Enige wat dit onderuit kan halen is als in de originele HWI review ze de kaart ook hebben laten boosten op de referentie chip, maar volgens mij draaide deze gewoon op 1050MHz.
Is een core overclock lineair met de prestaties? Nee, hangt af van de benchmark/game, hangt af wat de bottleneck is, sommige games/settings hebben veel meer aan extra shaders oid, en als clocksnelheid wel veel uitmaakt zal een 20% overclock vaak ook 20% meer framerate geven.
De meeste 290x kaarten die nu te koop zijn zijn trouwens al 1/1.5 jaar oud en ik voorzie relatief hoge uitval. Ook al "kunnen ze er tegen" (temperaturen van 85-90 graden op core en 100 op VRM) volgens AMD, ik persoonlijk vertrouw het voor geen fluit. Misschien als je een leuke versie kan vinden met goede VRM koeling. Ik zou iig de XFX dubble diss. en de Asus DirectCU 290(X) links laten liggen, die koelers zijn sowieso niet heel goed imo. De 290X lightning van MSI als je die kan vinden is wel een leuke keuze.
Dit is ook een mooie keuze:
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X
[
Voor 80% gewijzigd door
Santee op 10-03-2016 15:00
]